آریا بانو
حتی افرادی که واکسینه شده‌اند باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند
يکشنبه 2 آذر 1399 - 00:12:26
آریا بانو - ایسنا / تاکنون چندین شرکت توسعه دهنده واکسن ویروس کرونا از عملکرد مثبت واکسن‌شان در جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری کووید-19 خبر داده‌اند ما هنوز هیچ تاییدیه‌ای مبنی بر استفاده از آنها در ایالات متحده یا اروپا صادر نشده است.
روسیه در ماه اوت اعلام کرد که واکسن"Sputnik V" ساخت کشورش برای استفاده تأیید شده است اما این خبر با واکنش‌های منفی دانشمندان روبرو شد چرا که انها معتقد بودند صدور این تاییدیه بسیار زود است چرا که هنوز روی تعداد زیادی از افراد آزمایش نشده است.در ماه نوامبر دو شرکت فایزر و مدرنا اعلام کردند که واکسن‌های آنها به ترتیب 90 درصد و 94.5 درصد موثر هستند که خوشبختانه این خبر توسط کارشناسان امیدوار کننده توصیف شد گرچه هنوز هم سوالاتی درباره آنها در ذهن مردم نقش بربسته است و یکی از آن سوالات این است که آیا این واکسن‌ها در جلوگیری از انتقال عفونت از فردی به فرد دیگر نیز موثر هستند و اینکه پس از زدن واکسن تا چه مدت افراد ایمن هستند.
"مایکل مینا"(Michael Mina) استاد دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در این باره گفت: ممکن است بدن یک واکنش ایمنی زودهنگام پس از زدن واکسن ایجاد کند که این موضوع دائمی نیست. وی گفت: ممکن است بدن در حال ساخت آنتی بادی‌هایی باشد که بعداً از بین خواهند رفت. نتایج کارایی واکسن‌ها نشان داد که این واکسن‌ها پروتئین مناسب را مورد هدف قرار می‌دهند و بسیاری گفته‌اند که اثربخشی بالا نشان دهنده این امر است که واکسن‌ها می‌توانند با ویروس مقابله کنند.
دکتر "باری بلوم"(Barry Bloom) رئیس سابق دانشکده بهداشت دانشگاه هاروارد گفت: هرچه بدن افراد پادتن بیشتری تولید کند تاثیر واکسن نیز بهتر خواهد بود.
"جوز وزگز بولاند"(Jose Vazquez-Boland) از بخش یماری‌های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبرو گفت: ما باید فرض کنیم که این آزمایشات بالینی در شرایط مطلوب انجام شده‌اند و هنگامی که واکسن‌ها در سطح گسترده مورد استفاده قرار گیرند ممکن است نتایج داده متفاوت باشد و پایین‌تر از حد انجام شده در آزمایشات باشند.
اولین واکسن کووید-19 چه زمانی وارد اروپا خواهد شد؟
"استلا کریاکیدز"(Stella Kyriakides) عضو هیئت بهداشت اتحادیه اروپا گفت: اگر همه چیز خوب پیش رود و مجوزهایی توسط آژانس داروهای اروپایی صادر گردد احتمالا اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021 واکسن در دسترس باشد.
"آندره آمون"(Andrea Ammon) رئیس مرکز کنترل بیماری‌های اروپا نیز جدول زمانی مشابهی را ارائه داد. وی به خبرگزاری فرانسه گفت که در یک سناریوی خوش بینانه ممکن است تا سه ماهه اول سال 2021 واکسن وجود داشته باشد. آمون به خبرگزاری فرانسه گفت که کارکنان بهداشتی و افرادی که در گروه‌های آسیب پذیر هستند ابتدا واکسینه می‌شوند و جزئیات نحوه توزیع آن هنوز در دست بررسی است.
چه زمانی به ایمنی جمعی دست می‌یابیم؟
دستیابی به ایمنی جمعی تا حدی به موثر بودن واکسن و توزیع آن بستگی دارد.
دکتر بولاند در گفتگو با یورونیوز گفت: آستانه لازم برای متوقف کردن موثر شیوع بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. این امر تا حدی به میزان عفونی بودن بیماری و ایمنی بدن بستگی دارد.
دکتر "کیت اوبراین"(Kate O’Brien) ، مدیر ایمن سازی سازمان بهداشت جهانی، روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما واکسن‌های زیادی داریم که عملکرد بسیاری خوبی دارند و جان انسان‌ها را نجات می‌دهند اما باز هم افراد به آن بیماری مبتلا می‌شوند برای مثال واکسن سرخک نمونه‌ای از آن واکسن‌ها است. واکسن سرخک یک واکسن بسیار کارآمد با بیش از 95 درصد اثر است اما با این وجود هنوز شیوع سرخک داریم.
دکتر بلوم که همچنین استاد تحقیق در دانشگاه هاروارد است گفت: تعداد زیادی از افراد در شش ماه یا سال اول پس از عرضه واکسن، واکسینه نخواهند شد که در این صورت توانایی انتقال عفونت را دارند.
وی افزود: این بدان معناست که افرادی که حتی واکسینه شده‌اند، باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را نیز همانند قبل رعایت کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/457391/حتی-افرادی-که-واکسینه-شده‌اند-باید-ماسک-بزنند-و-فاصله-اجتماعی-را-رعایت-کنند
بستن   چاپ