آریا بانو
پیشنهاد ارز 11 هزار تومانی و نفت 40 دلاری در لایحه بودجه 1400
چهارشنبه 28 آبان 1399 - 2:23:43 PM
آریا بانو-

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدباقر نوبخت» امروز (چهارشنبه) در خاتمه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران از تایید بودجه سال 1400 در دولت خبر داد و افزود: بودجه در مهلت قانونی و پیش از 15 آذرماه به مجلس تقدیم خواهد شد.

وی اضافه کرد: از روز شنبه آینده (اول آذر ماه) کار روی تبصره‌ها آغاز خواهد شد.

وی بیان داشت: منابع بودجه 1400 از سه محل نفت، مالیات و انتشار اوراق مالی خواهد بود که در زمینه نفت، با توجه به میزان صادرات امسال تا مقداری که در شرایط مطلوب قادر به صادرات خواهیم بود، برنامه‌ریزی شده است.

نوبخت خاطرنشان‌کرد: هرچه در این زمینه مازاد داشته باشیم، صرف هزینه‌های جاری نمی‌شود بلکه برای طرح‌های بزرگ، حمل‌ونقل شهری، توسعه دولت الکترونیک، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های عمرانی که می‌توانند منشا اثر باشند و حتی تقویت طرح تحول سلامت، استفاده خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول، ظرفیت‌های مالیاتی کشور به ما اجازه می‌دهد که به جای اتکا به نفت در بودجه، به سمت مالیات برویم.

وی ادامه‌داد: در سال 1400 میزان واگذاری و انتشار اوراق مالی به مراتب کمتر از امسال و در حد مصوبه‌ قانون برنامه ششم توسعه خواهد بود.

نوبخت با اشاره به مذاکره‌های انجام شده با مجلس، گفت: در این لایحه تلاش شد تا آن دسته از محورهای قابل اجرا درخصوص اصلاح ساختار در سال 1400 گنجانده شود و اگر چیزی هم باقی مانده، در اختیار مجلسی‌ها خواهد بود و می‌توانند در فرآیند بحث و بررسی بودجه آنها را اصلاح کنند.

وی افزود: یکی دیگر از نگرانی‌ها، درخصوص حمایت های معیشتی بود که با توجه به آغاز دور جدید محدودیت‌های کرونایی و آسیب دیدن بخشی از خانوارها، نمایندگان به دنبال کمک معیشتی به آنان بودند که در طرح ما برای چهار ماه آینده دیده شده است.

این مقام مسوول ادامه‌داد: اگر نمایندگان می‌خواهند حمایت‌های معیشتی برای سال آینده نیز ادامه یابد، می‌توانند آن را در بودجه پیش‌بینی کنند.

وی اظهار داشت: در گزارش ارائه شده امروز، مشخص شد در هفت ماه گذشته از 338 هزار میلیارد تومان که باید طبق قانون دریافت می‌کردیم فقط 290 هزار میلیارد تومان دریافت شده و دولت با 48 هزار میلیارد تومان عدم‌تحقق منابع در این مدت مواجه شده است.

نوبخت اضافه‌کرد: از مجموع 338 هزار میلیارد تومانی که باید طبق قانون هزینه می‌شد، نیز در حد 302 هزار میلیارد تومان هزینه شده و 36 هزار میلیارد تومان به اجبار صرفه‌جویی شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: این در حالی است که پرداخت‌های گندم کاران، مطالبات ایثارگران از دولت، پرداخت حقوق و مزایا و اجرای طرح همسان‌سازی با 36 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به انجام رسیده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: مطابق قانون تاکنون می‌توانستیم 38 هزار میلیارد تومان از تن‌خواه بانک مرکزی نزد خزانه استفاده کنیم که فقط 12 هزار میلیارد تومان آن استفاده شده و 26 هزار میلیارد تومان دیگر در جهت کمک به بانک مرکزی، مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی بیان‌داشت: رییس کل بانک مرکزی نیز با تقدیر بابت این موضوع، اعلام کرد که عدم‌تحقق بودجه نه فقط فشاری به سیاست‌های پولی وارد نکرده، بلکه 26 هزار میلیارد تومان از حد قانونی‌اش کمتر بوده است.


http://www.banounews.ir/fa/News/454938/پیشنهاد-ارز-11-هزار-تومانی-و-نفت-40-دلاری-در-لایحه-بودجه-1400
بستن   چاپ