آریا بانو
مصطفی رحماندوست و قصه‌خوانی در خانواده‌های ایرانی
چهارشنبه 16 مهر 1399 - 23:11:58
آریا بانو - ایرنا / مصطفی رحماندوست شاعر و داستان‌نویس کودک و نوجوان با اشاره به کم‌رنگ شدن فرهنگ قصه‌خوانی در خانواده‌های ایرانی گفت: امیدوارم این فرهنگ که ریشه در تاریخ و ادبیات ایران دارد بار دیگر بین خانواده‌ها رواج پیدا کند تا بتوان نسل کتابخوان تربیت کرد.
مصطفی رحماندوست به اهمیت قصه خوانی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: فرهنگ قصه‌خوانی ریشه در تاریخ و ادبیات ایران دارد و این فرهنگ همواره در خانواده‌های ایرانی رواج داشته است؛ ولی این فرهنگ در خانواده‌ها کم رنگ شده که باید آن را احیا و تقویت کرد.
وی اظهار داشت: امیدوارم فرهنگ قصه خوانی بار دیگر بین خانواده ها رواج پیدا کند تا بتوان نسل کتاب خوان تربیت کرد.
وی افزود: پایین آمدن سطح مطالعه نزد والدین یکی از عوامل مهم در کاهش علاقه به مطالعه در گروه سنی کودک و نوجوان است. تا زمانی که پدر و مادرها مطالعه نکنند و برای فرزندان خود کتاب شعر و قصه نخوانند؛ نمی توان نسل علاقمند به کتاب تربیت کرد.
شاعر کتاب بچه ها را دوست دارم با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی کودک افزود: مناسبت های تقویمی چون روز جهانی کودک، هفته کتاب کودک، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان فرصت خوبی است که والدین به فرهنگ مطالعه برای گسترش کتابخوانی توجه و اهمیت بیشتری قائل شوند.
در روزی که به نام روز جهانی کودک نام گذاری شده است، به این موضوع فکر می کنم که کودکان کشورم با کودکان سراسر جهان چه تفاوت هایی دارند و از چه امکاناتی برای رشد و بالندگی برخوردار هستند؟ پاسخ این سئوال یک جواب روشن دارد که باید سرانه مطالعه را میان کودکان و نوجوانان افزایش داد. به همین دلیل لازم است نهادهای فرهنگی تدابیری اتخاذ کنند تا بتوان از روش‌های مختلف سرانه مطالعه را اول در والدین و بعد در بین کودک و نوجوان افزایش داد.
این شاعر با اشاره به دیجیتال سازی منابع مربوط به کودکان در این سازمان گفت: دیجیتال سازی منابع در حوزه های مختلف از جمله کودک و نوجوان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از گذشته تا امروز در حال انجام بود اما با شیوع ویروس کرونا سیر صعودی پیدا کرد و تا کنون تعداد قابل توجهی از عناوین کتاب کودک و نوجوان در این سازمان دیجیتال سازی شده است.
رحماندوست یادآور شد: در حال حاضر حدود 240 هزار عنوان کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سراسر کشور وجود دارد و در تلاش هستیم این تعداد کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز دیجیتال سازی شود. باید بگویم که تاکنون فقط یک دهم از کتاب‌های این حوزه دیجیتال سازی و در اختیار کودکان قرار گرفته است و امید است که بتوان روند دیجیتال سازی منابع را کامل تر کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/423569/مصطفی-رحماندوست-و-قصه‌خوانی-در-خانواده‌های-ایرانی
بستن   چاپ