آریا بانو
شلیک به اعتماد برانکو
يکشنبه 30 شهريور 1399 - 05:16:41
آریا بانو - آی اسپورت / بعید می‌دانم درباره اینکه پرسپولیس بهترین تیم پنج سال اخیر ایران است اختلاف نظری وجود داشته باشد. این بهترین بودن تنها به قهرمانی‌های پیاپی وابسته نیست و خارج از زمین هم پرسپولیس وضعیتی بهتر از سایر تیم‌ها داشت. آنها در چند سال اخیر مدیریتی نسبتاً یکپارچه و کم حاشیه را، غیر از یک سال اخیر، تجربه کردند و از حیث امکانات زیرساختی هم وضعیت آبرومندانه‌تری نسبت به سایر تیم‌های ایرانی دارند اما نباید گول بخوریم که چنین تصویر زیبایی این تصور را در ذهن‌ها ایجاد کند که پرسپولیس سرانجام به اولین تیم ایرانی بدل شده که ساختار واقعی و حرفه‌ای پیدا کرده و به این ترتیب گام در مسیر حرفه‌ای شدن گذاشته است.بسیار تحقیرآمیز است اما باید بگوییم که همه روزهای خوش پرسپولیس در چند سال اخیر فقط و فقط رابطه مستقیمی با یک مربی خارجی دارد.
برانکو ایوانکویچ که سعی کرد در پرسپولیس چیزی بیشتر از یک مربی باشد و علاوه بر ساختن تیمی یک دست، بی‌حاشیه و با روحیه بالای قهرمانی به باشگاه هم ساختار درستی بدهد. همه آنچه پرسپولیس و مربی‌های بعد از برانکو از زیرساخت تمرینی باشگاه تا اتاق کار و چندین و چند چیز دیگر دارند نتیجه کار و تلاش برانکو است. مربی‌های خارجی زیادی به ایران آمدند و رفتند اما هیچ‌کدام مثل برانکو چنین تأثیری روی تیم‌شان نداشتند. شاید کی‌روش تنها مربی بود که چنین تأثیری را روی تیم ملی گذاشت. هر کدام از این دو نفر هم دلایل خاص خودشان را داشتند. در اینجا کاری به انگیزه دیگران نداریم اما قطعاً برانکو برای اثبات خودش به فوتبال ایران پا در چنین راهی گذاشته بود. او می‌‎خواست به فوتبال ایران ثابت کند مربی خوبی است و مشکل فوتبال ایران زیرساختی است و برای همین تلاش کرد تا در پرسپولیس زیرساخت‌هایی را ایجاد کند که به مدد آن به موفقیت برسد و رسید اما رفتن برانکو از ایران برگشتن باشگاه به مدار قبلی بود. منظور از مدار قبلی نتایج درون میدان نیست که بیشتر نگاه و رفتار مدیریتی باشگاه است.
حالا به مدد رفتار همین مدیران در قبال معمار بهترین پرسپولیس تاریخ پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته شده و مهم‌تر از آن اعتبار باشگاه خدشه‌دار شده. مدیران باشگاه پرسپولیس که اغلب مثل سایر تیم‌های ایرانی در جریان روابط سیاسی و بدون توجه به تاریخچه باشگاه انتخاب شده‌اند حالا نه تنها منجر به بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی شده‌اند که بی‌احترامی بزرگی را هم به یکی از مهم‌ترین چهره‌های تاریخ باشگاه‌شان روا داشته‌اند. چیزی که اصلاً از نگاه هواداران هنوز عاشق برانکو بخشودنی نیست. عجیب است که چرا در فوتبال ایران هنوز و با همین آزمون خطا و اشتباه پشت اشتباه یک مدیر متخصص در جایی حاضر نیست که چنین تأثیری بر تاریخ باشگاه بگذارد و همه این درخشش‌ها حاصل حوزه مقطعی یک تک چهره است.
ایران ورزشی

http://www.banounews.ir/fa/News/406587/شلیک-به-اعتماد-برانکو
بستن   چاپ