آریا بانو
فینالیست‌های جایزه کتاب آلمان معرفی شدند
پنجشنبه 27 شهريور 1399 - 00:16:55
آریا بانو - مهر / دیروز 15 سپتامبر طبق اعلام قبلی، جایزه کتاب آلمان 6 رمان برتری را که به فهرست نهایی این رقابت راه یافتند، معرفی کرد.
از وقتی زمان ثبت نام برای شرکت در این دوره به پایان رسید هفت عضو هیات داوری این جایزه 206 کتاب را بررسی کردند و پس از انتشار فهرست اولیه‌ای که دربرگیرنده 20 رمان بود، در مرحله بعد 6 رمان را به عنوان فینالیست انتخاب کردند.
شرط شرکت در این رقابت انتشار کتاب از اکتبر 2019 تا 15 سپتامبر 2020 بوده است.
هانا انگل مایر سخنگوی هیات داوری هنگام انتشار فهرست اولیه با صدور بیانیه‌ای در این باره گفته بود: برخلاف خبرهایی مبنی بر اینکه در ماه‌های اخیر کتاب نخوانده‌ایم، کشف بیش از 200 عنوان کتاب جدید نشان دهنده امید زیادی است.
وی افزود: این تعداد کتاب هیات داوران را با پانورامایی از رمان‌های بیشتر واقع‌گرایانه روبه‌رو ساخت. تعداد قابل توجهی از آنها از روایتی خودزندگینامه‌ای بهره گرفته‌اند و برخی از آنها موضوعی تاریخی را انتخاب کرده‌اند. این فهرست در عین حال دربرگیرنده رمان‌هایی است که به مباحث اخیر درباره هویت سیاسی می‌پردازند. خوشحالیم که همچنین کتاب‌هایی خلق شده‌اند که فرم‌های تجربی را به چالش کشیده‌اند. بنا بر این فهرست اولیه ما نه تنها دربرگیرنده طیفی وسیع از نظر موضوعی بلکه طیفی وسیع از شکل‌های بیان شعری هم هستند.
نویسندگان و رمان‌هایی که به عنوان فینالیست انتخاب شده‌اند عبارتند از:
بوو بِیِرگ برای «مارپیچ‌ها» (کلاسن ، ژانویه 2020)
دوروتی المایگر برای «از کارخانه شکر» (کارل هانسر ، آگوست 2020)
توماس هچ برای « بندقلب » (کیپن‌هویر & ویچ ، سپتامبر 2020)
دنیس اوده برای «نور پراکنده» (سورکمپ، آگوست 2020)
آن وبر برای « آنت ، یک حماسه قهرمانانه» (ماتیس & زایتس برلین، فوریه 2020)
کریستین وونیکی برای «بانویی با دستِ نقاشی شده» (برنبرگ ، آگوست 2020)
به این ترتیب هلنا آدلر ، بریگیت برنباخر ، آرنو کامندیش ، رومان ارلیش ، والری فریچ ، چارلز لوینسکی ، لایف راندت ، استفان روییس ، رابرت سیتالر ، افا سیشل‌اشمیت ، اولیوا ونزل ، فرانک ویتسل ، ایریس وولف و ینیس وونه‌برگر از رسیدن به مرحله نهایی بازماندند.
ارزش جایزه کتاب آلمان 37500 یورو است که از این میان برنده 25 هزار یورو و هر یک از فینالیست‌ها نیز 2500 یورو دریافت می‌کنند.
12 اکتبر برنده این رقابت در مراسمی که آغازگر نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواهد بود، معرفی می‌شود. هیچیک از نامزدها تا لحظه اعلام نام برنده در این مراسم، از انتخابش خبر نخواهد داشت.

http://www.banounews.ir/fa/News/404501/فینالیست‌های-جایزه-کتاب-آلمان-معرفی-شدند
بستن   چاپ