آریا بانو
شبیه سازی گونه‌ اسب در حال انقراض باموفقیت انجام شد
پنجشنبه 8 آبان 1399 - 12:27:17 AM
آریا بانو - سیناپرس /تیمی از دانشمندان با بهره گیری از دی ان ای 40 ساله موفق به شبیه سازی یک گونه اسب در حال انقراض شدند. پژوهشگران در قالب این پروژه با تلاش برای افزایش تنوع ژنتیکی در میان اسب ها ، اولین شبیه سازی اسب نژاد شوالسکی را با موفقیت انجام دادند.
گونه اسب پرزوالسکی، شوالسکی (Przewalski) یا تاخی زیر شاخه ای بسیار کمیاب از اسب های بومی مناطق مرکزی آسیا و مغولستان محسوب می شود که در خطر انقراض قرار دارد. این جانور دارای قدی نسبتا کوتاه تری در برابر اسب های معمولی بوده و به رنگ زرد و کرم دیده می شود.
این کره اسب با نام کورت نامگذاری شده و در تاریخ تابستان سال جاری در مرکز دامپزشکی تیمبر کریک در ایلت تگزاس متولد شد. دانشمندان تاکنون از ارائه خبر رسمی این عملیات اجتناب کرده بودند تا نسبت به موفقیت آمیز بودن این عملیات و به تبع آن زنده ماندن اسب مورد نظر اطمینان حاصل شود.
کورت دارای ویژگی های سنتی اسب شوالسکی است که در حال انقراض بوده و این نژاد اسب را می توان آخرین گونه اسب واقعاً وحشی در جهان محسوب کرد. اسبهای شوالسکی در روزگار باستان و دیر زمانی در دشت های اروپا پرسه می زدند ، اما امروزه زیستگاه بیشتر جمعیت این گونه اسب وحشی در مغولستان ، چین و قزاقستان محدود می شوند.
آخرین باری که این گونه اسب به طور رسمی در طبیعت دیده شد، سال 1969 بود و اینک امید می رود با کمک دانش ژنتیک دانشمندان بتوانند این گونه جانوری را از لبه پرتگاه انقراض بازگردانند. البته این کره اسب ژنتیکی بیشتر شبیه یک خر وحشی است و تمامی ویژگی های خاص گونه خود را داراست.
عملیات ویژه تولد کورت با همکاری مناسب علمی و عملی بین مرکز پژوهشی تیمبر کرییک (Timber Creek) ، باغ وحش سن دیگو و مرکز مطالعاتی ری ویو اند ری استور (Revive & Restore) انجام شد. گفتنی است این شرکت مطالعاتی سال ها است که اقدام به نمونه برداری و ذخیره ژنتیکی حیوانات مختلف با هدف حفظ و بازیابی گونه های در معرض خطر و منقرض شده می کند.
این شرکت، بزرگترین و متنوع ترین مجموعه ژنتیکی از جانوران در جهان را داراست که حاوی بیش از ده هزار نمونه سلولی کشت شده زنده ، تخمک ، اسپرم و جنین هزار گونه جانوری است.

آریا بانو


رایان فیلان (Ryan Phelan) ، مدیر اجرایی مرکز ری ویو اند ری استور ، در این رابطه اعلام کرد: این تولد فرصت نجات ژنتیکی گونه های وحشی در معرض خطر را گسترش می دهد. فن آوری های پیشرفته تولید مثل مصنوعی از جمله شبیه سازی ، می تواند گونه های جانوری متعددی را نجات داده و این دانش به ما اجازه می دهد تنوع ژنتیکی را که بر اثر فعالیت های انسان یا مرور زمان از بین رفته است ، بازیابی کنیم.
گفتنی است نمونه ژنتیکی این اسب حدود 40 سال پیش در باغ وحش سان دیگو استخراج و منجمد شده بود و دانشمندان برای تولد وی از رحم جایگزین یک مادر از نژاد دیگری از اسب استفاده کردند. این کره اسب دست کم یک سال دیگر به مراقبت مادر خود نیازدارد و پس از آن در محیط شبیه سازی شده زیستگاه اصلی خود نگهداری خواهد شد تا با تولید مثل کنترل شده بتواند به احیای نژاد خود اقدام کرده و در صورت امکان در طبیعت رها شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/439493/شبیه-سازی-گونه‌-اسب-در-حال-انقراض-باموفقیت-انجام-شد
بستن   چاپ