آریا بانو
نامزدهای نهایی جایزه بوکر 2020 اعلام شد
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 09:17:15
آریا بانو - خبرگزاری کتاب ایران / فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر اعلام شد و آمریکایی‌ها حضور ویژه‌ای در فهرست دارند. این در حالی است که در نهایت شگفتی هیلاری منتل، برنده دو دوره از جایزه بوکر از فهرست نهایی کنار گذاشته شد تا سومین مجموعه از سه‌گانه «تالار گرگ» موفق به دریافت جایزه بوکر نشود.
منتل یکی از چهار نویسنده‌ای است که توانسته تاکنون دو بار جایزه بوکر را به دست آورد. مارگارت آتوود، پیتر کاری، و جی. ام کوئتزی سه نویسنده دیگر هستند که دو بار جایزه بوکر را به دست آوردند. تاکنون هیچ نویسنده‌ای موفق نشده است که سه بار به افتخار برنده شدن در بوکر دست یابد.
اولین کتاب از این مجموعه درباره آمدن توماس کرامول به قدرت و اعدام توماس مور است و در سال 2009 منتشر شد و جایزه بوکر را هم برای نویسنده به ارمغان آورد. در سال 2012 دومین کتاب از این مجموعه تحت عنوان «اجساد را بیاورید» منتشر شد و دوباره جایزه بوکر را به دست آورد. داستانی که چگونگی سقوط آن بولین، همسر دوم هنری هشتم را به تصویر می‌کشد.
با حضور چهار نویسنده رنگین‌پوست در میان نامزدهای نهایی فهرست نهایی امسال متفاوت‌ترین فهرست از نظر تنوع در تاریخ جایزه بوکر است. چهار نویسنده کتاب‌اولی-دیان کوک، آوین دوشی، داگلاس استوارت، و برندون تایلر- در کنار دو نویسنده شناخته‌شده یعنی سیتسی دانگرامبگا از زیمبابوه و مازا منگیست از اتیوپی برای به دست آوردن جایزه پنجاه هزار پوندی به رقابت می‌پردازند.
به جز دانگرامبگا همه نویسندگانِ حاضر در فهرست نهایی یا آمریکایی هستند یا شهروندی آمریکا را دارند.
گبی وود، مدیر ادبی بنیاد بوکر درباره فهرست نهایی گفت: «هیچ‌کس به دلیل اسم یا شخصیت برنده جایزه بوکر نمی‌شود. کتاب و تأثیری که بر روی دیگران می‌گذارد برای ما اهمیت دارد. نویسندگان کتاب‌اولی حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند و در دور دوم کتابخوانی متوجه سبک نوشتن‌ غنی‌ این آثار شدیم.
 دانگرمبگا که برای داستان «جسد قابل‌سوگواری» در میان نامزدهای اولیه بوکر امسال قرار دارد اخیراً در اعتراضات علیه فساد سیستم در زیمبابوه دستگیر شده بود این نویسنده پلاکاردی با خود به همراه داشت که درخواست اصلاحات در دولت رئیس‌جمهور امرسون منانگاگوا و آزادی هاپوِل چینونو، روزنامه‌نگار زندانی را داشت که اخیراً در اعتراضات سراسری در زیمبابوه دستگیر شده بود. «جسد قابل‌سوگواری» در ادامه کتابی از همین نویسنده به نام «شرایط عصبی» است که در سال 1988 منتشر شده بود.
مازا منگیست با کتاب «پادشاه سایه» اولین نویسنده اهل اتیوپی است که موفق به حضور در فهرست نهایی جایزه بوکر می‌شود. شش سال پس از اینکه بنیاد بوکر تصمیم گرفت درهای جایزه را به روی آمریکایی‌ها بگشاید و با انتقادات زیادی روبه‌رو شد. انگلیسی‌ها نگران سلطه آمریکایی‌ها بر یک جایزه انگلیسی بودند و امسال هم 9 نویسنده آمریکایی یا شهروند آمریکا بودند. فقط سه نویسنده از انگلیس در میان نامزدهای نهایی قرار داشت.
 جورج ساندرز و پل بیتی دو نویسنده آمریکایی هستند که از زمان تغییر قوانین برنده جایزه بوکر شدند و با توجه به فهرست امسال اصلاً بعید نیست که جایزه بوکر سومین برگزیده آمریکایی خود را به دیگران معرفی کند.
نامزدهای نهایی جایزه بوکر سال 2020 به شرح زیر است:
«جسد قابل سوگواری» نوشته سیتسی دانگرامبگا
«پادشاه سایه» نوشته مازا منگیست
«شاگی بِین» نوشته داگلاس استوارت
«زندگی واقعی» برندون تایلز
«شکر سوخته» نوشته آونی دوشی
«سرزمین ناشناخته جدید» نوشته دیان کوک
لی چایلد، نویسنده آثار معمایی، لِم سیسای، شاعر، سمیر رحیم، منتقد، امیلی ویلسونف صاحب‌نظر دوره کلاسیک از اعضای هیئت داوران امسال هستند و معتقدند این شش رمان بسیار تأثیرگذار هستند که چنین جایگاهی به دست آورده‌اند. هیئت داوران برای انتخاب این فهرست 162 اثر را خواندند و هیلاری منتل تنها نویسنده معروف حذف‌شده از این فهرست نیست و آن تایلر و کولم مک‌کان هم از فهرست نهایی کنار گذاشته شدند.
چایلد درباره اثر جدید منتل گفت: «این سه‌گانه تا ابد در اذهان مردم باقی خواهد ماند. کتاب بی‌نظیری هم بود اما در فهرست امسال کتاب‌های بهتری داشتیم.»
جایزه «من بوکر» به بهترین اثر تازه انگلیسی‌زبان که نوشته شهروندان همسود بریتانیا است اهدا می‌شود. پیش از این نویسندگانی چون جورج سندرز، آیریس مرداک، و ایِن مک‌ایوان برنده این جایزه معتبر شده‌اند.
 برنده جایزه معتبر بوکر در تاریخ هفدهم نوامبر نوامبر به صورت اعلام می‌شود. قرار نیست مراسم شام و یا گردهمایی برگزار شود و جایزه با همکاری شبکه خبری بی‌بی‌سی پخش می‌شود . سال گذشته مارگارت آتوود و برناردین اِواریستو به صورت مشترک بنرده جایزه بوکر شدند.

http://www.banounews.ir/fa/News/403634/نامزدهای-نهایی-جایزه-بوکر-2020-اعلام-شد
بستن   چاپ