آریا بانو
نقش آبی سیمین در تاریخ سینمای ایران
پنجشنبه 8 آبان 1399 - 00:22:36
آریا بانو - سینما ایده آل / تاریخ سینمای ایران بازیگرن بزرگی را به خود دیده که آثارشان در گذر زمان صیقل خورده و از گزند فراموشی محفوظ نگه داشته شده اند.
این قبیل بازیگران، یک وجه اشتراک دارند و آن هم چیزی جز جدی گرفتن نقش خود فارغ از اندازه و مقدار آن نیست. مضافا اینکه عموما نه گفتن به نقش هایی با کیفیت نازل را بلد بوده و به اصطلاح کیسه برای این حرفه ندوخته اند.
فاطمه «سیمین» معتمدآریا یکی از همین دسته بازیگران است که از نیمه دهه شصت با فیلم «جدال» ساخته محمدعلی سجادی کارش را آغاز کرده و با «برهوت» بازی اش کاملا به چشم آمده و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل را برایش به ارمغان آورد.
به مناسبت زادروزش چند نقطه اوج در کارنامه بازیگری سی ساله اش را مرور کرده‌ایم.

آریا بانو

♦️یک بار برای همیشه
مهمترین فیلم سیروس الوند، از آن دسته فیلم هایی است که به فیلم بازیگر شهرت دارد و حضور شکیبایی و معتمدآریا کیفیت فوق العاده ای به آن بخشیده است. به خصوص معتمدآریا که رنج کشیدگی زهرا را به بهترین شکل به تصویر کشیده و لهجه جنوبی اش هم اغراق شده جلوه نمی کند.

آریا بانو


♦️روسری آبی
یکی از مهمترین ملودرام های سینمای ایران که در راس آن بازیگرانی همچون عزت الله انتظامی و #فاطمه_معتمدآریا می درخشند. مهمترین نقطه قوت بازی او در نقش نوبر کردانی، فاصله گرفتن از وجوه نمایشی و رفتن به سمت یک بازی تماما رئالیستی است که در عین حال جلوه گری ظریفی هم دارد.

آریا بانو


♦️گیلانه
شاه نقش معتمدآریا در نقش زنی سالخورده که سال ها پس از پایان جنگ همچنان مشغول نگهداری از پسر جانباز خود است.او در این نقش، کاملا از زبان بدن یاری گرفته و لهجه‌ای باورپذیر را چاشنی آن کرده است. برخی از منتقدان این بازیگر توانا را نسخه ایرانی بازیگری بزرگ به نام مریل استریپ می دانند که نقش آفرینی خیره کننده اش در گیلانه می تواند مهر تاییدی بر این فرض باشد.

آریا بانو

♦️زیر تیغ
معتمدآریا در یکی از جذابترین سریال های تلویزیون بازی کرده و اتفاقا یکی از بهترین بازی های این سریال پربازیگر هم متعلق به اوست. در نقش زنی رنج کشیده از جنوب شهر که در آستانه ازدواج دخترش، با اعتراف شوهرش به قتل مواجه می شود. بهت زدگی مهمترین و بارزترین خصوصیت این نقش است که معتمدآریا با تکیه بر چشمانش آن را خلق کرده است.

آریا بانو


♦️اینجا بدون من
مادری از طبقه کارگر که نمی خواهد مشکل جسمی دخترش را باور کرده و با حقیقت کنار بیاید. او به خوبی مرز باریک میان عقل و جنون این شخصیت راترسیم کرده و چند سکانس درخشان را خلق کرده که نمونه‌اش را در گفتگوی او با دختر و پسرش سر میز شام شاهد هستیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/439428/نقش-آبی-سیمین-در-تاریخ-سینمای-ایران
بستن   چاپ