آریا بانو
آیا بعد از 7 سال شما کاملا شخص جدیدی هستید؟
چهارشنبه 5 آذر 1399 - 09:40:21
آریا بانو - سیناپرس / بسیاری از افراد باور دارند که سلول های بدن در بازه زمانی مشخصی کاملا جایگزین شده و در حقیقت پس از یک دوره مشخص، شما کاملا شخص جدیدی هستید. در بسیاری از سایت های اینترنتی این عدد هفت سال ذکر شده است. در این گزارش به بررسی صحت این موضوع می پردازیم.
در بدن انسان میلیاردها میلیارد سلول چند کاره و کاملاً متمایز از یکدیگر وجود دارند. در حقیقت به طور مداوم انواع مختلفی از سلولهای انسانی با سرعت های مختلف جایگزین سلول های قدیمی می شوند ، این موضوع بدین معنی است که بدن انسان از سلول هایی با سنین مختلف تشکیل شده است.
باید در نظر داشت در حالی که اکثریت قریب به اتفاق سلولها هر هفت تا ده سال یکبار تعویض می شوند ، برخی از سلول های از این قاعده مستثنی هستند. اکثریت قریب به اتفاق سلول های بدن انسان نسبتاً با سرعت زیادی احیا شده و باعث می شوند بیشتر سلول های بدن انسان بسیار جوانتر از سن واقعی خود فرد باشد. پژوهشگران مشهور تخمین می زنند که میانگین سنی سلول در بدن انسان بین 7 تا 10 سال بوده و بیشتر سلول های موجود در بدن انسان هر 10 سال یکبار تعویض می شود.
برخی سلولها در بدن برای مدتی بسیار طولانی دوام می آورند و عمری به مراتب بیشتر از ده سال دارند. در نقطه مقابل برخی سلول ها نیز عمری در حد چند روز دارند. برای نمونه پوشش داخلی معده که به طور مداوم توسط اسید های گوارشی مورد حمله قرار می گیرد ، هر چند روز یکبار تجدید می شود. اما استخوان ها هر دهه یک بار جایگزین شده و چند قسمت از بدن انسان نیز از بدو تولد تا مرگ با شما می مانند.
البته باید توجه داشت که برخی سلولها نیز برای مدتی بسیار طولانی دوام می آورند و عمری به مراتب بیشتر از ده سال دارند. در نقطه مقابل برخی سلول ها نیز عمری در حد چند روز دارند. برای نمونه پوشش داخلی معده که به طور مداوم توسط اسید های گوارشی مورد حمله قرار می گیرد ، هر چند روز یکبار تجدید می شود. اما استخوان ها هر دهه یک بار جایگزین شده و چند قسمت از بدن انسان نیز از بدو تولد تا مرگ با شما می مانند.
بخش های مختلف بدن چقدر عمر می کنند؟
پژوهشگران با بررسی سلول های مختلف بدن دریافتند که میانگین سنی سلول های روده حدود ده سال و نیم بوده و سلول های اپیتلیال (که قسمت خارجی اندامها و رگهای خونی را تشکیل می دهند) به طور متوسط 5 روز یکبار جایگزین می شوند و نکته جالب توجه این است که سلولهای غیر اپیتلیال به طور متوسط هر 15 سال و 9 نه ماه یکبارتوسط بدن تعویض می شوند.
از سوی دیگر متوسط سن سلول های استخوانی 15 سال و میانگین سنی سلولهای ماده خاکستری (سلول هایی که سیستم عصبی و سایر اجزای مغزی را تشکیل می دهند) در مخچه تقریباً به اندازه عمر فرد هستند، به این معنی که آن ها در کل زندگی جایگزین نشده و همراه شما خواهند بود. علاوه بر این، سلول هایی که هسته مرکزی عدسی چشم را تشکیل می دهند از زمان پیدایش در دوره رشد جنینی تا نابودی در هنگام مرگ با انسان باقی می مانند.
در نتیجه، می توان اظهار داشت، این ادعا که بدن انسان هر هفت سال یکبار در سطح سلولی جایگزین می شود ، نادرست است.

http://www.banounews.ir/fa/News/459947/آیا-بعد-از-7-سال-شما-کاملا-شخص-جدیدی-هستید؟
بستن   چاپ