آریا بانو
بزرگ‌ترین دل‌نگرانی پرسپولیسی‌ها
شنبه 8 آذر 1399 - 02:52:01
آریا بانو - طرفداری / بزرگترین مشکل پرسپولیس در حال حاضر این است که نمی تواند روی دروازه حریفان موقعیت گل ایجاد کند
نگاهی به سه بازی پرسپولیس در لیگ بیستم نشان می دهد شاگردان یحیی گل محمدی تا چه اندازه در خاق موقعیت روی دروازه حریف دچار مشکل اند.
پرسپولیس در فینال آسیا بدون وحید امیری، احسان پهلوان و عیسی آل کثیر بازی خواهد کرد یعنی همان چیزی که در نیمه اول بازی با نفت مسجد سلیمان دیدیم.
یحیی گل محمدی 45 دقیقه ابتدایی را سعی کرد اندیشه هایی که در بازی فینال در ذهن دارد را به آزمایش بگذارد و نتیجه اش همانی بود که دیدیم؛ بی برنامه، بدون زهر و بدون این که حتی یک موقعیت گل روی دروازه حریف ایجاد کند.
البته دلایل زیاد است. دیگر شنیدن این جملات که پرسپولیس نیروهای تهاجمی اش را ازدست داده جوابگو نیست. البته که دیگر مهدی ترابی، علی علیپور و عیسی آل کثیر در ترکیب تیم نیستند و همین نبودن ها بار تهاجمی و وزن تیم را در خط حمله کم کرده اما نگاهی به دور از توجیه و کمی فنی تر به بازی ها به راحتی نشان می دهد پرسپولیس اصلا روی دروازه حریفان خلق موقعیت نمی کند که برای گلزنی نیاز به مهاجم داشته باشد.
کافی است همین بازی دیروز مقابل نفت مسجد سلیمان را یک بار دیگر مرور کنیم تا ببینیم مهدی عبدی در مجموع دقایقی که در زمین بود صاحب چند موقعیت گل شده که نتوانسته آن ها را تبدیل به گل کند.
تردیدی نیست پرسپولیس نیاز به مهاجم دارد و هنوز نتوانسته هم اندازه و هم وزن علی علیپور و مهدی ترابی بازیکنی را در ترکیب داشته باشد اما این که همه ناکامی ها را به این قضیه ربط دهیم، بی تردید توجیهی خواهد بود برای فرار از انتقادهای فنی و کارشناسانه.
پرسپولیس در هر سه بازی ابتدایی در لیگ بیستم بازی تهاجمی تری نسبت به حریفانش انجام داده و به نوعی مالک توپ بوده اما در خلق موقعیت روی دروازه با مشکلات زیادی مواجه است و جالب این که هر تیمی مقابل پرسپولیس بازی بسته ارائه دهد، می تواند دست پر میدان را ترک کند چرا که به نظر می رسد نیمکت سرخ ها هیچ برنامه ای برای مواجه با دفاع های فشرده و بازی بسته تیم های رقیب ندارد.
در همین بازی دیروز دیدیم مجتبی حسینی با آگاهی زیادی که از اندیشه های یحیی گل محمدی داشت چگونه با تعدادی از بازیکنان جوانش توانست با دفاعی فشرده در دفاع و یک سوم میانی زمین، کاری کند پرسپولیس تنها دو بار صاحب موقعیت شود.
یک پنالتی و یک موقعیت در دقیقه 88 که امیری سانتر کرد و شجاعی به دست دروازه بان کوبید.
این اتفاق در دو بازی قبلی هم رخ داد. پرسپولیس مقابل سایپا و صنعت نفت هم نتوانست موقعیت گل زیادی ایجاد کند و قطعا در بازی های آینده هم رخ خواهد داد.
حالا تیم ها با شناخت از نقطه ضعف پرسپولیس به بازی فشرده رو می آوردند تا پرسپولیس برای خلق موقعیت دچار مشکل شود و موضوع این است که اصلا یحیی و مطهری اندیشه ای برای تقابل با تیم هایی که با تاکتیک دفاع و ضد حمله به زمین می آیند دارند یا قرار است با همین شیوه بدون برنامه و پلن به دروازه حمله کنند و به قول معروف " با سر توی دیوار آجری بکوبند"؟
پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و مقابل تیم های پرقدرت آسیایی به این دلیل توانست بالاتر از حد تصور ظاهر شده و با پیروزی های پیاپی به فینال برسد که بازیکنان کناری اش فوق العاده ظاهر شدند و سرخ ها در دو گوش چپ و راست کاملا حریفان را خلع سلاح کنند. دو مدافع کناری بالاتر از حد تصور ظاهر شدند و هافبک های چپ و راست به حدی درخشیدند که رد پای آن ها روی تمام گل هایی که به ثمر رسید دیده می شود.
اما در سه بازی اخیر هیچ کدام از آن عوامل موفقیت سرخ ها شد در زمین دیده نشد. نه دو مدافع چپ و راست حتی یک ارسال دقیق روی دروازه سایپا، صنعت نفت و نفت مسجد سلیمان انجام دادند و نه وینگرها قادر هستند با گذر از مدافع پیش رو و برنده بودن در دوئل های یک در مقابل یک برای مهاجمان خلق موقعیت کنند. البته به جز همان موقعیت دقیقه 88 بازی با نفت مسجد سلیمان که با ارسال وحید امیری همراه بود و با واکنش فوق العاده دروازه بان حریف تبدیل به گل نشد.
یحیی گل محمدی که در نیمه اول بازی با نفت مسجد سلیمان سعی کرد با ترکیبی بدون امیری و پهلوان، اندیشه هایش را در غیاب این دو بازیکن برای بازی فینال آسیا محک بزند، با سه هافبک دفاعی پا به میدان گذاشت و از سیستم 2-4-4 به 1-3-2-4 تغییر روش داد. اما پرسپولیس خط هافبک را از دست داد و کاملا هم ناموفق عمل کرد. این گونه بود که یحیی در نیمه دوم دست به تغییر سیستم زد و با وارد کردن امیری و پهلوان به سیستم 2-4-4 بازگشت اما اگرچه توانست در کارهای ترکیبی و تیمی، روند بهتری پیدا کند اما همچنان روی خلق موقعیت روی دروازه حریف ناکام بود.
پرسپولیس حالا از سه بازی انجام شده در لیگ 5 امتیاز اندوخته و تنها یک گل زده اما در حال حاضر بزرگ ترین دغدغه و دل نگرانی هواداران این تیم، بازی است که چند روز آینده انجام خواهد شد؛ فینال لیگ قهرمانان آسیا. جایی که پرسپولیس وحید امیری و احسان پهلوان را در اختیار نخواهد داشت. 
آیا قرار است یحیی با همان روشی که در نیمه اول بازی با نفت مسجد سلیمان ظاهر شد در فینال هم حضور پیدا کند؟ تدبیر گل محمدی به عنوان یکی از بهترین مربیان ایران برای حمله و خلق موقعیت روی دروزاه حریف در فینال آسیا چه خواهد بود؟
باید منتظر بود و دید...

http://www.banounews.ir/fa/News/461803/بزرگ‌ترین-دل‌نگرانی-پرسپولیسی‌ها
بستن   چاپ