آریا بانو
طرح تعالی مدیریت مدرسه مسیری برای بروز خلاقیت‌ مدارس باشد
دوشنبه 12 آبان 1399 - 17:19:43
آریا بانو - به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی درنشست شورای سیاست‌گذاری اجرای الگوی تعالی مدیریت مدرسه؛ با اشاره به اهمیت چارچوب‌هایی برای تقویت فرایندهای مدرسه اظهار کرد: مجموعه‌ای که در حال فعالیت است باید بتواند نتایج اقداماتش را پایش کند و اگر نتواند چنین کاری انجام دهد، قطعا این فعالیت‌ها راه به جایی نخواهد بود.
وی بابیان اینکه منطق طرح تعالی مدیریت باید بر حسب ارکان مدرسه و قابل فهم باشد، گفت: ابتدا باید فلسفه وجودی این طرح را برای کاری که انجام می‌دهد، شناسایی کنیم و سپس مأموریت‌هایی را برای هر واحد سازمانی در مدرسه مشخص کنیم و پس از آن برای تحقق آن مأموریت‌ها متناسب با واقعیت‌ها، هدف‌هایی مشخص ‌شود.
وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه باید میزان توانمندی و دستیابی به نتایج را به طور مستمر رصد و پالایش کنیم، اظهار کرد: در بحث توانمندی؛ موضوع مهم نیست بلکه تحقق توانمندی دارای اهمیت است؛ بنابراین کارهایی که به‌عنوان توانمندی انجام می‌دهیم؛ باید در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش مدرسه باشد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه توانمندی از طریق خلق نتیجه ممکن می‌شود، اظهار کرد: نباید به‌جای مدرسه، فکر کنیم؛ در این صورت نمی‌توان تعالی مدرسه‌ای که دست آن را گرفته‌ایم و برایش الگو مشخص کرده‌ایم، را بسنجیم؛ بنابراین موضوع ارائه برنامه به مدرسه اشتباه است و فقط باید چارچوب‌ها را برای مدرسه را مشخص کنیم تا مدرسه برای تعالی کیفیت خود بیاندیشد.
حاجی میرزایی گفت: باید تفاوت بین خودارزیابی و خود اظهاری قائل باشیم، مدل‌های تعالی کیفیت سازمانی همه مبتنی بر ارزیابی داوطلبانه است اما در همین مدل‌ها شواهد سنجیده می‌شوند و حقایق تایید شده توسط ارزیابان کنترل می‌شود؛ ‌بنابراین طرح تعالی مدیریت هم باید چنین رویکردهایی را داشته باشد.
وی تصریح کرد: باید کار را ساده کنیم و از پیچیدگی بپرهیزیم، نباید با طرح تعالی مدیریت مدارس کاری کنیم که ازنظر مدرسه فرمی برای پرکردن و رفع تکلیف باشد؛ بنابراین باید متوجه این تهدید باشیم که ممکن است این رویه ها به یک عادت تبدیل شود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه به دلیل اهمیت موضوع، امسال این طرح باید اجرایی شود، گفت: طرح تعالی مدیریت باید به مدرسه امکان تفکر و اندیشیدن دهد و چارچوب‌های معینی را برای مدرسه مشخص کند؛ به‌عنوان ‌مثال برای مدرسه بیان کند که جامعه و دولت از مدرسه چه می‌خواهد و به مدرسه فرصت دهیم تا در این چارچوب فکر کند تا حد استقلال و صلاحیت مدرسه رعایت شود و مجالی برای بروز خلاقیت مدرسه فراهم شود.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی در پایان با اشاره به برخی آسیب‌های این طرح گفت: نباید مدارس با یکدیگر مقایسه شوند زیرا شرایط مدارس باهم متفاوت است بلکه باید شرایط مدرسه نسبت به وضعیت، امکانات و پتانسیل‌هایی که قبل خود داشته است، مقایسه شود؛ بنابراین مدرسه باید این طرح را به‌عنوان چارچوبی برای بهبود نتایج کیفیت آموزش و پرورش بداند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/443108/طرح-تعالی-مدیریت-مدرسه-مسیری-برای-بروز-خلاقیت‌-مدارس-باشد
بستن   چاپ