آریا بانو
چگونه کتاب‌باز بشویم؟
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 12:05:18
آریا بانو - خراسان / در هفته کتاب و کتاب‌خوانی از این گفتیم که با چه ترفندهایی این یار مهربان را وارد برنامه زندگی روزانه‌مان کنیم؟
از 7 تا 13 آبان در تقویم ما به عنوان هفته کتاب و کتاب خوانی نام گذاری شده که به تصویب شورای فرهنگ عمومی هم رسیده است. صحبت درباره مزایا و دلایل کتاب خواندن، چیزی است که بارها در همین صفحه خانواده‌و‌مشاوره از منظر روان‌شناسی به آن پرداخته شده است، با این حال متاسفانه عادت کتاب خوانی آن‌طور که باید در زندگی ما وجود ندارد. جدای از آن چه باعث شده است تا به امروز عادت به کتاب خوانی در زندگی شما نقش پررنگی نداشته باشد، با توجه به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، می‌توانید این عادت مفید را آرام آرام به برنامه روزانه خود وارد کنید. اتفاقی که تاثیر شگرفی در دیدگاه شما به زندگی و بهتر شدن کیفیت آن خواهد داشت.
به کتاب‌فروشی‌ها و سایت‌های فروش کتاب سر بزنید
به احتمال زیاد تجربه کرده‌اید که وقتی به دفعات زیاد ویترین لباس فروشی‌ها را تماشا یا صفحات فروشنده‌های لباس در شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنید، کم‌کم احساس نیاز برای خرید و پوشیدن لباس‌های جدید در شما تقویت می‌شود. شما می‌توانید از همین روش درخصوص کتاب هم استفاده کنید و با دیدن عناوین جدید و خواندن درباره آن‌ها، علاقه خود به کتاب خوانی را تقویت کنید.
پادکست‌های کتاب‌محور گوش دهید
سراغ پادکست‌هایی که درباره کتاب صحبت می‌کنند، بروید. علاوه بر آن صفحاتی را که در شبکه‌های اجتماعی درباره کتاب‌ها به شکلی جذاب مطلب می‌نویسند دنبال کنید. یادتان باشد هر چه موضوع کتاب در قالب‌های مختلف در زندگی شما وارد شود، احتمال این‌که سراغ خواندن آن بروید وآن را وارد برنامه زندگی روزانه‌تان کنید، بیشتر خواهد بود.
برای کتاب خوانی زمان مشخص کنید
ساعتی از روز را برای خواندن کتاب در نظر بگیرید و طی آن از اینترنت و تلویزیون فاصله بگیرید. حتی اگر تمام مدت آن زمان را صرف کتاب نمی‌کنید اما سراغ گوشی یا تلویزیون نروید. با این کار، به مرور ترغیب می شوید تا زمان بیشتری از روز را به هم نشینی در کنار یار مهربان اختصاص دهید.
برنامه کتاب خوانی خودتان را جلوی چشم بگذارید
نوشتن زمان کتاب خوانی در دفتر برنامه‌ریزی، تنظیم زنگ روزانه برای یادآوری ساعت کتاب خوانی در گوشی تلفن یا نوشتن ساعتی که می‌خواهید به کتاب خوانی اختصاص دهید روی در یخچال، می‌تواند احتمال موفقیت شما را در اختصاص زمان به مطالعه افزایش دهد.
پایبندی خود را در کتاب خوانی رصد کنید
برای این کار می‌توانید از تقویم دیواری استفاده کنید یا اگر در دسترس ندارید، از یک کاغذ کمک بگیرید. روی کاغذ روزهای یک ماه را به شکلی که در تقویم‌های دیواری تنظیم می‌شود، بنویسید. هر روز که کتاب می‌خوانید روی آن روز علامت بزنید. این کار کمک می‌کند تا شما مسیری که طی کرده‌اید و میزان پایبندی خودتان به برنامه را ببینید. نمایش تصویری از تلاش‌ها یکی از راهکارهای خوب برای تشویق خود به ادامه مسیر است.
از کتاب‌های کم‌حجم و جذاب شروع کنید
اگر عادت به کتاب خوانی ندارید، برای شروع سراغ کتاب‌هایی که تصور می‌کنید مفید هستند و می‌توانند زندگی شما را متحول کنند، نروید. در عوض سراغ کتاب‌هایی بروید که از جذابیت آن‌ها شنیده‌اید و در عین حال خیلی حجیم نیستند. بعد از جا افتادن عادت کتاب خوانی مطمئن باشید با لذت بیشتری سراغ کتاب‌هایی که وجه مفید بودن‌شان بر جذابیت‌شان غلبه دارد، خواهید رفت.
کتاب را دم دست خودتان بگذارید
قرار دادن همه‌ کتاب‌های خانه در کتابخانه به ویژه کتابخانه‌هایی که در دارند، فکر چندان خوبی نیست. هر چه کتاب در دسترس‌تر باشد، احتمال مطالعه آن بیشتر است. به طور کلی یادتان باشد اگر کتاب را جایی بگذارید که با دراز کردن دست، بتوانید آن را بردارید، احتمال خوانده شدن کتاب چند برابر می‌شود.
ارتباط خود با کتاب‌تان را عمیق کنید
هر چه بتوانید بیشتر درگیر خواندن کتاب شوید، بیشتر احتمال دارد که به خواندن آن ادامه دهید. مدادی دم دست بگذارید و زیر جملاتی که به نظرتان جالب است خط بکشید. جملاتی را که به نظرتان خارج از متن کتاب، ارزش فکر دوباره دارند در دفتری یادداشت کنید. از هر کتابی که می‌خوانید یا از هر فصل آن به قدر یک پاراگراف خلاصه‌ای بنویسید. در صفحات کتاب حاشیه‌نویسی کنید و در نهایت این‌که اگر در شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ای دارید، آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.
از کتاب‌های الکترونیک غافل نشوید
گزینه کتاب‌های الکترونیک را امتحان کنید. بیشتر اپلیکیشن‌های کتاب خوانی نمونه صفحاتی از هر کتاب دارند که می‌توانید با مطالعه آن‌ها هم با سبک کتاب تا حدی آشنا شوید و هم خواندن کتاب الکترونیک را تجربه کنید. در کنار آن، اپلیکیشن‌ها کتاب‌های رایگان هم دارند و البته در مناسبت‌ها با تخفیف‌هایی که می‌دهند، هزینه تهیه کتاب را به شدت کاهش می‌دهند.
فهرستی از کتاب‌های مورد علاقه تهیه کنید
در یک فرصت مناسب، فهرستی از کتاب‌هایی که می‌خواهید بخوانید، تهیه کنید. تشکیل فهرست می‌تواند به شما انگیزه دهد تا منظم‌تر کتاب بخوانید. البته حواس‌تان باشد اگر قرار باشد این فهرست بیش از حد بلند باشد، می‌تواند در شما ترس از نرسیدن به هدف ایجاد کند. قرار دادن سه تا پنج عنوان در این فهرست، کافی است.
نویسنده : نرگس عزیزی/ روزنامه‌نگار

http://www.banounews.ir/fa/News/438882/چگونه-کتاب‌باز-بشویم؟
بستن   چاپ