آریا بانو
گفتگو با دکتر موسی حقانی، پژوهشگر برجسته تاریخ درباره چرایی و چگونگی فرار رضاشاه
شعار "رضاشاه روحت شاد" از کجا آمد؟ / پایه‌های اقتدار پهلوی اول وابسته به بیگانه بود / ارتش رضاخانی کوچک‌ترین مقاومتی در برابر روس و انگلیس نکرد!
دوشنبه 24 شهريور 1399 - 00:00:31
آریا بانو - 79سال قبل رضاشاه با اراده روسها و انگلیسی‌ها کشور را ترک کرد. او چطور شاهی بود و تاریخ از او چه در یاد دارد؟ در این قسمت برنامه مسیر در گفتگو با دکتر موسی حقانی این موضوع را به بحث گذاشته‌ایم.

تحولات جنگ جهانی دوم تأثیرات فراوانی بر تحولات داخل ایران - علی رغم اعلام بی طرفی ایران - داشت. ایران توسط ارتش های سه کشور انگلستان، شوروی و آمریکا اشغال شد و سلطنت 16 ساله رضاخان پایان یافت. 
رضاخان که با کمک های انگلستان توانسته بود بر تخت پادشاهی تکیه بزند، با اراده و خواست انگلستان استعفا داد و در تاریخ 25 شهریور 1320 از کشور فرار کرد.
واقعیت این است که رضاخان بعد از شروع شکست های آلمان تمام تلاش خود را کرد تا اعتماد مجدد انگلستان را به دست آورد اما متوجه نبود که تاریخ مصرفش برای انگلستان به پایان رسیده است.
خروج سریع رضاخان از ایران علاوه بر اینکه باب میل خودش بود، رضایت و هدایت انگلستان را نیز با خود به همراه داشت. بدون شک باقی ماندن رضاخان در ایران و محاکمه اش، دست انگلستان را در بسیاری از اتفاقات رخ داده در کشور نمایان می ساخت و برای همین انگلستان هرچه سریع تر مقصد سفر رضاخان را مشخص کرد و حتی مقدمات و خرج این سفر را مهیا کرد و این چنین بود که رضاخان حتی به اندازه شاه سلطان حسین هم اختیار از خودش نداشت و به اجبار بیگانه، کشور را ترک کرد.

آریا بانو

در این قسمت از برنامه مسیر با توجه به نزدیک شدن به سالروز ترک کشور توسط رضاشاه، با دکتر موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، در خصوص مسائلی از جمله بررسی تاریخی پهلوی اول که در نهایت منجر به فرار رضاشاه از ایران شد، به گفت و گو نشسته ایم.
در بخش نخست، او به این سوال پاسخ داده که شعار "رضاشاه روحت شاد" از کجا آمد و پروژه تطهیر پهلوی برای نمایش اقتدار رضاخان چقدر منطبق با واقعیات تاریخی است.
بخش نخست این گفتگو را در ادامه ببینید و نظر بدهید.

http://www.banounews.ir/fa/News/402065/شعار-"رضاشاه-روحت-شاد"-از-کجا-آمد؟---پایه‌های-اقتدار-پهلوی-اول-وابسته-به-بیگانه-بود---ارتش-رضاخانی-کوچک‌ترین-مقاومتی-در-برابر-روس-و-انگلیس-نکرد!
بستن   چاپ