آریا بانو
نگرانی از نرخ ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در نیوزلند
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 16:24:43
آریا بانو - مجله ایلیاد / تحقیقات جدید نشان داده است که نرخ ذوب شدن یخچال‌های طبیعی نیوزلند روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود. نتایج این تحقیقات در مجله‌ی Scientific Reports منتشر و در آن ثابت شده است که نرخ از بین رفتن یخ‌ یخچال‌های طبیعی، به نسبت دوران قبل از صنعتی شدن دو برابر شده است و این یخچال‌ها نسبت به عصر یخبندان کوچک، 77 درصد حجم یخ خود را از دست داده‌اند.
تغییرات آب و هوایی برای سرزمین‌های یخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. محققین دانشگاه لیدز به بررسی میزان از دست رفتن یخ در یخچال‌های طبیعی کوه‌های آلپ جنوبی در نیوزلند، پرداخته‌اند و توانسته‌اند این پارامتر را از 400 سال پیش تا سال 2019 تعیین کنند. آن‌ها برای سه دوره‌ی زمانی خاص، شامل 400 سال پیش تا سال 1978، از سال 1978 تا 2009 و از سال 2009 تا 2019 این بررسی را به صورت دقیق‌تر انجام داده‌اند. آن‌ها با استفاده از نقشه‌های تاریخی توانسته‌اند حجم یخچال‌های طبیعی در دوره‌های مختلف را تعیین کنند. با داشتن این اطلاعات آن‌ها توانسته‌اند نرخ ذوب شدن یخ‌ها را تخمین بزنند.
نتایج به‌دست آمده، نشان داده است که در چهل سال گذشته نرخ از دست رفتن یخ تا دو برابر افزایش داشته است. در واقع 15 درصد از یخ‌هایی که در 400 سال پیش وجود داشته است، فقط از سال 1978 تا سال 2019 آب شده است. در سال 2019 تنها 12 درصد از حجم یخچال‌های طبیعی باقی مانده است و اگر با همین نرخ از دست رفتن یخ‌ها ادامه پیدا کند، خیلی زودتر از چیزی که تصور می‌کردیم، یخچال‌ها را از دست می‌دهیم. یخچال‌های طبیعی اهمیت بالایی برای نیوزلند دارند، زیرا آب آشامیدنی آن‌ها را تامین می‌کنند و همچنین پایداری و سلامت اکوسیستم دریایی این منطقه را نیز تضمین می‌کنند.
دکتر «جاناتان کاریویک» از دانشگاه لیدز به‌عنوان همکار این تحقیق، می‌گوید: «این یافته‌ها نشان دهنده‌ی الگوی از دست رفتن یخ در نیوزلند هستند. شتاب گرفتن نرخ از دست رفتن یخ می‌تواند در اثر تغییرات آب و هوایی و فعالیت‌های انسانی مانند تجمع زباله در یخچال‌های طبیعی تشدید شود. نتایج ما نشان می‌دهند که کوه‌های آلپ جنوبی، به احتمال زیاد در وضعیت ماکزیمم میزان وجود آب خود قرار دارند و باید برای آینده برنامه‌های مدونی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به این اکوسیستم مهم اتخاذ شود.»

http://www.banounews.ir/fa/News/404207/نگرانی-از-نرخ-ذوب-شدن-یخچال‌های-طبیعی-در-نیوزلند
بستن   چاپ