آریا بانو
آنالیز روان‌شناسی نقاشی دختری 8 ساله
شنبه 24 آبان 1399 - 20:41:14
آریا بانو - خراسان / نقاشی یکی از بهترین ابزار برای کشف ویژگی‌های شناختی و نظر کودکان درباره محیط زندگی‌شان است. نقاشی، دنیایی است پراز رمز و راز، چنان‌چه راه ورود به آن را بیابیم، نکات جالب و قابل‌تامل بسیاری برای‌مان خواهد داشت. علم روان‌شناسی در این زمینه تحقیقات و پژوهش‌های زیادی دارد و تلاش ما برای آنالیز نقاشی‌های فرزندتان هرچند معمولا اطلاعات کافی از آن‌ها در دسترس‌مان نیست ، کاربردی خواهد بود به خصوص وقتی باعث فهم ویژگی‌های شخصیتی، خلق و خو، نیازها و صفات کمتر مورد توجه قرار گرفته فرزندان‌مان شود که به ما کمک می‌کند در زمینه تربیت و آموزش آن‌ها، آگاهانه‌تر و هوشمندانه‌تر اقدام کنیم. بنابراین از شما می‌خواهیم که در اولین فرصت از فرزندتان بخواهید یک نقاشی بکشد و برای ما در تلگرام به شماره 09354394576 ارسال کنید تا به شما برای شناخت روحیات او کمک کنیم.
آنالیز نقاشی الهه خانم 8 ساله

آریا بانو

1- الهه خانم دختری شاد، مهربان، عاطفی و حساس است با هوش عاطفی و محیطی بسیار بالا. طبق این نقاشی، ما با کودکی باهوش سر و کار داریم که آینده‌نگر، خیال‌پرداز و درون گراست.
2- الهه خانم با کشیدن خورشید نشان داده که پدر را به مثابه مردی قدرتمند و مقتدر می‌بیند و اهمیت تصویر پدرانه در دیدگاه الهه‌جان بسیار خوب است.
3- کشیدن ابر مبین مادر و نماد قدرت زنانه است و الهه خانم مادرش را خیلی دوست دارد اما فاصله دو ابر کشیده شده، نیاز به حمایت مادرانه را برجسته‌تر می‌سازد.
4- وقتی آب به صورت باران در یک نقاشی کشیده می‌شود، مشخص کننده وجود دو موضوع است یا زمینه غمگینی و ناراحتی یا زمینه لجبازی و اضطراب کودک.
5- سبزه‌ها که به صورت متمرکز و با حالت صعودی و نزولی کشیده شده، مبین راه به منزله یک نماد ارتباطی و تبلور دیدگاه الهه‌جان در برابر زندگی است که تا حدودی به درک این که زندگی فراز و نشیب دارد، رسیده است. ترسیم یک راه عریض سبز، شادی و نشاط درونی وی را متجلی می‌سازد.
6- او هم مانند بسیاری از بچه‌ها، فضای‌سبز، شهربازی، مکان‌های شلوغ و ... را دوست دارد به شرطی که همه
عزیزانش همراه او باشند.
7- وضعیت بام خانه و داشتن یک پنجره روی آن، به قلمروی فکر و تخیل و آینده‌نگری کودک اشاره دارد.
8- پنجره‌ای که درسمت چپ خانه ترسیم شده، نشان می‌دهد که الهه جان سعی می‌کند گذشته خود را به فراموشی سپارد و دوست دارد رابطه‌اش با مادرش بهتر شود و بیشتر مورد تایید، توجه و تشویق والدین قرار گیرد.
9- در خانه به منزله راه ورود به درون خانه، نشان دهنده شیوه ارتباطی کودک با افراد محیط است که الهه جان دوست دارد گستردگی و ایجاد ارتباط بیشتر با دیگران صورت بگیرد.
10- کشیدن درخت نماد تمایل به زندگی و ارتقای کودک به سوی آینده، معرف قدرت و رشد است به شرطی که مورد قبول اطرافیان قرار گیرد و تایید شود.
توصیه‌هایی به والدین الهه خانم
از آن جایی که مادر و پدر از زبان بدن قوی برخوردار هستند، در روابط‌شان با فرزند باید بیشتر مراقب رفتار و کلام شان باشند. همان‌طور که اشاره شد، به نظر می‌رسد الهه جان سعی می‌کند گذشته خود را به فراموشی سپارد و این موضوع هم باید به صورت دقیق توسط یک روان‌شناس کودک بررسی شود. مادر الهه جان هم فراموش نکند که او دوست دارد رابطه‌اش با مادرش بهتر شود
نویسنده : دکتر فریده ناصری | روان‌شناس بالینی

http://www.banounews.ir/fa/News/452213/آنالیز-روان‌شناسی-نقاشی-دختری-8-ساله
بستن   چاپ