آریا بانو
دنیای سوفیِ کاپیتان وریا
يکشنبه 30 شهريور 1399 - 05:16:37
آریا بانو - آی اسپورت / اخیرا تصویری متفاوت از وریا غفوری منتشر شده است. تصویری که کاپیتان آبی‌ها را نه با پیراهن استقلال و درون مستطیل سبز که با ظاهری ساده و در حال مطالعه کتاب نشان می‌دهد. آن چه در متن این عکس خودنمایی می‌کند کتابی است که ظاهرا وریا به آن علاقه مند شده است. کتابی با عنوان "دنیای سوفی". وقتی با محتوای کتاب دنیای سوفی آشنا شوید پیدا کردن پاسخ این سوال که "چرا کاپیتان آبی‌ها اوقات فراغتش را با مطالعه چنین کتابی پر می‌کند؟" برای‌تان اهمیت پیدا می‌کند.
با «دنیای سوفی» آشنا شوید
نویسنده دنیای سوفی یوستین گردر نام دارد. او به عنوان استاد فلسفه همواره دنبال کتابی بوده تا انتقال مفاهیم این رشته به دانشجویان را ساده کند اما هرگز چنین کتابی پیدا نکرده و در نهایت خودش دست به قلم می‌شود و کتاب "دنیای سوفی" را خلق می‌کند. این کتاب در سال 1991 منتشر گردید و به قدری پرطرفدار شد که به 52 زبان زنده دنیا از جمله زبان فارسی ترجمه و در اختیار میلیون ها خواننده آن قرار گرفت. در خصوص کتاب دنیای سوفی بد نیست بدانید که از داستان آن در ساخت یک فیلم سینمایی، یک سریال تلویزیونی و یک بازی کامپیوتری استفاده شده است.
روایت کلی از محتوای کتاب
«دنیای سوفی» در واقع به دنیای دختری نوجوان به نام سوفی می‌پردازد که نگاهی سطحی به دنیا دارد. سوفی یک روز در حال بازگشت از مدرسه نامه‌ای دریافت می‌کند که نه تنها فرستنده آن را نمی‌شناسد، بلکه نامه خطاب به شخصی است که هیلده مولرکناگ نام دارد اما به دست سوفی رسیده است. در واقع سوفی نه فرستنده را تا به حال دیده و نه نام گیرنده درست قید شده است. محتوای این نامه فقط یک سوال دو کلمه‌ای است؛ «تو کیستی؟». روز بعد دختر 15 ساله دومین نامه را از همان شخص دریافت می‌کند که حاوی سوالات بیشتری است؛ «چگونه جهان بوجود آمده است»؛ «آیا پس از مرگ حیات وجود دارد؟» و مهمتر از همه اینکه «چگونه باید زیست؟» طبیعتا مطرح کردن این سوالات برای دخترکی ساده، ذهن او را با پیچیدگی عجیبی مواجه می‌سازد اما فارغ از این مساله، سوفی با سه مشکل روبه رو شده است: اول این که چه کسی فرستنده این نامه‌ها است؟ دوم پرسش‌هایی بود که این نامه‌ها طرح می‌کند. و سوم آن که این "هیلده مولرکناگ" که نامه‌ها خطاب به نوشته شده چه کسی می‌تواند باشد؟ سوفی مطمئن است که این سه مسأله به نحوی به هم ارتباط دارد.
تاثیرات کتاب
بسیاری از پژوهشگران از رمان "دنیای سوفی" به عنوان کتابی برای آغاز تحول فکری یاد می‌کنند و معتقدند مطالعه آن باعث تغییر کلی در باورهای انسان می‌شود
ارتباط شخصیتی وریا غفوری با این کتاب
روحیات فوتبالی و شخصیتی وریا غفوری بر کسی پوشیده نیست. او همانقدر که در زمین بازی به پیراهن استقلال تعصب دارد، در خارج از فضای فوتبال و زندگی شخصی‌اش نیز بر سر آرمان‌های فکری و اخلاقی‌اش ایستاده است. وریا پسر کورد فوتبال ایران است. او از نژاد مردمانی است که با سختی های زیادی در زندگی مواجه بوده و هستند. درباره‌شان می‌توان گفت آنها همانقدر که جسمشان قوی است، به همان اندازه روحشان عاصی است و این فاکتور متمایزکننده آنها باعث شده زاویه دیدشان به مسائل متفاوت از دیگران باشد. ترکیب این ساختار انسانی با محتوای دنیای سوفی بیانگر این است که وریا غفوری با تقویت اهدافش (که قطعا بخشی از آن فوتبالی است) به دنبال پیدا کردن پاسخی برای تمام سوالاتی است که ذهنش را درگیر کرده. از تضادهای رفتاری جامعه که روز به روز بیشتر می‌شود گرفته تا تبعیض‌های ناجوانمردانه فوتبال که هر چه پیش می‌رویم وضوحش نمایان‌تر می‌گردد!

http://www.banounews.ir/fa/News/406586/دنیای-سوفیِ-کاپیتان-وریا
بستن   چاپ