آریا بانو
ابزار جدیدی برای پیش‌بینی پیامدهای ناشی از کووید 19
يکشنبه 2 آذر 1399 - 00:11:40
آریا بانو - ایسنا /پژوهشگران آمریکایی، ابزار جدیدی برای پیش‌بینی پیامدهای ناشی از کووید-19 ابداع کرده‌اند که می‌تواند به پزشکان برای تصمیم‌گیری در مورد این بیماران کمک کند.
به نقل از نیوزوایر، شرکت آمریکایی بهداشت و درمان موسوم به "کایزر پرمننته"(Kaiser Permanente)، یک ابزار جدید ارزیابی ابداع کرده است که می‌تواند به پژوهشگران و پزشکان کمک کند تا در بخش مراقبت‌های ویژه و مراکز درمانی، تصمیمات بهتری بگیرند.
پزشکان و پژوهشگران با کمک این ابزار جدید می‌توانند مطمئن شوند که بیماران به هنگام نیاز، درمان درست را دریافت می‌کنند. همچنین امکان پیش‌بینی شدت یافتن کووید-19 و یا مرگ و میر ناشی از آن در افراد مبتلا به این بیماری فراهم می‌شود.
دکتر "آدام شارپ"(Adam Sharp)، از پژوهشگران شرکت کایزر پرمننته گفت: با شدت یافتن همه‌گیری کووید-19 در کشور و در میان افراد بستری شده در بیمارستان، پزشکان باید در مورد بستری ماندن یا مرخص شدن بیماران فورا تصمیم بگیرند. ما ابزاری برای ارزیابی خطر ابداع کرده‌ایم که متغیرهای مربوط به بیماران متفاوت را مورد بررسی قرار می‌دهد و شاید بتواند پیامدهای بیماری را بدون نیاز به آزمایشگاه و آزمایش‌های تشخیصی پیش‌بینی کند.
نمره خطر می‌تواند برای پزشکان در تصمیم‌گیری هنگام بررسی بخش مراقبت‌های ویژه، مفید باشد.
این ابزار ارزیابی موسوم به "COVAS score"، بیماری‌های مشترک، اضافه‌وزن، نشانه‌های حیاتی، سن و جنسیت را مورد بررسی قرار می‌دهد تا به تصمیم‌گیری بالینی در بخش مراقبت‌های ویژه و مراکز درمان کمک کند. COVAS score در این پژوهش توانست احتمال مرگ بیماران یا نیاز آنها به مراقبت‌های تنفسی را به دقت پیش‌بینی کند.
دکتر شارپ ادامه داد: من از COVAS score با موفقیت برای ارزیابی بیماران خودم در بخش مراقبت‌های ویژه استفاده کردم و این ابزار توانست اطلاعات لازم را برای تصمیم‌گیری در مورد بیماران در اختیار من بگذارد. این کار می‌تواند به بیمارانی که کمتر در معرض خطر قرار دارند، اطمینان ببخشد و کسانی که میزان خطر در آنها بیشتر است، تشویق کند تا مراقبت‌های بیمارستانی را برای تسریع بهبودی خود دریافت کنند.
پژوهشگران، بررسی خود را از روز اول مارس تا 30 آوریل سال جاری، روی 26600 بیمار بزرگسال با نشانه‌های کووید-19 انجام دادند.
نتایج این پژوهش می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بدانند که کدام یک از بیماران دارای نشانه‌های کووید-19 از جمله تب، سرفه و تنگی نفس، بیشتر در خطر مرگ قرار دارند و یا باید از ونتیلاتور استفاده کنند.
این پژوهش، در "American Journal of Emergency Medicine" به چاپ رسید.

http://www.banounews.ir/fa/News/457375/ابزار-جدیدی-برای-پیش‌بینی-پیامدهای-ناشی-از-کووید-19
بستن   چاپ