آریا بانو
راز ماندگاری نام و آثار قیصر امین‌پور در ادبیات معاصر ایران چیست؟
يکشنبه 2 آذر 1399 - 00:03:45
آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / زندگی نامه قیصر امین پور از مجموعه ده جلدی «شخصیت‌های مانا» توسط انتشارات سوره مهر در پنج فصل در آبان ماه امسال منتشر شد، در همین رابطه با نویسنده آن، علی تقوی مصاحبه کردیم.
آقای تقوی دلیل نوشتن کتاب زندگی قیصر امین پور چه بوده است؟
اگر بخواهیم از چندتن از شاعران موفّق نام ببریم که نخستین دفتر‌های شعری آنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شده و شعرشان جایگاهی خاص و ممتاز نزد طیف گسترده‌ای از مخاطبان یافته است، بی‌گمان زنده‌یاد قیصر امین‌پور در این فهرست خواهد بود. پس با پیشنهاد گروه شخصیت‌های مانا در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری برای نگارش کتابی در شرح زندگی و تبیین و تحلیل آثار این شاعر معاصر، بی‌درنگ موافق شدم و پس از یکسال تحقیق و پژوهش، نگارش آن را به اتمام رساندم.
روایت زمانی کتاب از چه زمانی تا چه زمانی را شامل می‌شود؟
در این کتاب ابتدا به شرح برهه‌های حساس و مهم از زندگی قیصر از همان سال‌های کودکی تا درگذشت شاعر پرداخته و سپس در بخش‌هایی عمده از کتاب، تمام آثار منظوم و منثور او را تحلیل و بررسی کرده‌ام.
منابع شما برای نوشتن این کتاب چه بوده است؟
تلاش بر آن بوده است تا زمان نگارش این کتاب، تمام منابعی که به نحوی درباره قیصر و آثارش به نگارش درآمده‌اند، دیده شود. منابع اصلی در نگارش کتاب حاضر، به‌ویژه در فصل نخست که به زندگی شاعر اختصاص یافته است، همان مصاحبه‌ها و یادداشت‌ها و آثار قیصر است و سپس در حد ضرورت و در تکمیل مباحث، از دیگر آثار مهم هم استفاده شده است.
راز و دلیل محبوبیت قیصر در بین شاعران و ادیبان معاصر در چیست؟
گستره دوستانِ شاعر و هنرمند قیصر و علاقه‌مندان شعر او بسیار است که برای این محبوبیت می‌توان چند عامل را برشمرد؛ نخستین عامل به ویژگی‌های شخصیتی و خصائل اخلاقی قیصر برمی‌گردد؛ دوم به‌واسطه حضور او در ساحت شعر انقلاب اسلامی در جایگاه شاعری پیشرو و صاحب سبک؛ سومین عامل نقش مؤثر او در گسترش شعر و ادبیات کودک و نوجوان است؛ چهارم کسوت معلّمی و استادی دکتر امین‌پور در زبان و ادبیات فارسی است که جمعی از دانشجویان و علاقه‌مندان بی‌واسطه از محضر او بهره‌مند شدند و عامل دیگر، نثر‌های ادبی جذاب و آثار پژوهشی اوست.
میزان استقبال از کتاب چگونه بود؟
در اوضاع و احوال کنونی که شیوع و گسترش ویروس کرونا همه‌چیز را متأثر ساخته است، بازار نشر کتاب نیز چندان اوضاع بسامانی ندارد. به هر حال انتظار می‌رود کتاب حاضر با توجه به موضوع نگارش دقیق و مستند آن و جایگاه خاص قیصر در جریان شعر پس از پیروزی انقلاب، مورد استقبال پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گیرد.
این کتاب چه تفاوتی با سایر کتاب‌هایی که تاکنون درباره قیصر به نگارش درآمده‌اند، دارد؟
درباره قیصر و آثار او کتاب‌ها و مقالات بسیاری به نگارش درآمده است، اما در اغلب این کتاب‌ها و مقالات، از سویی تنها به برخی از رویداد‌های سال‌های زندگی قیصر توجه شده است و از سوی دیگر، به متون و کتاب‌های نثر او بسیار کمتر پرداخته شده و تکیه اصلی و اساسی بیشتر آنها، بر بیان یک یا چند ویژگی اشعار اوست. در کتاب حاضر، تلاش بر آن بوده است در فصولی پنجگانه، مستند به مصاحبه‌ها و یادداشت‌ها و منابع و اسناد موجود، هم سیر زندگی قیصر شرح و تبیین گردد و هم تمام آثار منظوم و منثور او با نگاهی پژوهشی و تخصصی نقد و تحلیل شود.
از دیگر کتاب‌هایی که تاکنون در طرح شخصیت‌های مانا نوشته‌اید، بگویید.
پیش از کتاب زندگی قیصر امین‌پور، در سال 1395 کتاب سلمان هراتی به قلم اینجانب منتشر شد. همچنین کار تحقیق و پژوهش و نگارش درباره زندگی و آثار چند شاعر معاصر دیگر، یعنی سیدکریم امیری فیروزکوهی، نصرالله مردانی و مشفق کاشانی را به اتمام رسانده‌ام که ان‌شاءالله به همّت انتشارات سوره مهر منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

http://www.banounews.ir/fa/News/457293/راز-ماندگاری-نام-و-آثار-قیصر-امین‌پور-در-ادبیات-معاصر-ایران-چیست؟
بستن   چاپ