آریا بانو
زباله های انسانی تمام کره زمین را آلوده کرده است
يکشنبه 2 آذر 1399 - 00:11:50
آریا بانو - سیناپرس /به تازگی خبرهایی از مشاهده آلودگی میکروپلاستیک در برف های نزدیک به قله کوه اورست، بلندترین کوه جهان مشاهده شده است.
 با توجه به زباله های پلاستیکی که در سال 2018 هم در بلندترین قله کره زمین دیده شد، محققان اعلام کردند که زباله های انسانی تمام کره زمین را آلوده کرده است. الیاف ریز پلاستیکی در چند صد متر مانده به قله کوه اورست در بالاترین نقطه نزدیک به قله پیدا شده است. این میکروپلاستیک ها پیش از این در تمام تمام نمونه های برف جمع آوری شده از 11 منطقه اورست، از ارتفاع 5300 متری گرفته تا 8440 متری مشاهده شده است.
به گزارش گاردین، دانشمندان در بررسی های خود اعلام کرده اند که بیشترین تجمع این میکروپلاستیک ها در اطراف پایگاه کمپ دیده شده که کوهنوردان بیشترین اقامت خود را در آنجا دارند. به نظر می رسد این الیاف پلاستیکی مربوط به البسه، چادرها و طناب هایی است کوهنوردان استفاده کرده اند.

آریا بانو


اکتشافات اخیر درباره آلودگی میکروپلاستیک در بخش های دورافتاده آلپ در سوئیس و پیرنه در فرانسه بر این نکته تأکید داشته که این ذرات ریز ممکن است از طریق باد به نقاط دیگر منتقل شده باشند. یکی از محققان دانشگاه Plymouth در تحقیقات خود از وجود ذرات ریز پلاستیک در برف های جمع آوری شده شگفت زده شده است. او به عنوان یک محقق همواره اورست را به عنوان یک نقطه دورافتاده تلقی می کرد که از دسترس آلودگی های انسانی در امان است اما با یافته های اخیر این تصور هم به هم ریخته است.
این محقق دانشگاهی بر این باور است که با مشاهده میکروپلاستیک ها در هر نقطه ای از محیط زیست باید روی اجرای راه کاری جدی و مناسب برای حفظ آن تمرکز کرد. از نظر او، باید از سیاره ای که روی آن زندگی می کنیم محافظت و مراقبت کنیم.
به گزارش سیناپرس، کاهش، بازیافت و استفاده دوباره از زباله های پلاستیکی بزرگ تر اهمیت بالایی دارد چرا که هنگام دور انداخته شدن در محیط زیست، می توان آنها را به پلاستیک های ریز تقسیم کرد. اما بسیاری از میکروپلاستیک ها از لباس های تولید شده از الیاف مصنوعی تشکیل می شوند که باید روی استفاده از الیاف بهتر و مناسب تر مانند الیاف طبیعی مانند نخ تمرکز کرد که در صورت آزاد شدن در محیط زیست، آلایندگی به همراه نداشته باشد.
سالانه میلیون ها تن پلاستیک در محیط زیست رها می شوند که ممکن است حاوی افزودنی های سمی و میکروب های مضر باشند که حیوانات حیاط وحش گاهی آنها را به جای غذا می خورند و می تواند باعث مسمومیت یا حتی مرگ آنها شود.به گزارش سیناپرس، البته انسان نیز ممکن است این میکروپلاستیک ها را از طریق موادغذایی، آب و تنفس هوای آلوده مصرف کند که اثرات جبران ناپذیری روی سلامت به جا می گذارد.
دانشمندان در برف های جمع آوری شده از قله اورست به طور متوسط 30 ذره میکروپلاستیک در هر لیتر نمونه برف های آب شده و 119 ذره در هر لیتر از نمونه های آلوده مشاهده کرده اند. آنها نمونه بخار آب 8 نقطه از کوه اورست را هم بررسی کردند اما تنها یه ذره میکروپلاستیک در آنها وجود داشت.

http://www.banounews.ir/fa/News/457378/زباله-های-انسانی-تمام-کره-زمین-را-آلوده-کرده-است
بستن   چاپ