آریا بانو
طرز تهیه رب نارنج و گرفتگی تلخی نارنج
شنبه 17 آبان 1399 - 11:11:16
آریا بانو - مجله افق کوروش/ میوه نارنج دارای خواص زیادی برای سلامتی بدن و پوست است و همچنین دارای عطر و رایحه‌ای فوق‌العاده در سفره‌های ایرانی است. از خواص میوه نارنج می‌توان به جلوگیری از پیری پوست، کاهش وزن و لاغری، جلوگیری از ریزش مو و بهبود وضعیت سرماخوردگی اشاره کرد. در مجموع میوه، آب، برگ و روغن نارنج بسیار مفید هستند و خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارند. از جمله خواص رب نارنج هم این است که اشتهاآور است، باعث لاغری و کاهش وزن هم می‌شود. برای ازبین‌بردن لکه‌های سیاه و قرمز روی پوست، می‌توانید رب نارنج و نمک را روی پوست خود بمالید. می‌توانید این میوه را به صورت خام، مارمالاد یا رب نیز مصرف کنید. طرز تهیه رب نارنج به علاوه ترفند گرفتن تلخی رب نارنج و انواع غذاهایی که با رب نارنج طبخ می‌شوند را در ادامه بخوانید.
مرحله اول
ابتدا باید نارنج‌ها را به‌خوبی بشویید و پوست آن را تمیز کنید. سپس آنها را به‌دقت خشک کرده و برای اینکه ربتان طعم تلخی به خود نگیرد، پوست آن را با چاقو یا پوست‌کن بکنید.
مرحله دوم
در این مرحله، باید نارنج‌ها را از وسط نصف کنید و آب آن را بگیرید. برای راحت‌تر گرفتن آب نارنج‌ها، بهتر است از 24 ساعت قبل آنها را در فضای آزاد قرار دهید. بهتر است از آب‌میوه‌گیر برقی استفاده نکنید تا هسته‌های نارنج له در آب آن له نشود. پس از آبگیری، آب آن را صاف کنید تا دانه یا پوسته نارنج در آن باقی نماند.
مرحله سوم
در این مرحله، آب نارنج‌ها را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. باید صبر کنید تا آب آن غلیظ شود. در طی مدت جوشیدن آب میوه نارنج، مرتب به آن سر بزنید و کف آن را بگیرید. این کار برای جلوگیری از تلخ‌شدن رب نارنج است. غلظت رب نارنج امری سلیقه‌ای است؛ اما معمولا دوسوم آب نارنج باید تبخیر شود. اگر می‌خواهید طعم ربتان ملس شود، می‌توانید کمی شکر را در این مرحله به رب اضافه کنید.
مرحله چهارم
در این مرحله رب را از روی گاز بردارید و بگذارید تا سرد شود. سپس می‌توانید رب نارنج آماده شده را در شیشه تمیز و خشک بریزید و در آن را سفت ببندید و آن را در یخچال قرار دهید. رب نارنج را هرگز نباید در بطری‌های پلاستیکی بریزید؛ زیرا این کار باعث ورود ترکیبات سرطان‌زا در رب می‌شود. این رب را می‌توانید تا چندسال استفاده کنید؛ به شرط اینکه آن را در جای خشک و خنک قرار دهید که رب نارنج کپک نزند.
چطور تلخی رب نارنج را بگیریم؟
برای رفع تلخی رب نارنج بهتر است قبل از گرفتن رب نارنج پوست نارنج را کاملا جدا کنید. به این ترتیب رب نارنج شما تلخ نمی‌شود. در واقع این تلخی پوست نارنج است که رب نارنج را تلخ می‌کند. بهتر است از دستگاه خانگی آب انارگیر برای گرفتن آب نارنج استفاده کنید تا رب نارنج تلخ نشود. گرفتن رب نارنج با آبمیوه‌گیری دستی یا برقی ممکن است رب نارنج را تلخ کند. یک روش دیگر هم این است که به سادگی با دست نارنج را آب بگیرید و مراقب باشید هسته و پوست نارنج وارد آب نشود.
موارد مصرف رب نارنج
رب نارنج را مثل رب گوجه فرنگی و رب انار برای تهیه انواع غذاهای گوشتی و کبابی مثل کباب جوجه ترش، ماهی کبابی، بادمجان شکم پر و بادمجان شکم پر و … استفاده می‌شود. رب نارنج شمال و رب نارنج شیرازی که طبعا نامگذاری آن‌ها از روی نارنج برداشتی در باغات این مناطق انجام شده بسیار مشهور هستند. شمالی‌ها به خصوص در استان مازندران یک غذای خوشمزه در فصل زمستان درست می‌کنند که اصلا به خورش نارنج آبی مشهور است.

http://www.banounews.ir/fa/News/446629/طرز-تهیه-رب-نارنج-و-گرفتگی-تلخی-نارنج
بستن   چاپ