آریا بانو
رضا امیرخانی: به محافل ادبی خوشبینی خیلی زیادی ندارم
دوشنبه 24 شهريور 1399 - 15:46:50
آریا بانو - ایسنا / رضا امیرخانی می‌گوید: به محافل ادبی خوشبینی خیلی زیادی ندارم. البته در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر محافل ادبی همچنان می‌توانند کارکرد قدیمی خود را داشته باشند.
این نویسنده درباره جایگاه محافل ادبی در جامعه امروز ما گفت: پیشینه محافل ادبی به شکل امروزی به دوره سبک بازگشت در شعر بازمی‌گردد. از آن‌جا که تاریخ هنر این کشور با تاریخ شعر قرین و همسایه است به نظر می‌آید که ما در تاریخ هنر محافل ادبی را باید با شعر بسنجیم. البته به گمان سبک بازگشت نمی‌تواند به عنوان یک سبک ابدایی، جایگاه رفیعی در میان سبک‌های شعری این کشور داشته باشد، به همین سیاق نسبت به محافل ادبی هم خوشبینی خیلی زیادی ندارم.
او با اشاره به تحولات رخ‌داده در عصر ارتباطات، افزود: با اقتضائات دنیای امروز می‌توان به راحتی با افراد در هرجای دنیا ارتباط برقرار کرد و حتما لزومی ندارد که به عنوان مثال آن محفل در منزل بنده برگزار شود. با توجه به شرایط جدید و دنیای ارتباطات که در آن قرار داریم، به نظر می‌رسد که تعداد اعضای یک محفل ادبی دست کم باید به اندازه تعداد فارسی زبانان باشد.
امیرخانی سپس بیان کرد: به گمان من کار محفل ادبی تسهیل در ارائه محصول بوده که امروز این کار ویژه محفل ادبی را شبکه‌های اجتماعی برعهده گرفته‌اند. گرچه برگزاری محافل حضوری مزیت‌های خاص خود را دارد، اما دنیای امروز، شرایط و اقتضائات خاص خود را می‌طلبد که در این جهت برگزاری برخی محافل ادبی به صورت مجازی، از اقدامات خوبی در این زمینه بوده است.
نویسنده «رهش» با اشاره به محدودیت‌های موجود در برخی شهرستان‌ها گفت: البته در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر محافل ادبی می‌توانند همچنان کارکرد قدیمی خود را داشته باشند و به کشف و تقویت استعدادهای ادبی گمنام در این مناطق کمک کند، اما در شهرهای بزرگ و قسمت‌هایی که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، محافل ادبی دیگر نقش قدیمی خود را ندارند.
روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که این گفت‌وگو را انجام داده نوشته است: در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از استادان عرصه شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرده است که این اقدام با استقبال اهالی و فعالان این عرصه همراه بوده و جلسات این محافل به صورت مجازی در استان‌های مختلف در حال برگزاری است.

http://www.banounews.ir/fa/News/402568/رضا-امیرخانی--به-محافل-ادبی-خوشبینی-خیلی-زیادی-ندارم
بستن   چاپ