آریا بانو
نشست تخصصی کارگروه مشترک همکاری های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و مکزیک برگزار شد
چهارشنبه 21 آبان 1399 - 17:01:28
وزارت رفاه
آریا بانو - نخستین نشست تخصصی کارگروه مشترک همکاری های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و مکزیک به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد .

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، «علی حسین شهریور» مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به جایگاه مهم دو کشور و روابط دیرینه ای که دارند در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند کارهای مشترک انجام دهند و از ظرفیت های موجود برای ارتقای سطح تعاملات و روابط دو جانبه بهره گیرند.
وی در ادامه با اشاره به سفر وزیر وقت کار و رفاه اجتماعی مکزیک در سال 2015 به ایران به دستاوردها و نتایج این سفر اشاره کرد وگفت: در این سفر یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور منعقد شد و در سفر وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مکزیک نیز برنامه اقدام مشترک همکاری ها میان دو وزارتخانه به امضا رسید . 
شهریور، همچنین به دیدار هیات جمهوری اسلامی ایران از وزارت کار و رفاه اجتماعی مکزیک و آشنایی با اقدامات آن در موضوعات مختلف به ویژه شیوه های مقابله و مبارزه با فقر چند بعدی پرداخت و گفت : تبادل هیات و امضای اسناد همکاری، نشان دهنده وجود اراده مقامات عالی دو کشور برای ارتقای همکاری های مشترک و دوجانبه است. 
وی افزود: ما از اقدامات عملی برای اجرایی کردن اسنادی که بین دو وزارتخانه امضا شده استقبال می کنیم و اطمینان داریم همکاری در حوزه کار و رفاه اجتماعی موجب توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط بین دو کشور خواهد شد.
شهریور در ادامه بر تبادل تجربیات،اطلاعات و دانش فنی در حوزه های کار و اشتغال، حمایت های اجتماعی، رفاه اجتماعی، بیمه ها و صندوق های بازنشستگی، آموزش های فنی و حرفه ای ، توانمندسازی زنان ، سالمندان و کودکان تاکید کرد.
در ادامه نشست ،خانم «اینگرید آمالیاسبالوس کایستاردو»، مدیر کل روابط میان سازمانی و امور بین الملل وزارت کار و رفاه اجتماعی مکزیک هم با ابراز خرسندی از روابط میان دو کشور گفت: ابتکار عمل برای از سرگیری روابط و ارتقای سطح همکاری ها میان دو وزارتخانه در چارچوب یادداشت تفاهمی که در سال 2015 و 2016 به امضا رسیده را به فال نیک می گیریم . 
وی هدف از سازوکارهای همکاری مشترک را پیشبرد فعالیت های دو جانبه و بهبود وضعیت کاری شهروندان عنوان کرد و گفت: با توجه به برنامه اقدام مشترک و نیز یادداشت تفاهم همکاری که قبلا به امضا رسیده به دنبال برنامه ریزی برای تبادل اطلاعات و نیز اقدامات مشترک مناسب و تمرکز ویژه بر روی سلامت و بهداشت کاری در راستای منافع عمومی هستیم.
وی موضوعاتی مثل مراقبت اجتماعی، کار شایسته و نیز گروه های آسیب پذیر را از دیگر محورهایی عنوان کرد که دو طرف می توانند همکاری داشته باشند .
در ادامه نشست «عمر نسیب استیفان» مدیر کل رفاه اجتماعی ، «کوینتا لاکونزکروز» مدیر ایمنی و بهداشت شغلی ، « مارتا ایزابل لوپز اسکوبار» مدیر سیاست های کار و کار شایسته مکزیک گزارش کاملی از وضعیت تامین اجتماعی و سایر اقدامات انجام شده در این حوزه ارائه کردند . 
علیرضا قزیلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک نیز با ابراز خرسندی از برگزاری کارگروه مشترک همکاری های دو وزارتخانه آمادگی خود را برای تحکیم مناسبات و توسعه روابط میان دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و ایالات متحده مکزیک اعلام کرد .
همچنین علی مظفری مدیر کل بازرسی کار ، مریم میرمالک مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمند سازی ، محمد محمدی مدیر کل ثبت بیمه شدگان تامین اجتماعی و رضا شریعت مدیر آموزش موسسه کار و تامین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران نیز گزارش کاملی را از وظایف و اقدامات مجموعه های یاد شده به طرف مکزیکی ارائه و بر ارتقای سطح همکاری ها تاکید کردند . 
تاکید بر وجود اراده عملی برای ارتقای همکاری ها در زمینه کارشایسته و رفاه اجتماعی ، اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک در چارچوب یادداشت تفاهم همکاری و نیز تدوام و برگزاری سه نشست مجازی در ماه های پیش رو با موضوع "تامین اجتماعی" ( قوانین و مقررات بازنشستگی و بازنشستگی پیش از موعد ، نحوه پوشش بیمه اجباری و اختیاری) ، "سیاستهای اشتغال و واکنش ها به کووید 19 " ، تبادل تجربه در زمینه "سنجش فقر چند بعدی" با مشارکت سازمان کونوال و همچنین همکاری در سازمان بین المللی کار از جمله محورها و موضوعاتی بود که طرف ایرانی برای تداوم همکاری ها پیشنهاد داد.
طرف مکزیکی با استقبال از پیشنهادات طرف ایرانی محورهایی مثل "خود بازرسی ها " در زمینه ایمنی و بهداشت کار و نیز مبحث اشتغال جوانان را از دیگر موضوعاتی دانست که می تواند محور همکاری های دو طرف قرار گیرد . 
در ادامه مقرر شد پیشنهادات و محورهای مطرح شده در این نشست تدوین و از مجاری دیپلماتیک به امضای دو طرف برسد .

http://www.banounews.ir/fa/News/450294/نشست-تخصصی-کارگروه-مشترک-همکاری-های-وزارت-تعاون،-کار-و-رفاه-اجتماعی-ایران-و-مکزیک-برگزار-شد
بستن   چاپ