آریا بانو
محبوب‌ترین عمل نزد اهل ایمان چیست؟
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 23:59:17
آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ وَلَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ
بعضی از مردم، معبود‌هایی غیر از خداوند برای خود انتخاب می‌کنند؛ و آن‌ها را همچون خدا دوست می‌دارند. امّا آن‌ها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان) شدیدتر است؛ و آن‌ها که ستم کردند، (و معبودی غیر خدا برگزیدند) هنگامی که عذاب (الهی) را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمامِ قدرت، از آنِ خداست؛ و خدا دارای مجازات شدید است؛ (نه معبود‌های خیالی که از آن‌ها می‌هراسند.)
تفسیر آیه 165 سوره بقره
امام حسن عسکری (ع) و کسانی که ایمان آورده‌اند، محبّتشان به خدا، شدیدتر است، (شدیدترین محبّت آن‌ها برای خداست) در مقایسه با کسانی که برای خداوند همتایی قائل شدند. چرا که مؤمنین ربوبیّت را فقط مخصوص خداوند می‌دانند و به او شرک نمی‌ورزند و در روایت دیگری می‌فرمایند: «آنان، آل محمّد (علیهم السلام) هستند».
امام باقر (ع) می‌فرماید:مراد از «دون اللّه» و «انداد» در این آیه، بت‌ها نیستند، بلکه مراد پیشوایان ستمکار و گمراهند که مردم آنان را همچون خداوند دوست دارند. از جهت ادبی نیز کلمه «هم» در «یحبّونهم»، برای انسان بکار می‌رود، نه اشیاء.
ریشه‌ی محبّت، کمال دوستی وجمال دوستی است. مؤمنان تمام کمالات و جمال‌ها را در خداوند می‌بینند، لذا بیشترین عشق را به او ابراز می‌دارند. عشق و محبّت مؤمنان، بر اساس شایستگی ولیاقت معشوق است وهرگز به سردی و خاموشی نمی‌گراید. امّا عشق مشرکان، براساس خیال وجهل وتقلید وهوس‌های بیهوده است.
پیام‌های آیه 165 سوره بقره
1-پرستش و محبّت غیر خدا در برابر خداوند، ممنوع است. «یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ»
2-احساسات باید در رابطه با اعتقادات باشد. «الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ»
3-برخی از مردم تا وقتی پرده‌ها کنار نرود و قیامت را مشاهده نکنند، به پوچی و بیهودگی راه و فکر خویش پی نمی‌برند. «وَ لَوْ یَرَی الَّذِینَ»
4-قدرت در جذب نیرو مؤثر است. «أَنَّ الْقُوَّهَ لِلّهِ جَمِیعاً» پس جذب غیر او نشوید.

http://www.banounews.ir/fa/News/404488/محبوب‌ترین-عمل-نزد-اهل-ایمان-چیست؟
بستن   چاپ