آریا بانو
اعتیاد بابابزرگ ها به گوشی
چهارشنبه 28 آبان 1399 - 00:50:25
آریا بانو - خراسان / در این مطلب از وابستگی سالمندان به فناوری و راهکارهایی برای کاهش آن گفته ایم.
 تا چندوقت پیش همیشه بزرگ‎ترها بودند که به بچه‎ها و نوه‎های غرق در تلفن همراه تذکر می‎دادند: «چیه اون تو که نمی‏تونی ازش دل بکنی؟» و حالا در خیلی از خانه‎ها جای گوینده و شنونده این جمله عوض شده ‎است. تلفن همراه و اینترنت فایده‎های زیادی مخصوصا برای سالمندان دارد. در همین صفحه هم تلاش می‎کنیم با پیشنهادهایی کمک کنیم بزرگ‎ترها رابطه بهتری با فناوری داشته‎باشند اما استفاده بیش‎ازحد از هرچیزی، کفه معایب آن را از مزایایش سنگین‎تر می‎کند. خب چه کار کنیم؟
من که وابسته نیستم | نشانه‎های وابستگی به تلفن همراه را نادیده نگیرید. اطرافیان مدام ازتان خواهش می‎کنند که زمان کمتری در شبکه‎های مجازی سپری کنید؟ وقتی تلفن همراه یا تبلت را دست می‎گیرید، کنار گذاشتنش برای‎تان سخت است و کارهای روزمره را به‎تعویق می‎اندازید؟ تلفن همراه حواس‎تان را آن‎قدر مشغول می‎کند که دارو یا غذاخوردن را فراموش می‌کنید؟ اگر جواب‎تان به این سوال‎ها مثبت است، ادامه متن را بخوانید.
توجیه نکنید | حالا که به این نتیجه رسیده‎اید رابطه دوستانه‎تان با تلفن همراه به وابستگی تبدیل شده‎است، حواس‎تان به توجیه‎ها باشد. مثل: «دارم درباره رژیم غذایی مناسب مطالعه می‎کنم پس اشکالی نداره اگه گوشی، زیاد دستم باشه» و مثل «سرعت تایپم کنده/ اینترنت ضعیفه و فایل‎ها رو دیر باز می‎کنه».
محدود کنید | سخت است ولی شما این کار را ‎خوب بلدید؛ قبلا بارها برای تعدیل عادت‎های ناپسند بچه‎ها، محدودیت تعیین کرده‎اید و می‎دانید یک قانون خوب، نه زیادی سخت‎گیرانه است و نه خیلی سهل‎گیر. بسته به نیازتان به تلفن همراه، مدت زمان مشخصی تعیین کنید و به قانون‎تان پایبند بمانید.
جایگزین پیدا کنید | برای آن‎که راهکار بالایی عملی باشد، باید بتوانید برای زمان‎هایی که قبلا با تلفن همراه پر می‎شده و حالا خالی مانده‎است، برنامه بریزید. پیاده‎روی سبک، نرمش در خانه، رسیدگی به گلدان‎ها، پختن کیک و دسرهای سالم و دوباره‎خوانی کتاب‎های قدیمی پیشنهادهای ماست. شما حتما می‎توانید جایگزین‎های بیشتری پیدا کنید. 
نویسنده : الهه توانا | روزنامه نگار

http://www.banounews.ir/fa/News/454096/اعتیاد-بابابزرگ-ها-به-گوشی
بستن   چاپ