آریا بانو
کشف چهارمین غده بزاقی در مغز
سه شنبه 29 مهر 1399 - 16:20:43
آریا بانو - سیناپرس /محققان هلندی به تازگی اعلام کرده اند که یک جفت غده بزاقی بزرگ را در محل تلاقی حفره بینی و گلو پیدا کرده اند.
بعد از قرن ها تحقیق و مطالعه روی بدن انسان هنوز هم دانشمندان به ناشناخته هایی از بشر دست پیدا می کنند که شگفتی آفرین است. گروهی از محققان هلندی ارگان جدیدی را در مغز پیدا کرده اند که به نظر می رسد یک جفت غدد بزاقی بزرگ است که در محل تلاقی حفره بینی و گلو پنهان شده بود.اگر این یافته ها تأیید شود، محققان توانسته اند سرچشمه خروج آب دهان را که سه قرن ناشناخته مانده بود، کشف کنند. کتاب های آناتومی مدرن تنها به سه نوع غده بزاقی، یکی در نزدیکی گوش ها، یکی در زیر آرواره و دیگری در زیر زبان اشاره کرده اند اما این کشف، چهارمین غده بزاقی یافت شده به شمار می رود.این مطالعه روی گروه کوچکی از جمعیت بیماران صورت گرفته و تأیید نهایی آن مستلزم مطالعه روی گروه بزرگ تری از جامعه تحقیقی است. اما به نظر می رسد همه چیز واقعی است و می توان امیدوار بود که نتایج مثبت باشد. تأیید این کشف می تواند رویکرد پزشکان به بیماری های این ناحیه از مغز را دگرگون کند.
به گزارش نیویورک تایمز، غدد بزاقی مسئول جمع آوری روزانه حدود یک چهارم از آب دهان انسان هستند و با آنها بسیاری از لذت های زندگی را می چشیم؛ دهان را مرطوب می کنند و صحبت کردن و بلع را راحت تر می کنند. همچنین این غدد، مواد شیمیایی مزه دار غذاها را به سلول های میکروسکپیکی می فرستند و ما می توانیم طعم آنها را حس کنیم. غدد بزاقی دهان حتی قدرت ترمیمی بالایی دارد و در برابر میکروب ها، سرعت ترمیم زخم ها را افزایش می دهد.محققان هنگام بررسی مجموعه ای اسکن ها با دستگاهی که بتواند جزئیات دقیقی از بافت ها را تجسم کند، متوجه وجود دو ساختار ناشناخته در سر شدند. آن دو غده، صاف و دراز با طول چند اینچ بود که روی لوله های اتصال دهنده گوش ها به گلو قرار گرفته اند.
محققان با برداشتن بافت و بررسی آن دریافتند که این غده ها شباهت زیادی به غدد بزاقی نهفته شده زیر زبان و آرواره دارند. این غدد جدید، به مجاری بزرگ تخلیه آب دهان متصل می شوند. پیش از کشف این غدد، محققان نقطه دیگری از بدن را مسوول این کار می دانستند. آنها دلیل ناشناخته ماندن آن را محل دور از دسترس آن عنوان کرد هاند به طوری که برای مشاهده آنها به دستگاه های بسیار حساسی برای تصویربرداری نیاز دارند.

http://www.banounews.ir/fa/News/433270/کشف-چهارمین-غده-بزاقی-در-مغز
بستن   چاپ