آریا بانو
یک اختراع جدید برای آلودگی های پلاستیکی
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397 - 12:14:45
بانو نیوز - برای حل مشکل آلودگی های پلاستیکی راه حل های زیادی از ممنوعیت استفاده از پاکت های پلاستیکی در فروشگاه ها گرفته تا تولید کفش از پلاستیک های بازیافتی ارائه شده است. یکی از جالب ترین روش هایی که اخیرا به طور کاملا تصادفی برای مبارزه با آلودگی های پلاستیکی اختراع شده است آنزیمی است که باعث تجزیه پلاستیک می شود.

محققان شروع به آزمایش سیر تکاملی باکتری تجزیه کنده پلاستیک در سال 2016 در تاسیسات مواد زائد ژاپن پرورش داده شده است کرده اند. در حین آزمایش این آنزیم که به علت توانایی تجزیه پلی اتیلن ترفتالات PETase نام گرفته است عملکرد آن را توسعه داده اند. پلی اتیلن ترفتالات گونه ای از پلاستیک هاست که تجزیه آن قرن ها طول می کشد و در محصولات زیادی از قبیل بطری نوشابه استفاده می شود. کمتر از نیمی از این پلاستیک ها جمع آوری و بازیافت می شوند و بیشتر آن در سطح آب های اقیانوس ها سالیان سال شناور می ماند.
این آنزیم سرعت تجزیه پلاستیک ها را بالا می برد و تنها چند روز تجزیه می شود. این اختراع برای دانشمندان یک سورپرایز بزرگ بود و امیدوار هستند که چنین اختراعی بتواند کارخانه ها را تشویق کند به جای استفاده از مواد ارزان قیمت از مواد قابل بازیافت استفاده کنند. آن ها امیدوار هستند که بتوانند از این آنزیم برای بازگرداندن پلاستیک ها به ماده اولیه خود استفاده کنند تا دیگر نیازی به استفاده بیشتر از نفت نباشد و در نتیجه میزان آلودگی های پلاستیکی در طبیعت کاهش پیدا کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/44765/یک-اختراع-جدید-برای-آلودگی-های-پلاستیکی
بستن   چاپ