آریا بانو
قرارداد خلیل‌زاده؛ 2میلیارد دستمزد 3میلیارد آپشن!
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 12:08:40
آریا بانو - فرهیختگان / انتشار ویدئوی صحبت‌های مهدی رسول‌پناه و حمله او به چند بازیکن و سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس درنهایت منجربه استعفای او شد تا سرخپوشان در آستانه فینال آسیا، وضعیت عجیبی را تجربه کنند. این اظهارات البته منجربه جدایی شجاع خلیل‌زاده از پرسپولیس هم شد و مدافع ظاهرا متعصب این تیم با الریان قطر به توافق رسید.
تصویر جنجالی بوسیدن لوگوی الریان از سوی خلیل‌زاده، خشم هواداران پرسپولیس را درپی داشت و حالا او از یک مدافع بسیار محبوب به یک بازیکن منفور نزد هواداران تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که هواداران در کمپین‌هایی تصمیم گرفته‌اند شجاع را در اینستاگرام آنفالو کنند؛ اتفاقی که بهت شجاع را درپی داشته و گفته می‌شود او با خرید فالوور فیک، قصد جبران دارد. به هرترتیب شجاع از پرسپولیس رفت تا به‌همراه نادری، فینال لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهند.
البته گفته می‌شود درصورت پیگیری باشگاه پرسپولیس، ممکن است شجاع و باشگاه الریان محروم و مجبور به پرداخت خسارت‌های مالی سنگین شوند. حالا هواداران از مسئولان باشگاه می‌پرسند که قرارداد شجاع با باشگاه پرسپولیس چگونه بود که او به‌راحتی توانست قراردادش را فسخ کند؟ سوالی که البته رسول‌پناه در ادامه همان ویدئو به آن پرداخته و قرارداد شجاع را به‌طور کامل شرح داده است؛ قراردادی که نشان می‌دهد مدیران فوتبال در ایران، هیچ درخواستی را ازسوی بازیکنان رد نمی‌کنند و اجازه بستن قراردادهای ترکمانچای را به بازیکنان می‌دهند تا به‌راحتی اجازه سوءاستفاده را به آنها بدهند.
یک قرارداد شگفت‌انگیز
براساس آنچه رسول‌پناه مدعی شده، قرارداد شجاع با پرسپولیس 2 میلیارد تومان ارزش داشته، اما آپشن‌های متعدد باعث افزایش رقم قرارداد او شده است. آپشن‌های قرارداد خلیل‌زاده به این شرح است:
1- حضور در بیش از 50 درصد بازی‌ها منجربه افزایش 30 درصدی رقم قرارداد می‌شود (600 میلیون تومان).
2- کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر منجربه افزایش 20 درصدی قرارداد می‌شود (400 میلیون تومان).
3- کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا منجربه افزایش 20 درصدی رقم قرارداد می‌شود (400 میلیون تومان).
4- در صورت صعود پرسپولیس به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، 20 درصد به مبلغ قرارداد اضافه می‌شود (400 میلیون تومان).
5- در صورت صعود پرسپولیس به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، 20 درصد به مبلغ قرارداد اضافه می‌شود (400 میلیون تومان).
6- در صورت کسب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا 20 درصد به رقم قرارداد افزوده می‌شود (400 میلیون تومان).
7- در صورت کسب رضایت مدیرعامل از عملکرد بازیکن در طول فصل، 20 درصد به رقم قرارداد افزوده می‌شود (400 میلیون تومان).
8- در صورت دعوت به اردوی بزرگسالان تیم‌ملی فوتبال، 30 درصد به رقم قرارداد اضافه می‌شود (600 میلیون تومان).
بخش حیرت‌انگیز ماجرا اما اینجاست که ظاهرا رقم‌های مربوط به آپشن‌ها به رقم قبلی اضافه می‌شود. به این معنی که شجاع درصورت دعوت به تیم‌ملی، 30 درصد به مبلغ 5 میلیارد تومان اضافه می‌شود؛ یعنی او کلیه بندها را می‌گیرد و سپس درصدها را به بند‌ها اضافه می‌کند.
به یاد قرارداد با بشار و دیاباته
فارغ از تمام مشکلات و اشتباه‌های مدیریتی در فوتبال ایران، قراردادهای بازیکنان فوتبال ایران حیرت‌انگیز هستند. البته گفته می‌شود بسیاری از بازیکنان پرسپولیس چنین آپشن‌هایی را دریافت کرده‌اند و شاید به همین دلیل است که آنها باوجود دریافت 95 درصد از مبالغ قراردادشان همچنان اعتصاب می‌کنند و خواستار دریافت آپشن‌ها هستند.
همه این مبالغ را بگذارید کنار؛ اینکه امثال شجاع و سایر بازیکنان در هر مرحله که به پیروزی یا قهرمانی می‌رسیدند، پاداش‌هایی هم از تماشاگران متمول و اعضای هیات‌مدیره دریافت می‌کردند، این موضوع البته مختص پرسپولیس نیست و پیش‌تر که قرارداد شیخ دیاباته منتشر شد، هواداران متوجه شدند چه رقم‌هایی به‌ازای هر بازی یا گلزنی و پاس گل به بازیکنان تعلق می‌گیرد. پیش‌تر و با انتشار قرارداد بشار رسن در پرسپولیس نیز مشخص شد آپشن‌ها یکی پس از دیگری به نفع بازیکن‌ها تنظیم شده‌اند و باشگاه کمترین سود را می‌برد، این درحالی است که باشگاه بارسلونا با لیونل مسی، اسطوره افسانه‌ای فوتبال به‌گونه‌ای قرارداد بسته که او نتوانست در ابتدای فصل لالیگا از این تیم جدا شود، زیرا مجبور به پرداخت غرامت 700 میلیون یورویی می‌شد. به هر ترتیب افشای قرارداد بشار نشان داد مدیران فوتبال ایران در بستن قرارداد هیچ توانایی‌ای ندارند و صرفا هرچه را بازیکن می‌گوید، قبول می‌کنند. اگر بندهای قرارداد بشار را فراموش کرده‌اید، در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم:
1- بشار بلافاصله پس از امضای قرارداد و قبولی در تست پزشکی، 20 درصد از قرارداد 300 هزاردلاری خود را دریافت می‌کند.
2- حضور بشار در 50 درصد بازی‌های لیگ برتر در لیست 18 نفره منجربه پرداخت پاداش 50 هزاردلاری هافبک سرخپوشان می‌شود.
3- اگر بشار در 40 درصد بازی‌های لیگ برتر در لیست 14 نفره قرار می‌گرفت 50 هزار دلار پاداش دریافت می‌کرد.
4- در صورت رضایت مدیرعامل از عملکرد بازیکن، 50 هزار دلار دیگر پاداش می‌گیرد.
استخدام کارشناسان حقوقی که ظاهرا شغل آنها نظارت بر قرارداد بازیکنان است، تا این لحظه جواب نداده و مدیران کماکان قراردادهای ترکمانچای با بازیکنان می‌بندند. به‌عنوان مثال آپشن‌های قرارداد شجاع، 150 درصد قرارداد اوست. همه اینها در حالی است که شجاع خواستار افزایش رقم قراردادش هم بوده و به‌نظر می‌رسد با این مبالغ، راضی به بازی کردن در تیم پرهوادار پرسپولیس نمی‌شد. حالا همه اینها را بگذارید در کنار بوسه‌ها بر لوگوی باشگاه‌ها و اظهارنظرها درباره تیم محبوب کودکی بازیکنان. همه اظهارنظرها را فراموش کنید رفقا. این حرف‌ها یک بازی است برای هواداران. پشت‌پرده سرشار از آپشن و بند و پول‌های میلیاردی است که اگر چک‌ها پاس نشود، به‌راحتی قهر و خیانت پیش می‌آید. این اتفاق قبلا هم رخ داده، اکنون شاهدش هستیم و قطعا در آینده هم بارها تکرار خواهد شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/438910/قرارداد-خلیل‌زاده؛-2میلیارد-دستمزد-3میلیارد-آپشن!
بستن   چاپ