آریا بانو
توکیو، پرهزینه‌ترین المپیک تاریخ نیست
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 22:37:18
آریا بانو - ایرنا / رییس کمیته سازماندهی المپیک توکیو و اعضای کمیته بین المللی المپیک که مسوولیت برگزاری این تورنمنت را برعهده دارند، یافته‌های مطالعات اخیر دانشگاه آکسفورد مبنی بر اینکه المپیک توکیو پرهزینه‌ترین المپیک از سال 1960 است را رد کردند.
المپیک به تعویق افتاده توکیو به دلیل پاندمی کرونا، تنها بخش کوچکی از تحقیق «بنت فلوبیرگ» است.
تفاوت هزینه واقعی و هزینه پیش‌بینی شده المپیک با متوسط 170 درصد نوسان کرده و این اقتصاددان می‌گوید که این رقم برای توکیو 200 درصد است.
«توشیرو موتو» رییس کمیته سازماندهی المپیک توکیو در این‌باره گفت: از این گزارش که در رسانه‌ها منتشر شده، مطلع هستم اما هیچ بیانیه رسمی به کمیته سازماندهی المپیک توکیو داده نشده است بنابراین در جایگاهی نیستم که در این مورد اظهارنظر کنم. فقط گیج شده‌ام.
با این حال، جان کوتس رییس کمیسیون هماهنگی کمیته بین المللی المپیک در امور توکیو و حتی «توماس باخ» رییس این نهاد جهانی اعداد و ارقام این گزارش را زیر سوال برده اند.
براساس اعداد و ارقام تحقیق آکسفورد، هزینه‌های توکیو 15.84 میلیارد دلار است که همین حالا هم از المپیک 2012 لندن پیشی گرفته است؛ المپیک لندن با هزینه 14.95 میلیارد دلاری پرهزینه‌ترین المپیک در ادوار برگزاری این رویداد بوده است. فلوبیرگ می‌گوید که برآوردها هنوز متوقف نشده و انتظار می‌رود که چنیدن میلیارد دیگر به این هزینه‌ها اضافه شود.
سازماندهندگان المپیک توکیو به طور رسمی اعلام کرده‌اند که در مجموع 12.6 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند. با این حال، یک حسابرس ژاپنی می‌گوید که هزینه‌های واقعی دوبرابر این رقم بوده ودر تحقیق آکسفورد لحاظ نشده است زیرا برخی از هزینه‌ها در دوره های مختلف المپیک یکسان نیستند.
فلوبیِرگ می گوید که مشکل این است که کمیته بین المللی المپیک هزینه اکثر المپیک‌ها و یا مابه‌التفاوت هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند؛ او بر این باور است که این نهاد باید دست کم 10درصد هزینه یا مابه‌التفاوت را تقبل کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/404475/توکیو،-پرهزینه‌ترین-المپیک-تاریخ-نیست
بستن   چاپ