آریا بانو
شرایط متفاوت نویدکیا نسبت به رحمتی و نامجومطلق
جمعه 4 مهر 1399 - 16:34:03
آریا بانو - فارس / کارشناس فوتبال ایران گفت: مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بهترین فرصت برای شناخت مسیری بود که سپاهان و سرمربی جوانش را به موفقیت برساند.
محمود یاوری در مورد پیروزی سپاهان نویدکیا مقابل السد ژاوی اظهار داشت: با تمام احترامی که برای ژاوی قائلم اما اصلا مهم نیست مربی آن تیم چه کسی بوده، مهم این است که محرم نویدکیا در مسیر خوب و مناسبی حرکت می‌کند. او نشان داد که در این مسیر انتخاب شده، آهسته آهسته به سمت شناخت مهره‌ها و موفقیت حرکت می‌کند.
برد مقابل السد مسیر نویدکیا را هموار کرد
یاوری ادامه داد: نویدکیا در این مسابقات نهایت تلاش و کوشش را کرد نفرات و ترکیب تیمش را به صورت کامل بشناسد و تاکتیک‌های مناسب را پیدا و از آن‌ها استفاده کند. این برد هم مثل آن باخت‌ها در مسیر حرکتی سپاهان تاثیری نداشت اما راه را برای نویدکیا هموار کرد. به او نشان داد که چه بازیکنانی به کارش می‌آیند. بازیکنان اصلی و ذخیره و بازیکنان چند پسته تیمش را شناخت.
وی افزود: این بازی‌ها به نویدکیا کمک کرد تا بداند چه سبک کاری در آینده به دردش می‌خورد. در واقع این مسابقات، بازی‌های تدارکاتی و بهترین فرصت برای شناخت مسیری بود که برای سپاهان و سرمربی جوان آن منجر به موفقیت شود. شکست السد را نمی‌توانیم یک پیشرفت برای سپاهان بدانیم چون السد نفرات اصلی خودش را نداشت اما مسیری که این تیم با محرم می‌رود، مسیر مناسبی است. آن‌ها بازی به بازی شرایط بهتری پیدا کردند تا اینکه در بازی آخر به موفقیت رسیدند. ضمن اینکه از بازی خوب و با اعتماد به نفس سپاهان هم نباید چشم پوشی کرد.
نویدکیا نسبت به رحمتی و نامجو مطلق شرایط متفاوتی دارد
کارشناس فوتبال ایران در مورد نقش نویدکیا در ساختن آینده سپاهان عنوان کرد: باید همه از این تیم حمایت کنند تا به موفقیت برسد. اینکه نویدکیا چقدر برای ساختن تیمش وقت دارد خیلی مهم است. او در ابتدا به ساکن کارش را شروع کرده، تیم‌های دیگر مانند شهرخودرو یا استقلال اینطور نیستند.
یاوری تصریح کرد: مهدی رحمتی یا مجیدنامجومطلق از مدتی پیش در کنار تیم هایشان بوده‌اند و شناخت خوبی دارند اما محرم کارش را تازه و از صفر شروع کرده است. این مدت برایش یک دوران طلایی است و اینکه چقدر از آن استفاده کند بستگی به توانایی، قابلیت‌ها و شناختش از فوتبال دارد.
اگر حسینی در این تورنمنت بود کمک زیادی می‌کرد
وی در خصوص پیشرفت سپاهان در 4بازی آسیایی گفت: بازی شب گذشته نشان داد روند سپاهان رو به رشد بوده و البته در این بازی‌ها چندین گل هم نزدند. مواردی مثل استفاده از مسلمان، شهباززاده و میرزایی در ترکیب اصلی یا تعویض‌هایی که انجام شد، دستاورد این بازی‌ها برای نویدکیا بود. ضمن اینکه نباید از غیبت سیدمحمدرضا حسینی غافل شویم. حضور او در این بازی‌ها می‌توانست به تیم خیلی کمک کند.
تغییرات مهره‌ها در جهت بهبود تیم بود
مربی اسبق سپاهان با اشاره به تغییرات زیاد مهره‌های سپاهان اظهار داشت: من این تغییرات را در جهت بهبود تیم می‌بینم. مسلما هر مربی از آوردن یا بردن بازیکنان تیمش هدفی دارد. اینکه بازیکنی از ابتدا بازی کند یا بازیکنی مثلا در دقیقه65 وارد بازی شود باید با هدف باشد. مربی باید برای هر لحظه بازی برنامه داشته باشد و در این صورت مطمئن باشد می‌تواند در کارش موفق شود.
یاوری ادامه داد: به اعتقاد من این بازی‌ها برای نویدکیا و تیمش بسیار مفید و موثر بودند و باید همین روند را ادامه بدهد. اگر مدیران حمایتش کنند و تماشاگران تحملش کنند می‌توانیم امسال یک مربی خانگی خوب داشته باشیم.
باید به فکر دفاع چپ تخصصی باشند
کارشناس فوتبال عنوان کرد: یک اشکال در بازی دوم دیدم؛ وقتی استنلی کی‌روش در زمین بود سانتر از کناره‌ها وجود نداشت و و دقیقا وقتی بیرون رفت ارسال از کناره‌ها انجام شد. این به خاطر عدم هماهنگی و عدم تعادل ذهنی بین بازیکنان بود. اگر محبی و حسینی در دوطرف کی‌روش باشند و پشت سر آن‌ها هم دو هافبک قوی مثل نورافکن و کیانی میانه زمین را در اختیار بگیرند، مطمئنا سپاهان یکی از تیم‌های قدرتمند لیگ خواهد بود.
وی افزود: سپاهان حتما باید به فکر یک دفاع چپ تخصصی باشد. نورافکن در گذشته در این پست بازی می‌کرد اما با توجه به خواص و قابلیت‌هایی که در تفکر، سازندگی و تخریب بازی حریف دارد، می‌تواند یک هافبک خیلی خوب حتی در آینده برای تیم ملی باشد. هماهنگی بالای او با کیانی به سپاهان کمک می‌کند که از میانه زمین در بازی‌ها آسیب نبیند.
سپاهان می‌خواست ساختار جدید را بشناسد
مربی با تجربه فوتبال ایران در مورد اینکه آیا می‌توان سوای دستاوردهای فنی، سپاهان را ناکام در نتیجه گیری دانست، گفت: اصلا کامی در کار نبوده، سپاهان نیامده بود که در این مسابقات قهرمان شود. آمده بود که سازمان و ساختار جدید را بشناسد و این مسابقات بهترین و کم خرج ترین راه برای این کار بود. نه مهره‌های تیم از سرمربی شناخت داشتند و نه سرمربی از مهره‌ها شناخت داشت. بنابراین نمی‌توانیم از این تیم انتظار پیروزی و موفقیت داشته باشیم.
یاوری اضافه کرد: البته اگر در زدن ضربات آخر دقت بیشتری می‌شد شاید صعود در دسترس بود اما مطمئنم هدف این نبود. هدف این بود در مسیر حرکتی فعلی، روند خوبی را داشته باشند. نوع بازی سپاهان به نوع دیدگاه و باور سرمربی و کادرفنی بستگی دارد. اگر در بازی‌های آینده هم به همین منوال کار کردند متوجه می‌شویم که راهشان را پیدا کرده‌اند.
نباید از مسلمان و رفیعی همزمان استفاده شود
وی افزود: ضمن اینکه نیاز است شناخت بیشتری در مورد حضور همزمان سروش رفیعی و محسن مسلمان داشته باشیم. این دو در خط میانی یکجور بازی می‌کنند. زمانی در تیم ملی ایتالیا دو بازیکن به نام ریورا و ریوا حضور داشتند که خاصیت هردو مثل هم بود اما آریگوساکی همیشه از یکی از آن‌ها استفاده می‌کرد با اینکه هردو بهترین بودند. در واقع منظورم این است که حضور همزمان هر دو بازیکن تیم را دچار مشکل می‌کند.
تمرینات سپاهان باید جدید باشد
یاوری در مورد آینده سپاهان اظهار داشت: روند تیم را در آینده مثبت می‌بینم. من به مربی بومی برای هر تیمی خیلی اعتقاد دارم. این تیم باید مشکل گلزنی را برطرف کند و برای این کار هم فقط باید تمرین کنند. سپاهان هم بازیکنان شوتزن دارد و هم بازیکنان نفوذ کننده و هم بازیکنانی که در کناره‌ها بتوانند با کیفیت کار کنند.
وی تصریح کرد: پله زمانی پله شد که در هر جلسه تمرینی 500بار توپ را به دیوار می‌زد، برمی‌گشت و شوت می‌زد. او برای اینکه پله بشود، کارهایی را انجام داد که سایرین قادر به انجام آن‌ها نبودند. تمرینات سپاهان هم باید به نوعی باشد که قبلا نبوده، باید از بازیکنان به گونه‌ بهتری استفاده شود. من مطمئن هستم و ایمان دارم که سپاهان در آینده موفق می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/410951/شرایط-متفاوت-نویدکیا-نسبت-به-رحمتی-و-نامجومطلق
بستن   چاپ