آریا بانو
فاکتور پرخطر ابتلا به دیابت نوع2 را بشناسیم
يکشنبه 11 آبان 1399 - 08:13:55
آریا بانو - مهر /تحقیق جدید نشان می دهد تنهایی علاوه بر افزایش ریسک بیماری قلبی و مرگ زودهنگام، خطر ابتلا به دیابت نوع2 را هم افزایش می دهد.
ژنتیک، رژیم غذایی و سبک زندگی از فاکتورهای اصلی در ابتلا به دیابت نوع2 هستند. اما مطالعه اخیر محققان نشان می دهد مولفه تعاملات اجتماعی هم تاثیر بسزایی در ابتلا به این بیماری دارد.به گفته محققان دانشگاه کالج لندن، احساس تنهایی، حتی اگر فرد تنها زندگی نکند و دارای تعاملات اجتماعی در زندگی روزانه اش باشد، با ریسک بالاتر ابتلا به دیابت نوع2 مرتبط است.
در این مطالعه از بیش از 4000 نفر در مورد تنهایی شان سوال پرسیده شد. هیچ یک از آنها در ابتدا مبتلا به دیابت نوع2 نبودند.بعد از حدود یک دهه تحت نظربودن این افراد، 264 نفر از کل شرکت کنندگان (6.4 درصد) مبتلا به دیابت نوع2 شده بودند. محققان مشاهده کردند امتیاز افراد مبتلا به دیابت نوع2 در پایان مطالعه از لحاظ تنهایی 1.42 بود درحالیکه در مورد افراد فاقد دیابت این امتیاز 1.33 بود.مطالعه نشان داد «تنهایی» با 46 درصد ریسک بیشتر ابتلا به دیابت نوع2 مرتبط است.
«روث هکت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته های ما رابطه قوی ای بین تنهایی و احتمال ابتلا به دیابت نوع2 را نشان می دهد.»محققان معتقدند استرس روانی ناشی از تنهایی منجر به افزایش میزان هورمون های استرس موسوم به اپی‌نفرین و کورتیزول می شود که هر دو در ابتلا به دیابت نوع2 نقش دارند. 

http://www.banounews.ir/fa/News/441518/فاکتور-پرخطر-ابتلا-به-دیابت-نوع2-را-بشناسیم
بستن   چاپ