آریا بانو
استاد دانشگاه: مخاطب توییت‌های ضدایرانی ترامپ صهیونیست‌ها هستند
چهارشنبه 23 مهر 1399 - 8:07:07 AM
آریا بانو-

سید محمد مرندی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به تحریم 18 بانک ایرانی توسط وزارت خزانه داری آمریکا اظهارداشت: تحریم‌های آمریکا چیز جدیدی نیست و همه این بانک‌ها از قبل تحریم بوده‌اند و اعلام تحریم جدید علیه بانک‌های ایران از سوی خزانه داری آمریکا دارای اهداف جنگ روانی است.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: نظام بانکی بین المللی از گذشته و تحت تاثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا با بانک‌های ایرانی همکاری نمی‌کردند و با تحریم‌های جدید هم اتفاقی نمی‌افتد.

مرندی با بیان اینکه همه چیز از قبل تحریم شده است، گفت: استفاده سردمداران کاخ سفید از واژه «فشار حداکثری» در سال‌های گذشته خود گویاست و در واقع آنها سقف فشار را به ایران تحمیل کرده‌اند و دیگر حد بالاتری برای آن وجود ندارد. اگرچه ممکن است در آینده اعلام کنند که نیروهای مسلح ایران یا فلان وزارتخانه ایران را تحریم کردند اما این تحریم‌ها در عمل تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد و فقط جنبه روانی آنهاست که باید مهار شود.

این کارشناس مسائل آمریکا به ممانعت واشنگتن از ارسال دارو و مواد غذایی به ایران اشاره کرد و گفت: ایالات متحده با وجود اینکه از مدعیان حقوق بشر در جهان است اما حتی در حوزه بشردوستانه هم مانع فعالیت بانک‌های ایران برای خرید و ارسال دارو و مواد غذایی شده است.

مرندی با اشاره به توانمندی به وجود آمده در کشور برای دور زدن تحریم‌ها در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران از روش‌های خود برای برای تبادلات مالی و اقتصادی و واردات کالاهای اساسی استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که این اقدامات کاخ سفید جنگ روانی است و اگر چیزی مانده بود که بخواهند تحریم کنند تا به حال صبر نمی‌کردند و قبل از این برای تحریم آن اقدام می‌کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره پیش بینی سیاست خارجی ایالات متحده بعد از برگزاری انتخابات آمریکا نیز خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی نباید برنامه‌هایش را بر اساس این که چه کسی در کاخ سفید خواهد بود برنامه‌ریزی کند ما باید باید در برنامه ریزی ها به ظرفیت های داخلی تکیه کنیم زیرا هر جا بر اساس تحولات خارجی برنامه‌ریزی کردیم با مشکل مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه هنوز برای پیش بینی نتایج انتخابات‌آمریکا زود است، به تاثیرات کرونا و سیاست‌های ترامپ بر اقتصاد آمریکا اشاره کرد و گفت: مسائل داخلی آمریکا بسیار پیچیده شده است و همراه شدن بحران اقتصادی با بحران سیاسی می‌تواند به این کشور آسیب جدی بزند.

مرندی درباره این موضوع که آیا بایدن در صورت پیروزی در انتخابات، سیاست های  اوباما را در پیش خواهد گرفت یا خیر گفت: شرایط دنیا با دوران اوباما فرق دارد. اکنون رابطه آمریکا با روسیه با مشکلات عمیقی مواجه است که در صورت آمدن بایدن شرایط بدتر خواهد شد.

استاد مسائل آمریکا در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران از احتمال بهبود روابط آمریکا با کشورهای اروپایی در صورت پیروزی بایدن خبر داد و افزود: رابطه آمریکا با چین در چهار سال گذشته دچار تحول اساسی شده و در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. در منطقه خلیج فارس هم کنار رفتن ترامپ از کاخ سفید می‌تواند شرایط این منطقه را تغییر دهد.

توان آمریکا برای فشار بر ایران کمتر خواهد شد

وی درباره تاثیرات پیروزی بایدن بر سیاست خارجی ایالات متحده در قبال ایران نیز گفت: نباید فراموش کرد که فشار حداکثری که ترامپ از آن علیه ایران استفاده می کند در زمان ریاست جمهوری اوباما و معاون اولی بایدن به ایران تحمیل شده است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه فشار حداکثری و تحریم‌های ثانویه ابتکار دولت اوباما بود، گفت: در این که هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌خواهند به کشور ما آسیب بزنند، تردیدی نیست. فقط روش‌ دموکرات ها و جمهوری خواهان در تحمیل اراده خود به دیگر کشورها فرق می‌کند وگرنه هر دو هدف مشترکی دنبال می‌کنند.

مرندی سیاست خارجی ترامپ را هوشمند ندانست و گفت: سیاست ترامپ هوشمند نیست اما بایدن در صورت پیروزی سعی می کند با ظرافت بیشتری ایران را تحت فشار قرار دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: آمریکا با بحران‌های زیادی در آینده مواجه است و به نظر می‌رسد توان این کشور برای فشار بر ایران در ماه‌ها و سال‌های آینده رو به کاهش باشد.

مخاطب توییت‌های ضدایرانی ترامپ صهیونیست‌ها هستند

مرندی درباره توئیت‌های ترامپ به ویژه تهدیدهای اخیر وی علیه جمهوری اسلامی نیز گفت: افکار عمومی داخلی آمریکا به مسائل سیاست خارجی توجه کمتری دارند و وضعیت اقتصادی و مسائل داخلی برای آنها اولویت بیشتری دارد بنابراین آنها هدف این توئیت ها نیستند.

وی، وضعیت بد مالی ستاد انتخاباتی ترامپ نسبت به رقیب دموکراتش را یادآور شد و افزود: احتمالا هدف توئیت‌های ضدایرانی ترامپ در آستانه انتخابات، جلب کمک و حمایت صهیونیست‌ها و صهیونیست مسیحیان مقیم ایالات متحده است.


http://www.banounews.ir/fa/News/428508/استاد-دانشگاه--مخاطب-توییت‌های-ضدایرانی-ترامپ-صهیونیست‌ها-هستند
بستن   چاپ