آریا بانو
روش های جادویی برای پاک کردن لکه رنگ از روی فرش
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 22:12:39
آریا بانو - مجله دلگرم / شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگام کار با رنگ، قطراتی از آن روی فرش ریخته و لکه ی آن روی فرش باقی مانده باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با روش های پاک کردن لکه های رنگ از روی فرش آشنا کنیم.
نحوه پاک کردن لکه رنگ از روی فرش
از جمله لکه هایی که ممکن است بر روی فرش ها به دلایل مختلفی بوجود آید لکه رنگ است. در این موارد می توان با استفاده از روش هایی اقدام به پاک کردن لکه رنگ از سطح فرش نمود.
لکه های رنگی ممکن است بر پایه آب (لاتکس، رنگ اکریلیک و رنگ نقاشی) یا روغنی (انامل، رنگ روغن یا رنگ کاردستی) باشد که می توانند با بازیگوشی بچه ها به وجود آمده باشند.
پاک کردن گواش از روی فرش
اگر شما در منزل خودتان با گواش سروکار دارید و با آن نقاشی خلق می‌کنید حتما بارها شده است که با لکه‌های آن در لباس ، دیوار و… روبه‌رو شده‌اید ؛ در برخی موارد نیز ممکن است که در اثر بی‌ احتیاطی گواش در فرش شما لکه ایجاد کند.
به طور کلی لکه‌هایی که توسط رنگ ایجاد می‌شوند دشوارتر از سایر لکه‌ها از بین می‌روند، لذا حق دارید در مورد آنها نگران باشید ولی پاک کردن گواش از روی فرش امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با احتیاط فرش خود را با روش‌هایی که گفته می‌شود پاک کنید.
نکته‌ای که در اینجا مهم است این است که حتما بلافاصله پس از ایجاد لکه برای پاکسازی آن اقدام کنید در صورتی که لکه برای مدت زیادی ماندگار باشد احتمال پاک کردن گواش از روی فرش کم خواهد شد و برای رفع آن شاید مجبور به پرداخت هزینه زیادی شوید.
پاک کردن گواش از روی فرش با استفاده از صابون
یکی از روش‌های پاک کردن گواش از روی فرش یا موکت استفاده از صابون رنده شده است، این روش زمانی موثر خواهد بود که گواش هنوز خشک نشده باشد؛ لذا بلافاصله بعد از ریختن گواش باید برای تمیز کردن آن از این روش استفاده کنید.
برای این منظور ابتدا کمی صابون رنده شده به همراه آب سرد لازم است. صابون را در آب حل کرده و خوب به هم بزنید تا کف به وجود بیاید، بعد از آن کف صابون را بر روی لکه بریزید و با استفاده از مسواک یا اسفنج روی آن بکشید تا کامل لکه زدوده شود و در انتها می‌توانید فرش را آب بکشید. در این روش به احتمال فراوان لکه از بین خواهد رفت.
توجه داشته باشید در صورتی که مدتی کوتاه از لکه ایجاد شده بر روی فرش گذشته باشد و گواش خشک شده باشد، بجای آب سرد باید از آب ولرم استفاده گردد.
استفاده از استون برای پاک کردن گواش از روی فرش
از استون نیز برای پاک کردن گواش از روی فرش می‌توان استفاده کرد. در این روش ابتدا باید مقداری از گواش موجود بر روی فرش با استفاده از پارچه مرطوب پاک شود.
برای شروع کار در مقدار معینی آب یک قاشق غذاخوری ماده شوینده اضافه کنید (توجه داشته باشید که ماده شوینده ملایم باشد و با فرش شما و جنس و تار و پود آن تناسب داشته باشد تا آسیبی به آن نزند)
پارچه را با این محلول مرطوب کرده و بصورت ضربه‌هایی آهسته سعی به تمیز کردن لکه داشته باشید (دقت داشته باشید که فشار زیادی را بر روی فرش وارد نکنید چراکه فشار زیاد باعث نفوذ بیشتر رنگ به تار و پود فرش خواهد شد).
در این مرحله کمی از غلظت لکه فرش کاسته خواهد شد و سطح رویی از بین خواهد رفت و می‌توانید برای مرحله بعد اقدام کنید.
در این مرحله هدف این است که لکه رنگی بطور کامل از بین برود و در واقع مرحله قبلی تکمیل گردد. برای این منظور کمی از استون را بردارید و آن را به آرامی روی قسمت لک شده بکشید تا به تدریج از رنگ لکه کاسته شود.
پس از تکرار این حرکت متوجه خواهید شد که لکه از بین رفته است. این مرحله باید تا از بین رفتن کامل لکه ادامه پیدا کند. پس از آن باید با استفاده از صابون و آب برای شستن قسمت لکه‌دار اقدام کنید و در انتها نیز یکبار دیگر استون کشیده و پس از آن سطح فرش را شست و شو دهید.
پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فرش
لکه رنگ پلاستیک، از جمله رنگ هایی است که پاک کردن آن به سادگی ممکن نیست. در حال حاضر روش های مختلفی برای پاک کردن لکه رنگ پلاستیک از سطح فرش وجود دارد که به صورت خانگی انجام می شود.
در روش اول ما به شما برای پاک کردن لکه رنگ پلاستیک از سطح فرش، استفاده از شامپو فرش و نرم کننده را توصیه می کنیم. می توانید این دو مورد را با مقداری آب سرد مخلوط کنید و یک محلول بدست آورید.
در نهایت با یک دستمال نخی سفید و این محلول می توانید لکه رنگ پلاستیک مورد نظر را از سطح فرش پاک کنید. ذکر این نکته الزامی است که برای پاک شدن کامل این لکه باید چندین مرتبه کار پاک کردن را تکرار کنید.
برای پاک کردن این لکه ها از روی فرش های قیمتی و دستباف این روش توصیه نمی شود و بهتر است این کار را به متخصصان با تجربه بسپارید.
یکی دیگر از روش های پاک کردن لکه رنگ پلاستیک از سطح فرش، استفاده از مقداری صابون رنده شده به همراه آب سرد است. این روش در مواقعی کاربردی است که لکه تازه باشد و هنوز به طور کامل خشک نشده باشد.
ابتدا لکه مورد نظر را با آب ولرم مرطوب کرده و سپس یک محلول توسط خرده های صابون و آب سرد درست کنید. جهت پاک کردن لکه از کف تولید شده استفاده کنید. کف محلول را روی لکه های بریزید و توسط یک تکه اسفنج یا یک مسواک لکه ها را به طور کامل پاک کنید.
پاک کردن رنگ مو از روی فرش
لکه های رنگ مو بر روی فرش مانند هر لکه دیگری هر چه زودتر باید پاک شوند، چرا که با گذشت زمان این کار سخت می شود. میدانید که این جور لکه ها اگه روی فرش خشک شوند و مدت زیادی از ایجاد آنها بگذرد، پاک کردنشان به مراتب سخت تر و حتی گاهی غیرممکن میشود.
بهتر است سریع و قبل از اینکه رنگ خشک شود، تا آنجایی که ممکن است رنگ را با دستمال کاغذی بردارید. البته عجله هم نکنید که خرابکاری می شود.
در مرحله بعد، باید دقت داشته باشید که رنگ بیشتر روی فرش پخش نشود. دستمال کاغذی را به آرامی روی لکه بگذارید و تا زمانی که دستمال رنگی را به خود جذب می کند، این کار را ادامه دهید. به خاطر داشته باشید، لکه را با دستمال خشک بردارید. در اینجا استفاده کردن از دستمال مرطوب، باعث ثابت شدن رنگ روی فرش میشود.
پس به هیچ عنوان از دستمال مرطوب برای پاک کردن رنگ مو بر روی فرش استفاده نکنید؛ چرا که باعث ثابت شدن لکه رنگ بر روی فرش میشود.
پس از اینکه لکه را تا جای ممکن پاک کردید، مقدار کمی تینر یا تربانتین روی یک تکه پارچه یا دستمال بریزید و سپس دستمال را روی لکه فرش قرار بدید. بهتر است برای این کار از پارچه سفید استفاده کنید تا مراحل پاک شدن لکه را بهتر مشاهده کنید.
بعد از پاک کردن لکه با تینر یا ترپانتین، آن تیکه از فرش را که به تینر یا ترپانتین آغشته شده، با مواد پاک کننده خوب و با دقت بشویید و کمی صبر کنید تا خشک شود، و سپس آنجا را جارو کنید.
تینر و ترپانتین از حلال های نبستا خطرناک هستند و باید هنگام کار با آن ها احتیاط کرد. بعد از اینکه فرش خشک میشود، ممکن است برای مدتی بوی حلال ها روی فرش بماند.
برای برطرف کردن این بو، میتوانید کمی جوش شیرین روی آن قسمت از فرش بریزید و بعد از نیم ساعت آنجا را جارو کنید. در واقع جوش شیرین به عنوان جاذب عمل می‌کند و باقیمانده حلال ها را از بین می برد. در صورتی که هنوز بو باقی مانده بود این کار را چندین بار تکرار کنید.
پاک کردن رنگ روغن از روی فرش
اگر مقدار رنگ زیاد است می توانید با یک چاقو یا قاشق مقدار زیادی را جمع کنید. از پارچه یا دستمال کاغذی استفاده نکنید زیرا رنگ را بیشتر در الیاف پارچه وارد می کند.
با سرعت از خلاف جهت الیاف فرش رنگ را با پارچه تمیز کنید. سپس کمی مایع ظرفشویی و آب گرم را مخلوط کرده و به کمک آن لکه رنگ روغن از روی فرش را تمیز کنید. شاید نیاز باشد این روش را چندبار تکرار کنید. سپس پارچه را مثل همیشه بشویید.
اگر رنگ خشک شده، می توانید با مالیدن الکل رنگ را تمیز کنید. با یک دستمال از بیرون به داخل را تمیز کنید. با کمک چاقو یا لبه کارت اعتباری می توانید رنگ باقی مانده را از الیاف جدا کنید.
این روش برای لکه های جدید مناسب است نه لکه های حرارت دیده. اگر می خواهید از شوینده ها و تمیزکننده های رایج و شیمیایی استفاده کنید حتما دستورالعمل روی محصول را به دقت اجرا کنید تا به فرش تان آسیب وارد نکنید.
چگونه رنگ روغن را از روی فرش پاک کنیم ؟
ذکر این نکته لازم است که شما می توانید با مراجعه به قالیشویی ها و استفاده از تجربه کارشناسان آن ها اقدام به رفع لکه های مختلف از سطح فرش ها نمایید.

http://www.banounews.ir/fa/News/404416/روش-های-جادویی-برای-پاک-کردن-لکه-رنگ-از-روی-فرش
بستن   چاپ