آریا بانو
فاطمه معتمد آریا: 14 سال از توقیف «صد سال به این سال‌ها» گذشت!
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 20:54:23
آریا بانو - فیلم نیوز / فاطمه معتمد آریا بازیگر فیلم «بنفشه آفریقایی» درباره نتیجه این همه احتیاط و خودسانسوری در سینمای ایران می‌گوید: سینمای مبتذل و بی مایه اولا مشکلی با سانسور ندارد و دوما در این روزها نه تنها سانسور نمی شود که مورد حمایت هم قراردارد. عناوین کریه فیلم‌ها، سلبریتی بازی‌های دست چندم آمریکایی و جنجال‌های سخیف در فضای مجازی نشان می‌دهد این‌ها مشکلی ندارند. راهشان باز و کاسبی‌شان داغ است.
سانسور متوجه کسانی است که صاحب تفکر و اندیشه هستند و آن‌هایی مشکل دارند که می‌خواهند درد و واقعیتی را بیان کنند یا به شیوه‌ای دیگر سخن بگویند. سانسور با این‌ها مشکل دارد. سانسور سعی می‌کند جلوی حرف‌های تازه و نگاه و اندیشه متفاوت و بیان واقعیت‌ها را بگیرد و من با این نوع سانسور مخالفم.
او در ادامه افزود: در بین تمام فیلم‌هایم که در تکاپو هستند تا خود را از سانسور بیرون بکشند، یک فیلم زیبا و پر از تفاوت مثل «صد سال به این سال‌ها» ساخته آقای سامان مقدم هم هست که بخاطر حرف یک نفر که معیار قضاوت فیلم شده، 14 سال است در دفتر تهیه‌کننده خاک می‌خورد، در حالی که می‌توانستند و می‌توانند و باید آن را نمایش دهند.
معتمد آریا درباره خودسانسوری و احتیاط مونا زندی برای ساخت «بنفشه آفریقایی» گفت: زنی هم که در سناریو ترسیم شده و من خواندم، خیلی جلوتر از این زنی است که ما در «بنفشه آفریقایی» می‌بینیم؛ برای همین بطور مسلم، می‌دانم برای اینکه فیلم دچار سختگیری‌های سانسور نشود کارگردان خیلی محتاطانه رفتار و عامدانه خود را سانسور کرده تا دچار سانسور مضاعف و بنیان کن نشود.

http://www.banounews.ir/fa/News/404386/فاطمه-معتمد-آریا--14-سال-از-توقیف-«صد-سال-به-این-سال‌ها»-گذشت!
بستن   چاپ