آریا بانو
نکاتی طلایی درباره تغذیه زنان باردار
شنبه 19 مهر 1399 - 12:23:30 AM
آریا بانو - مجله افق کوروش / علیرغم توصیه‌های مختلف برای زیبایی کودک و هوش جنین می‌شود تغذیه زنان باردار چه در سه ماهه اول و چه سه ماهه دوم و سوم از مهم‌ترین دغدغه‌های متخصصان زنان باردار در طول دوران بارداری است. این در حالی است که برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند یک زن باردار باید دو برابر از زمانی که باردار نیست غذا بخورد، متخصصان تغذیه و پزشکان متخصص زنان و زایمان بر این باورند که رژیم غذایی زنان باردار باید متعادل و باکیفیت باشد. 
در حقیقت در دوران بارداری یک زن باردار مجاز است که 300 کالری به رژیم غذایی عادی خود اضافه کند و نیازی به دو برابر کردن کالری دریافتی نیست. به این ترتیب هم نیازهای مادر و هم نیازهای غذایی جنین تامین شده و در نتیجه نوزادی سالم و سرحال به دنیا خواهد آمد. مصرف کلسیم، پروتئین، آهن، اسید فولیک در کنار چربی‌های سالم، فیبر و سبزیجات و میوه‌جات مختلف به علاوه منابع غذایی سرشار از امگا 3 و نوشیدنی‌های طبیعی کمک فراوانی به گذراندن یک بارداری سالم و ایمن می‌کند.
لازم به ذکر است که کارشناسان تغذیه، شاخص تناسب قد و وزن سالم و مجاز را بین 18.5 تا 24.9 می دانند. اگر اضافه وزن دارید، باید تا انتهای بارداری خود بین 7 تا 11 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید – یعنی حدود 900 گرم تا 1.3 گیلوگرم در هر ماه به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری. خانم هایی که خیلی چاق هستند نباید بیشتر از 5 تا 9 کیلوگرم در طول بارداری اضافه وزن پیدا کنند.طبق تحقیقات پزشکی انجام گرفته، زنانی که بیش از حد مجاز در دوران بارداری چاق می شوند حدود 50 درصد بیش از دیگر زنان باردار دچار دیابت بارداری می‌شوند.

http://www.banounews.ir/fa/News/424942/نکاتی-طلایی-درباره-تغذیه-زنان-باردار
بستن   چاپ