آریا بانو
در ژاپن برگزار شد: نشست تخصصی "جایگاه خانواده در ایران"/ تصاویر
يکشنبه 23 شهريور 1399 - 21:47:57
آریا بانو - رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی با موضوعات متنوع فرهنگی و معرفی ایران امروز، نشست تخصصی و مجازی "جایگاه خانواده در ایران" را روز شنبه 22 شهریور ماه 1399 برگزار کرد.

در ابتدای این برنامه که بیش از 70 نفر از علاقه مندان ژاپنی حضور داشتند در خصوص فعالیت ها و اقدامات رایزنی فرهنگی در حوزه های مختلف و کتب و نشریات منتشر شده توضیحاتی ارائه گردید و سپس حسین دیوسالار با ارائه توضیحاتی در خصوص این برنامه، جایگاه خانواده، تشکر از استاد مدعو و تقدیر از حضور میهمانان در این نشست مجازی گفت: خانواده در ایران هم در گذشته و هم امروز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به عنوان یک مجموعه مقدس همواره حفظ و حراست شده است چرا که نقش بسیار مهمی به عنوان یک نهاد مهم اجتماعی، تربیتی و آموزشی دارد.
رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در ژاپن افزود: خانواده محل زیست، رشد و بالندگی است، در خانواده زندگی جریان دارد، فرزندان رشد می کنند و تربیت شکل می گیرد و تمام رفتارهای انسان نیز متوجه اعضای دیگر خانواده است. زندگی در کنار خانواده زندگی همراه با مهربانی، عطوفت، خندیدن وگریستن است و در ایران به هم پیوستگی اعضای خانواده با هم از یک سو و خانواده ها با یکدیگر از سوی دیگر بسیار مهم و جدی تلقی می گردد و بی تردید هر چه خانواده متعالی تر و محکم تر باشد، جامعه ای بالنده تر و زیباتر هم به وجود خواهد آمد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: ایران، کشوری اسلامی است و لذا آموزش های اسلامی هم در تقویت جایگاه این نهاد اجتماعی به ویژه دستورات مستقیمی که در زمینه مهر، محبت، عشق ورزی، توجه به روح، ایمان و تعالی خانواده، پایبندی به اخلاق و بسیاری موضوعات دیگر دارد در تحکیم خانواده بسیار موثر است چرا که تنها با عشق و محبت است که می توان خانواده ای پایدار و متعالی را شاهد بود.

آریا بانو


دیوسالار در پایان سخنان خود به برگزاری نشست های دیگری در ارتباط با خانواده و زنان اشاره کرد و افزود: پیش از این نیز رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن نشست های تخصصی دیگری از جمله در این زمینه همچون "جایگاه خانواده در اسلام و شینتو" در قالب اولین دور گفتگوی دینی ایران و ژاپن با حضور دکتر ابراهیمی ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از اندیشمندان ایرانی و ژاپنی با همکاری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معبد ایسه به عنوان مقدس ترین مکان شینتوئی زیر نظر خاندان امپراطوری و دانشگاه کوگاکان، "جایگاه زنان در واقعه کربلا" در قالب سمینار اربعین، "ایران معاصر و جایگاه زنان" با سخنرانی دکتر کازومی یامازاکی ایران شناس و استاد دانشگاه یوکوهاما، "جایگاه زنان در ایران، دیروز، امروز، آینده" با سخنرانی دکتر نائوهومی آبه متخصص تاریخ ایران واستاد دانشگاه اوچانومیزو و ... را برگزار کرده است.
در بخش دوم برنامه خانم تویوکو موریتا استاد دانشگاه دولتی کاگوشیما در کیوشو، ایران شناس و استاد زبان و ادبیات فارسی که در زمینه مطالعات اجتماعی در ایران به ویژه قوانین مدنی مطالعه و پژوهش دارد به سخنرانی پرداخت و با اشاره به سفرها و شناخت خود از ایران گفت: سال1368 (1389) برای اولین بار به ایران سفرکردم و بعد از آن مطالعات و تحقیقاتی در مورد این کشور انجام دادم و همچنین به عنوان استادیار دانشگاه کاگوشیما سه برنامه سفر رسمی دانشگاهی به این کشور را برنامه ریزی و اجرا نمودم که علاقه مندی فراوانی به این کشور در میان دانشجویان ایجاد شد و پس از آن هم دوره های زبان فارسی را تشکیل دادم و به ایران و ایرانیان بسیار علاقه مند هستم.

آریا بانو


استاد دانشگاه دولتی کاگوشیما در کیوشو در ادامه به نحوه شکل گیری و تعاملات خانواده در ایران اشاره و پس از بررسی موارد مربوط به قانون حمایت از خانواده گفت: قانون حمایتی از خانواده و به ویژه در مورد کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست در ایران را در کمتر کشوری در جهان اسلام می توان یافت.

آریا بانو


وی همچنین به بررسی دیدگاه های مربوط به خانواده در قالب قانون اساسی و مدنی ایران پرداخت و با اشاره به نقطه نظرات برخی از اندیشمندان همچون دکتر علی شریعتی و دکتر مرتضی مطهری گفت: دکتر شریعتی بهترین زن را فاطمه (س) که در نگاه ایرانیان بسیار بزرگ و مقدس است دانست و زنان ایرانی در همه زمینه ها از جمله کار، خانواده، اجتماع و ... می توانند حضور موثر فعالیت نمایند و اگر به ایران سفر نمائید به سرعت درک می کنید که آنان در دانشگاه ها حضور بالایی دارند و تحصیلات عالی می کنند و به عنوان سیاستمدار و فعال اجتماعی حضور دارند و در این خصوص یکی از کشورهای توسعه یافته در جهان می باشند.

آریا بانو


تویوکو موریتا در بخش دیگری از سخنانش به تشریح قوانین حمایتی، توجه افراد حتی همسایگان و بستگان نسبت به مشکلات یکدیگر و به ویژه کودکان خاص و ... پرداخت.
در پایان این برنامه نیز سه نفر از علاقه مندان ژاپنی به طرح سئوالات خود پرداختند و پاسخ های لازم نیز ارائه شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/401963/در-ژاپن-برگزار-شد--نشست-تخصصی-"جایگاه-خانواده-در-ایران"--تصاویر
بستن   چاپ