آریا بانو
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم آیین بهره برداری از 100 دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید:
تهران به 4 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد
دوشنبه 12 آبان 1399 - 14:12:16
آریا بانو - شهر: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بیش از صد جلسه حضوری و غیرحضوری با مدیران ایران خودرو برای تحقق چنین قراردادی برگزار شد، باتوجه به عقب ماندگی‌های طولانی در حوزه حمل و نقل عمومی، مدیریت شهری را خوشحال نمی‌کند، تحقق این قرارداد بسیار سخت و طاقت فرسا بود.

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم آیین بهره برداری از 100 دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید و اضافه شدن آن به ناوگان حمل ونقل عمومی تهران ضمن اشاره به حمایت شهردار و اعضای شورای شهر تهران نسبت به انعقاد قرارداد خرید 250 دستگاه اتوبوس و مینی بوس، بیان کرد: تحویل 250 دستگاه اتوبوس و مینی بوس باتوجه به عقب ماندگی‌های طولانی در حوزه حمل و نقل عمومی، مدیریت شهری را خوشحال نمی‌کند، تحقق این قرارداد بسیار سخت و طاقت فرسا بود.
او با تأکید بر اینکه تحقق هر اقدام بزرگی نیاز به منابع مالی سنگین دارد، افزود: حوزه حمل و نقل عمومی برای مشارکت بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد. در سراسر جهان، دولت‌ها، شهروندان و شهرداری‌ها در حوزه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل برای کلانشهرها در شرایط کرونا و غیر کرونا، با یکدیگر حرکت کرده‌اند تا نتیجه مثبتی حاصل شود اما متأسفانه در اینجا شرایط بسیار سخت است. بیش از صد جلسه حضوری و غیرحضوری با مدیران ایران خودرو برای تحقق چنین قراردادی برگزار شده است. اما تاکنون چنین اراده‌ای مشابه سایر کشورها در کشور خودمان دیده نشده تا این سه مجموعه برای تحقق آن در کنار هم جمع شوند.
او درباره هزینه تکمیل ناوگان اتوبوسرانی گفت: اگر قرار باشد که امروز 4 هزار دستگاه اتوبوس با هزینه هر دستگاه 3 تا 5 میلیارد تومان برای پایتخت تأمین شود، نمی‌توان تمام عوارض حمل و نقل عمومی را از شهروندان دریافت کرد. سهم بودجه دولت باید در عوارض حمل و نقل قرار گیرد.
معاون شهردار تهران در ادامه بیان کرد: سال گذشته، هزینه توسعه اقدامات عمرانی در حوزه حمل و نقل عمومی برابر با یکهزار و 800 میلیارد تومان بود. این درحالی است که نیاز سال گذشته حداقل 10هزار میلیارد تومان بود. تلاش می‌شود که سهم امسال شهرداری به 5 هزار میلیارد تومان برسد. سهم بودجه عمرانی امسال 7هزار میلیارد تومان است اما مسئله مهم تحقق بودجه است. ارقام در کاغذ کمکی نمی‌کند بلکه تحقق این اعداد و ارقام در بودجه، اوراق مشارکت و کمک‌های دولت مهم است.
به گفته هاشمی؛ با دستور شهردار تهران، امسال تهیه 500‌ دستگاه اتوبوس برقی با پایه گاز در برنامه قرار گرفته است. اگر دولت 50 درصد از سهم خود را پرداخت کند، 500 دستگاه اتوبوس به هزار دستگاه اتوبوس افزایش می‌یابد. درضمن دو قرارداد دیگر توسط شهرداری درحال پیگیری است.
120هزار میلیارد تومان برای تکمیل مترو
هاشمی با بیان اینکه مترو تهران بالغ بر 120 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد تا براساس فهرست بهای امروز تکمیل شود، افزود: در نظر بگیرید اگر سالیانه حداکثر 5 هزار میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت، املاک و بودجه شهرداری برای تکمیل مترو هزینه شود، چقدر زمان خواهد برد.
نیاز به نوسازی 40 هزار دستگاه تاکسی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نوسازی تاکسی‌ها گفت: باید 40 هزار دستگاه تاکسی نوسازی شود و سالیانه 2 هزار دستگاه تاکسی در شهر تهران نوسازی می‌شود. برای گرفتن تسهیلات نوسازی با سه بانک رایزنی شد که دو بانک کارآفرینی امید و مهر نهایی شد. تسهیلات 50 میلیون تومانی امسال به 70 میلیون تومان افزایش یافت. پس از نهایی شدن قرارداد با دو بانک، قیمت تاکسی از 70 میلیون تومان به 94 میلیون تومان افزایش یافت و درحال حاضر 125 میلیون تومان شده است. با تمام این مشکلات نوسازی 15 هزار دستگاه تاکسی در دستور کار قرار گرفته است. تاکنون 2 هزار دستگاه سفارش گذاری و تحویل داده شده است. از دولت تقاضا می‌شود که اگر کمکی نمی‌کند، قیمت‌ها را افزایش ندهد.
خبرنگار: ملیکا هاشمی

http://www.banounews.ir/fa/News/442880/تهران-به-4-هزار-دستگاه-اتوبوس-نیاز-دارد
بستن   چاپ