آریا بانو
ذائقه ها/ نهفته عدس؛ غذایی پرخاصیت برای گیاهخواران
يکشنبه 30 شهريور 1399 - 18:12:07
آریا بانو - راسخون / چی لازم دارم:
برای 10 نفر؛
تخم مرغ2 عدد
روغن نصف پیمانه
خمیر ترش نصف قاشق چایخوری (پودر)
آرد 5 پیمانه
آب نصف پیمانه
مواد داخل خمیر :
پیاز 1عدد
عدس 2پیمانه
فلفل سیاه 1قاشق چایخوری
دارچین 2قاشق چایخوری
زعفران نصف قاشق چایخوری
نمک به میزان لازم
چه جوری درست میشه:
طرز تهیه خمیر:
ابتدا2 عدد تخم مرغ را در ظرفی شکسته و کمی هم زده سپس روغن و آب را افزوده و مواد را هم بزنید. حال آرد را کم کم اضافه کنید و در این بین خمیر ترش را هم بیافزایید آرد را تا جایی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. خمیر به دست آمده را در حدود 1 یا 2 ساعت درون ظرف چرب شده قرار دهید و روی آن نایلون بکشید و استراحت دهید.
طرز تهیه مواد داخل خمیر:
در ظرفی مناسب پیاز را خرد کرده و همراه با روغن به خوبی سرخ کنید سپس زعفران آبکرده و دارچین و فلفل سیاه و نمک را اضافه کرده و کمی تفت بدهید.عدس را با مقداری آب و نمک و روغن بپزید و به همراه پیاز داغ مخلوط کنید و اگر دوست دارید چرخ کرده و یا به صورت معمولی کنار بگذارید.پس از 2 ساعت که حجم خمیر تقریبا 2برابر شد خمیر را به کمک وردنه به ضخامت 3 یا 4 میلی‌متر باز کنید و آن را با نعلبکی قالب بزنید. در هر دایره به اندازه 1 قاشق سوپخوری از مواد آماده شده قرار ددهید و آن را مانند پیراشکی بپیچید سپس سینی فر را چرب کنید و نهفته‌ها را در آن بچینید و در طبقه وسط با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا بپزد و طلایی شود. پس از نیم ساعت سینی را از فر در آورده و روی غذا را روغن پیاز داغ همراه با کمی آب بدهید.
نکات:
1)این غذا از غذاهای بسیار قدیمی شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی است. در گذشته، نهفته‌ها را خیلی بزرگتر و به اندازه یک پیش دستی آماده می‌کردند و سپس آن‌ها را در تنور می‌پختند.
2)اگر دوست دارید نهفته ها را در روغن سرخ کنید.
3)میتوانید از هر شکل دلخواه دیگری برای نهفته ها قالب بزنید.
4)در صورت تمایل مقداری رب گوجه فرنگی و آبلیمو هم به مواد داخل نهفته بیفزایید.

http://www.banounews.ir/fa/News/407062/ذائقه-ها--نهفته-عدس؛-غذایی-پرخاصیت-برای-گیاهخواران
بستن   چاپ