آریا بانو
نابودی کروناویروس در چند ثانیه با اسپری جدید
چهارشنبه 21 آبان 1399 - 17:55:36
آریا بانو - ایسنا / نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، پلاسما می‌تواند نوید یک موفقیت چشمگیر در مبارزه با شیوع کووید-19 باشد. اسپری کردن پلاسما ممکن است ویروس کرونا کووید-19 را در سطوحی مانند فلز، چرم و پلاستیک در عرض 30 ثانیه از بین ببرد.
پلاسما یکی از چهار حالت اساسی ماده است و می‌تواند با گرم کردن یک گاز پایدار یا قرار دادن آن در معرض یک میدان الکترومغناطیسی قوی ایجاد شود.
تحقیق جدید با مدل‌سازی انجام‌شده در ماه ژوئن نشان داد که قابلیت آن را دارد که ویروس کرونا جدید روی سطوحی مانند فلز، چرم و پلاستیک را در کمتر از 30 ثانیه با پلاسمای سرد آرگون از بین ببرد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) ایالات‌متحده پلاسمایی را که با چاپگر سه‌بعدی ساخته بودند بر روی سطوح آلوده‌شده با سارس-کوو-2 (SARS-CoV-2) اسپری کردند؛ این سطوح شامل پلاستیک، فلز، مقوا و سطح چرمی بود.
اسپری با استفاده از پلاسمای تغذیه‌شده با آرگون در کمتر از سه دقیقه تمامی ویروس‌های کرونا را در سطوح مورد آزمایش از بین برد در واقع بیشتر ویروس‌ها پس از 30 ثانیه از بین رفتند.
آزمایش‌های بیشتر نشان داد که ویروس در زمان‌های مشابه روی پنبه ماسک‌های صورت نیز از بین می‌روند.
ویروس کرونا جدید می‌تواند برای چند ساعت روی سطح باقی بماند. محقق این تحقیق ریچارد ای. ویرز اظهار کرد: یافته‌های این تحقیق، پتانسیل زیادی برای استفاده از پلاسما در توقف چرخه انتقال ویروس نشان می‌دهد.
"این موفقیت تنها آغاز کار است. ما بسیار مطمئن هستیم که در کارهای آینده انتظارات زیادی از پلاسما وجود داشته باشد و پاسخ‌های زیادی برای جامعه علمی از طریق پلاسما ارائه خواهد شد. "
این فناوری نسبتا جدید، پلاسمای جوی سرد، گازی یونیزه در دمای نزدیک به اتاق است که ثابت‌شده در درمان‌های سرطان، ترمیم زخم، دندانپزشکی و سایر کاربردهای پزشکی موثر است.
محققان آزمایش مشابه ویروس کرونا را با پلاسمای تغذیه‌شده با هلیوم انجام دادند، اما هلیوم حتی در پنج دقیقه نیز موثر نبود. آنان معتقدند که این امر به دلیل کاهش میزان اکسیژن واکنش‌پذیر و واکنش‌پذیری ازت هنگام استفاده از گاز تغذیه‌شده با هلیوم در مقایسه با آرگون بوده است.
محققان اعلام کردند که در حال ساخت دستگاه فشرده‌ای هستند که می‌تواند به‌طور گسترده برای پاک‌سازی سطوح آلوده به ویروس کرونا با پلاسما مورداستفاده قرار گیرد.
محققان تاکید کردند: این گزینه ایمن‌تر و سالم‌تر از مواد شیمیایی یا سایر روش‌های مقابله با ویروس است.
نتایج این تحقیق در نشریه Physics of Fluids منتشرشده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/450455/نابودی-کروناویروس-در-چند-ثانیه-با-اسپری-جدید
بستن   چاپ