آریا بانو
آیا گرسنگی موجب کاهش وزن می‌شود !؟
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 1:27:26 AM
آریا بانو - وقایع روز / در جدیدترین تحقیقات به ثبت رسده دیده شده است که خود بدن در زمان گرستگی پروتئینی را از سلولهای عصبی ترشح میکند که سپس میتواند موجب افزایش سوخت و ساز بدن شود. در این مقاله نگاهی انداخته ایم به مکانیسم مرتبط با کاهش وزن ناشی از گرسنگی.
بافت چربی بسیار کاراست و نه تنها به عنوان اندامی جهت ذخیره چربی در بدن عمل نکرده بلکه تأثیرات مستقیمی بر اندام های مختلف بدن، از جمله تولید مثل، گردش خون، سیستم های اسکلتی بدن و ترشح هورمون ها دارد. در حالی که بافت چربی در فیزیولوژی بدن و غدد درون ریز ما بسیار مهم است، افزایش بیش از حد آن منجر به چاقی می شود.
چاقی یک بیماری خیلی پیچیده است!!
چاقی یک بیماری پیچیده است که میتواند با عوامل ژنتیکی و محیطی، از جمله اختلال در سیگنالینگ اعصاب و غدد درون ریز، پر خوری و یا زندگی بی تحرک مرتبط باشد. تخمین زده می شود که 38٪ از جمعیت بزرگسال جهان هم اکنون اضافه وزن داشته و 20٪ دیگر نیز تا سال 2030 به اضافه وزن دچار می‌شوند. چاقی موجب شیوع بیماری های مزمن و صعب العلاجی مانند مقاومت به انسولین و دیابت نوع-2 می‌شود. امروزه 9٪ از مردم جهان از بیماری دیابت رنج می برند و بیش از 90٪ از آنان با بیماری دیابت تشخیص داده می‌شوند.
دیابت نوع 2 از بیماری های غیرواگیری است که برآورد می شود هفتمین علت جهانی مرگ و میر در دهه های آینده باشد. بنابراین چاقی یک معضل سلامتی برای فرد و یک چالش عمده پزشکی در جامعه امروزه ما است. چاقی در نتیجه انباشت بافت به اصطلاح چربی سفید است که از نظر عملکردی و از نظر ژنتیکی از بافت چربی قهوه ای کاملا متمایز است.

آریا بانو

آیا چربی های بدن، موجب چاقی ما می‌شود؟
بافت چربی سفید، لیپیدها و اسیدهای چرب را ذخیره می کند، در حالی که بافت چربی قهوه ای برای تولید گرما، چربی ها را اکسید می کند و می سوزاند. چاقی می تواند به علت افزایش بیش از حد بافت چربی زیر پوستی یا بافت چربی سفید احشایی ایجاد شود. تأثیر چاقی زیر جلدی و احشایی بر سلامتی ما متمایز است و اغلب این مکانیسم های متمایز منجر به چاقی احشایی یا زیر جلدی می گردد.
چاقی از جدی ترین چالش های بهداشت عمومی در قرن 21 حساب می شود. در واقع ، در سال 2016 ، تعداد کودکان دارای اضافه وزن زیر 5 سال در جهان بیش از 41 میلیون نفر تخمین زده شده بود که عمدتاً در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، به ویژه در مناطق شهری زندگی می کردند. پیش بینی ها می‌گویند که این رقم در سالهای بعد افزایش خواهد یافت. بر این اساس، در دهه های آینده ، درمان بیماری های مرتبط با چاقی بار قابل قابل توجهی را بر روی سیستم بهداشتی عمومی در سراسر جهان خواهد گذاشت. این هشدارها به ما گوش زد میکند که تحقیقاتی گسترده تر برای توسعه استراتژی درمانی مناسب برای چاقی نیاز است.
افرایش سوخت و ساز تنها راه حل درمان چاقی !
سوخت و ساخت بدن در بسیاری از موارد توسط سیگنال های سیستم عصبی و اندام های غدد درون ریز کنترل می شود. این مکانیسم ها امروزه تحت تحقیقات گسترده ای قرار گرفته اند. به طور خلاصه میتوان نتیجه گرفت سیستم عصبی متابولیسم و در نهایت، عملکرد بافت چربی را کنترل می‌کند. مکانیسم ها مذکور در هسته های هیپوتالاموس در مغز انجام میگیرد، جایی که اشتها، سیری و همچنین هزینه انرژی به عنوان مثال دمای بدن کنترل می شود.
نوروپپتیدها پروتئین های کوتاهی هستند که توسط سلول های عصبی سنتز می شوند و موجب انتقال سیگنالهای بین سلولی می‌شوند. نمونه هایی از نوروپپتیدهای فیزیولوژیکی مرتبط با متابولیسم بدن، میتواند نوروپپتید Y، ماده P و آنکفالین باشد. بسیاری از این نوروپپتیدها، به طور عمده با کنترل اشتها در فرد موجب کنترل متابولیسم و در نتیجه بهبود وزن و توده‌ی بدنی وی می‌شود. نوروپپتیدها اولین فرستنده‌های تکامل یافته سیستم عصبی هستند.

آریا بانو

نوروپپتیدها در زمان گرسنگی افزایش پیدا می کنند.
با توجه به وظیفه مشترک سلولهای عصبی سنتزکننده نوروپپتید و سلولهای اعصاب و غدددرون ریز، اکثر سلولهای اعصاب و غدد درون ریز حاوی نوروپپتید هستند. از این رو ، نوروپپتیدها اغلب به عنوان هورمون های پپتیدی نیز عمل می کنند. به عنوان مثال NPFF که یک انتقال دهنده عصبی در هیپوتالاموس است که باعث کاهش اشتها در فرد شده و موجب تنظیم سوخت و ساز بدن می‌شود.
NPFF توسط سلولهای غدد درون ریز لوزالمعده نیز سنتز می شود و در خون آزاد میگردد .این نوروپپتید به عنوان یک انتقال دهنده عصبی و هم به عنوان یک هورمون عمل می کند. از آنجا که که این هورمون نمی تواند از سد خونی-مغزی نفوذ کند ، نقش متفاوتی در کنترل مرکزی و محیطی عملکرد بافت چربی ایفا می کند. اخیراً نشان داده شده است که این هورمون میتواند عوارض متابولیکی مقاومت به انسولین را در افراد چاق کاهش می دهد.

آریا بانو

گرسنگی میتواند موجب افزایش سوخت و ساز بدن شود !
سطح NPFF پلاسما در افراد چاق بسیار کم است. در نمای مقابل، در تحقیقات نشان داده شده است که محدودیت کالری موجب افزایش این نوروپپتید پلاسما هم در انسان و هم در گونه های حیوانی شده است. در مجموع ، این احتمال وجود دارد که این هورمون یک میانجی عصبی درون ریز باشد که در هنگام گرسنگی فعال می‌شود.
اینکه NPFF چگونه موجب میشود تا چاقی کنترل شود هنوز در دست مطالعه است. یکی از دلایل آن می‌تواند کنترل اثرات متابولیکی سلولهای ایمنی در بافت چربی باشد. اثرات دیگر آن ممکن است افزایش اکسیداسیون چربی در بافت چربی باشد. اما مکانیسم کلی و دقیقی از این هورمون وجود ندارد و در دست تحقیق است.

http://www.banounews.ir/fa/News/438711/آیا-گرسنگی-موجب-کاهش-وزن-می‌شود-!؟
بستن   چاپ