آریا بانو
غذای اصلی/ دلمه برگ مو با سس دوغ و ماست عالی میشه
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 15:57:48
آریا بانو - هفت گنج/ چی لازم دارم:
برگ مو 1 کیلوگرم
برنج نیم دانه 5 پیمانه
ماست‏ ترش 500 گرم
دوغ ترش 1/2 لیتر
پیاز متوسط 1 عدد
گوشت چرخ کرده 500 گرم
سبزی دلمه 1 کیلوگرم
باقلا تازه 500 گرم
کره 200 گرم
آب به مقدار لازم
نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
روغن کمی
چطور بپزم:
پیازها را نگینی خرد کرده با کمی روغن و کره در تابه تفت دهید. گوشت چرخ شده، نمک ، فلفل و کمی زردچوبه را هم اضافه کرده و مواد را خوب هم بزنید. بعد از سرخ شدن و بی‌آب شدن گوشت و پیاز، تابه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا خنک شود.
برنج‌ را پاک کرده، شسته و به مدت دو- سه ساعت خیس کنید. بعد از این مدت برنج‌ها را آبکش کرده به مایه گوشت بیفزایید.
‌سبزی‌های دلمه را شسته و ریز خرد کرده همراه با باقلای سبز تازه و پخته شده به مواد دیگر اضافه کنید. ماست و دوغ را هم با یکدیگر مخلوط کرده و هم بزنید تا به شکل سس درآیند. کمی از این سس را با مایه گوشت، سبزی دلمه، برنج و باقلا مخلوط کرده، هم بزنید تا مایه داخل دلمه آماده شود.
برگ‌های دلمه را چند دقیقه در یک ظرف آب جوش قرار دهید و بعد در آبکش بگذارید. این کار باعث نرم شدن برگ‌ها می‌شود و می‌توانید راحت‌تر آنها را بپیچید.
یک قابلمه بزرگ آماده کرده، کنار دستتان بگذارید. سپس یک برگ برداشته مقداری از مواد دلمه را در وسط آن گذاشته و لبه‌های آن را برگردانید و به شکل یک بقچه بپیچید. حالا دلمه‌های آماده شده را در قابلمه بگذارید.
وقتی همه مواد را به شکل دلمه درآوردید و در قابلمه گذاشتید، مقدار باقیمانده از سس داخل دلمه‌ها (دوغ و ماست) را با مقداری آب روی دلمه‌ها بریزید تا سطح دلمه‌ها را بپوشاند. روی دلمه‌ها هم یک بشقاب غذاخوری بگذارید تا تمام سطح روی دلمه‌ها را بپوشاند. حالا روی این بشقاب یک جسم سنگین مثل یک تکه سنگ بگذارید.
حالا قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد و آب دلمه‌ها تمام شود. در این مرحله دم‌کنی گذاشته و بگذارید دم بکشد. بعد از حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت دلمه‌ها حاضر هستند.
سایر نکات
قرار دادن یک جسم سنگین روی دلمه‌ها ضروری است چون موقع قل خوردن و جوشیدن ممکن است دلمه‌ها باز شوند. پس این جسم سنگین را فراموش نکنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/404016/غذای-اصلی--دلمه-برگ-مو-با-سس-دوغ-و-ماست-عالی-میشه
بستن   چاپ