آریا بانو
فناوری ویرایش ژن در اختیار علم کشاورزی
يکشنبه 2 آذر 1399 - 00:11:51
آریا بانو - فارس / دانشمندان چینی از فناوری ویرایش ژن برای ارتقا کشاورزی استفاده می کنند.
به نقل از شینهوا، چین 10 پیشرفت چشمگیر این کشور در زمینه علوم و فناوری کشاورزی را منتشر کرده است. قابل ذکر است که پنج مورد از آنها با فناوری ویرایش ژن در ارتباط هستند.
10 پیشرفت دانشمندان حوزه کشاورزی چین در مجمع 2020 علم و فناوری که روز جمعه در نانجینگ، مرکز استان جیانگسو در شرق چین افتتاح شد، اعلام شد.
محققان چینی یک ژن را در ذرت شناسایی کردند و از آن برای تغییر ذرت استفاده کردند و به آن فرم باریک‌تری دادند تا عملکرد ذرت با چگالی بالا را افزایش دهد.

آریا بانو

در مطالعه‌ای دیگر، دانشمندان چهار ژن را در برنج ترکیبی ویرایش کردند و گیاهانی بدست آوردند که می‌توانند از طریق بذر به صورت کلونال تکثیر شوند. به گفته یک محقق از انستیتوی اطلاعات کشاورزی آکادمی علوم کشاورزی چین، این می‌تواند به افزایش عملکرد برنج ترکیبی و تغییر الگوی تولید محصول و صنعت بذر در آینده کمک کند.
محققان همچنین کشف کردند که ژن «CsBRC1» در خیار با سرکوب مستقیم حامل جریان خروج اکسین، شاخه‌های جانبی را مهار کرده و به تجمع بالاتر اکسین در جوانه‌ها کمک می کند. 
از دیگر پیشرفتهای منتخب، می‌توان به مطالعات حدت پاتوژن‌های قارچی ناشی از خاک، توالی یابی ژنها در مقیاس بزرگ و مقاومت در برابر سطح بالای یک آنتی بیوتیک مهم اشاره کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/457379/فناوری-ویرایش-ژن-در-اختیار-علم-کشاورزی
بستن   چاپ