سیستم ایمنی، ذهن و بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 20:57:16
آریا بانو - ایسنا / محققان آمریکایی اخیرا کشف کرده‌اند که سلول‌های ایمنی اطراف مغز مولکولی تولید می‌کنند که این سلول‌ها سپس توسط یاخته‌های عصبی در مغز جذب می‌شود. مولکول IL-17 ، تولید شده توسط سلول‌های ایمنی کشف شده در مناطق اطراف مغز ، بر عملکرد مغز از طریق تعاملات با سلول‌های عصبی تأثیر می‌گذارد. به گفته دانشمندان، عناصر سیستم ایمنی بدن هم ذهن و هم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ممکن است مولکول ایمنی IL-17 پیوند حیاتی بین این دو باشد.
"جاناتان کیپنیس"(Jonathan Kipnis) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا IL-17 در مقدار زیاد یا کم می‌تواند با اضطراب در افراد مرتبط باشد یا خیر.
IL-17 یک سیتوکین است به عبارتی یک مولکول سیگنالینگ است که با تحریک و هدایت سلول‌های ایمنی، پاسخ ایمنی به عفونت را تنظیم می‌کند. با این حال، چگونگی تأثیر IL-17 بر اختلالات مغزی همچنان یک معما است. بافت‌های اطراف مغز با سلول‌های ایمنی مرتبط هستند. برخی از سلول‌ها، از جمله سلول‌های تی گاما دلتا، IL-17 تولید می‌کنند. در این مطالعه، دانشمندان تعیین کردند که سلول‌های تی گاما دلتا نزدیک مغز بر رفتار تاثیر می‌گذارند.
طی این مطالعه دانشمندان آزمایشاتی را بر روی موش‌ها انجام دادند. آنها دریافتند که سلول‌های تی گاما دلتا مننژ به طور مداوم با تولید IL-17 ، بافت‌های اطراف مغز را با IL-17 پر می‌کنند. در مرحله بعدی، دانشمندان آزمایشاتی مانند آزمایش حافظه، رفتار اجتماعی، جستجوی غذا و اضطراب بر روی موش‌ها انجام دادند تا دریابند که آیا سلول‌های تی گاما دلتا یا IL-17 بر رفتار موش‌ها تأثیر می‌گذارند یا خیر.
موش‌هایی که فاقد سلول‌های تی گاما دلتا یا IL-17 بودند، با موش‌هایی که دارای سیستم ایمنی نرمال بودند، در تمام موارد غیر از اضطراب قابل تشخیص نبودند.
دانشمندان علاوه بر این دریافتند که سلول‌های عصبی مغز در سطح خود گیرنده‌هایی دارند که به IL-17 پاسخ می‌دهند. وقتی دانشمندان این گیرنده‌ها را از بین بردند تا نورون‌ها نتوانند وجود IL-17 را تشخیص دهند، موش‌ها هوشیاری کمتری نشان دادند. دانشمندان اظهار داشتند که این کشف‌ها نشان می‌دهد که تغییرات رفتاری یک عارضه جانبی نیست بلکه یک بخش اساسی از ارتباطات عصبی ایمنی است.
اگرچه محققان موش‌ها را در معرض باکتری‌ها یا ویروس‌ها قرار ندادند تا مستقیماً اثرات عفونت را بررسی کنند، آنها لیپوپلی ساکارید را به حیوانات تزریق کردند. این محصول باکتریایی، پاسخ ایمنی شدیدی ایجاد می‌کند. سلول‌های تی گاما دلتا در بافت‌های اطراف مغز موش‌ها پاسخ IL-17 بیشتری پس از تزریق ایجاد کردند. با این حال، هنگامی که حیوانات با آنتی بیوتیک تحت درمان قرار گرفتند، مقدار IL-17 کاهش یافت که این موضوع نشان می‌دهد سلول‌های تی گاما دلتا می‌تواند وجود باکتری های طبیعی مانند آنهایی را که میکروبیوم روده را تشکیل می‌دهند و به گونه‌های باکتریایی حمله می کنند، برای تنظیم رفتار مناسب درک کند.
دانشمندان حدس می‌زنند که ارتباط بین سیستم ایمنی بدن و مغز می‌تواند به عنوان بخشی از یک استراتژی بقا چند ساله تکامل یابد. محققان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند تا دریابند چگونه سلول‌های تی دلتا گاما در مننژ سیگنال‌های باکتریایی از سایر قسمت‌های بدن را تشخیص می‌دهند. آنها همچنین در حال بررسی چگونگی تبدیل سیگنالینگ IL-17 در سلول‌های عصبی به تغییرات رفتاری هستند.

بستن   چاپ