آریا بانو
رژیم غذایی دوران مدرسه چه تاثیری بر روی قد دانش‌آموزان دارد؟
دوشنبه 3 آذر 1399 - 09:41:06
آریا بانو - مجله ایلیاد / طی یک آنالیز جهانی که توسط کالج سلطنتی لندن در مجله‌ی معتبر Lancet منتشر شده است، قد و وزن کودکانی که در سن مدرسه هستند و همچنین افراد بزرگسال جوامع مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است. این مطالعه نشان داده است که قد و وزن کودکان در سنین مدرسه به‌عنوان نشانگرهای سلامت و کیفیت تغذیه‌ی این کودکان، به شدت در نقاط مختلف دنیا متفاوت است.
در این مطالعه داده‌های مربوط به 65 میلیون کودک و نوجوان 5 تا 19 ساله از 193 کشور دنیا جمع‌آوری شده است که نشان‌دهنده‌ی تفاوت‌های عمده بین این افراد در کشورهای مختلف بوده است.
بین 19 ساله‌ها در قدبلندترین ملت‌ها و قد کوتاه‌ترین ملت‌ها تفاوت بسیار زیاد 20 سانتی‌متری وجود دارد. این میزان قد را دختران طی 8 سال و پسران طی 6 سال رشد می‌کنند. در این مطالعه، مشخص شده است که دختران 19 ساله‌ی بنگلادشی و گواتمالایی که ملت‌هایی با کوتاه‌ترین دختران هستند، دارای قدی مشابه یک دختر 11 ساله‌ی هلندی باشند. هلند بلندترین دختران و پسران دنیا را دارد.
محققین هشدار داده‌اند که نداشتن رژیم غذایی باکیفیت در دوران کودکی، می‌تواند رشد کودکان را با چالش مواجه کند و منجر به چاقی آن‌ها شود. داده‌های این مطالعه از سال 1985 تا 2019 جمع‌آوری شده است و نشان داده است که کشورهای شمال‌غرب و مرکز اروپا دختران و پسران 19 ساله‌ی بلند قدی دارند که از بین آن‌ها می‌توان به کشورهای هلند، مونته‌نگرو، دانمارک و ایسلند اشاره کرد. کشورهای جنوب و جنوب‌شرق آسیا، آمریکای لاتین و شرق آفریقا شامل کشورهای تیمور شرقی، گینه‌ی نو، گواتمالا و بنگلادش نیز کوتاه‌ترین جوانان را دارند.
بیشترین بهبود در متوسط قد طی 35 سال گذشته متعلق به چین، کره‌ی جنوبی و برخی از کشورهای جنوب آسیا بوده است. به‌عنوان مثال پسران 19 ساله‌ی چینی در سال 2019 به طور متوسط 8 سانتی‌متر از 19 ساله‌های سال 1985 بلندتر هستند و رتبه‌ی چین از نظر متوسط قد از 150 سانتی‌متر در سال 1985 تا 65 سانتی‌متر در سال 2019 بهبود پیدا کرده است. برخلاف چین، در کشورهای آفریقایی طی 35 سال گذشته متوسط قد کودکان کاهش پیدا کرده است.
شاخص توده‌ی بدن «BMI» نیز در این مطالعه ارزیابی شده که نشان دهنده‌ی بالا بودن این شاخص در کشورهای خاورمیانه، آمریکا و نیوزلند و پایین بودن آن در کشورهایی مانند هند، بنگلادش و کشورهای جنوب آسیا بوده است.
در این مطالعه مشخص شده است که کودکان در برخی از کشورها تا سنین 5 سالگی قد مناسبی داشته‌اند، ولی در مراحل بعد رشد کمتر از معمول داشته‌اند که نشان دهنده‌ی تاثیر رژیم غذایی نامناسب در دوران مدرسه است. پروفسور «مجید عزتی» به‌عنوان نویسنده‌ی اصلی این مقاله، می‌گوید: «این وضعیت نشان دهنده‌ی عدم توزیع مناسب منابع قبل از مدرسه و بعد از مدرسه است که در دوران شیوع کرونا که کودکان فقیر از تغیه‌ی مدارس استفاده نمی‌کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.»

http://www.banounews.ir/fa/News/458401/رژیم-غذایی-دوران-مدرسه-چه-تاثیری-بر-روی-قد-دانش‌آموزان-دارد؟
بستن   چاپ