آریا بانو
همکاری «نواواکس» و «سروم» برای تولید سالانه 2 میلیارد دوز واکسن کرونا
يکشنبه 30 شهريور 1399 - 01:54:39
آریا بانو - دیجیاتو / کمپانی آمریکایی «نواواکس» که در زمینه تولید واکسن فعالیت دارد، اخیرا از تغییری در توافقنامه خود با موسسه «سروم» هند خبر داده که ظرفیت تولید واکسن کرونا آن را افزایش می‌دهد.
واکسن کرونا احتمالی این شرکت آمریکایی با نام «NVX-CoV2373» شناخته می‌شود و طبق توافق جدید، ظرفیت تولید آن به بیش از 2 میلیارد دوز در سال می‌رسد که البته دستیابی به این ظرفیت در میانه سال 2021 صورت می‌گیرد. NVX-CoV2373 یک پروتئین پرفیوژن پایدار ساخته شده با استفاده از فناوری نانوذرات پروتئین نوترکیب این کمپانی بوده و شامل ماده کمکی مخصوص آن یعنی «Matrix-M» است.
رئیس و مدیر اجرایی ارشد شرکت نواواکس، «استنلی سی.ارک» درباره این توافقنامه اعلام کرده:
«توافق امروز با موسسه سروم، تعهد نواواکس برای تحویل عادلانه واکسن کرونا در جهان را افزایش می‌دهد. با این توافق، ما یک زنجیره تامین جهانی ایجاد می‌کنیم که شامل «Praha Vaccines» که اخیرا تصاحب کرده‌ایم و همکاری با تولیدکنندگان بیولوژیک مطرح می‌شود و امکان تولید واکسن در سه قاره را امکان‌پذیر می‌کند.
ما به سرعت به توسعه واکسن خود که اکنون در فاز دوم آزمایش‌های بالینی قرار دارد، ادامه می‌دهیم و انتظار داریم آزمایش‌های فاز سوم آن در هفته‌های آینده در اطراف جهان آغاز شود.»
طبق این توافقنامه، از سال آینده میلادی سالانه بیش از 2 میلیارد دوز واکسن NVX-CoV2373 به تولید می‌رسد. آنتی‌ژن این واکسن در کارخانه نواواکس در جمهوری چک ساخته می‌شود و شرکای زیر نیز در تولید آن نقش خواهند داشت:
«Biofabri» در اسپانیا
«FDB» در ایالات متحده آمریکا
«FDB» در بریتانیا
موسسه سروم هند
«SK Bioscience» در کره جنوبی
«Takeda Pharmaceutical Company» در ژاپن
ماده کمکی Matrix-M این کمپانی در «نواواکس AB» در شهر «اوپسالا» سوئد به تولید می‌رسد و البته شرکای آن در کشورهای نیز در تولید آن نقش حواهند داشت:
«AGC Biologics» در ایالات متحده آمریکا و دانمارک
«PolyPeptide Group» در ایالات متحده آمریکا و سوئد
مدیر اجرایی موسسه سروم هند امضای چنین توافقنامه‌ای را یک دستاورد بزرگ برای این دو کمپانی اعلام کرده که به اطمینان از تامین موردنیازترین واکسن کنونی کمک می‌کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/406546/همکاری-«نواواکس»-و-«سروم»-برای-تولید-سالانه-2-میلیارد-دوز-واکسن-کرونا
بستن   چاپ