آریا بانو
ماریو بارگاس یوسا: کرونا تکبر بشر را در هم شکست
يکشنبه 23 شهريور 1399 - 18:01:31
آریا بانو - ایرنا / «ماریو بارگاس یوسا» نویسنده برنده نوبل ادبیات در سال 2010، کرونا را عاملی برای در هم شکستن تکبر بشری دانست که به اشتباه تصور می‌کرد تمام جهان را تحت سلطه خود دارد.
 یوسا در سخنرانی خود در افتتاحیه بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی ادبیات برلین گفت: همه‌گیری کرونا باعث شد مردم بفهمند دچار این سوءبرداشت متکبرانه بودند که بر همه چیز تسلط دارند. طبیعت هنوز می‌تواند ما را با چالش‌های وحشتناک روبه‌رو کند.
این نویسنده 84 ساله اهل پرو که پس از شکست در انتخابات سال 1990 در اسپانیا و لندن سکونت گزید، در بخش دیگری از اظهارات خود به قدرت ادبیات برای تغییر زندگی مردم اشاره کرد و گفت: اگر ما به عنوان یک شهروند نمی‌خواهیم صرفا موجودی تابع بالادستی‌ها باشیم، باید جامعه را با ادبیات اشباع کنیم.
یوسا در ادامه با تاکید بر پتانسیل آرمان‌گرایانه ادبیات تصریح کرد: ادبیات، عنصر عمل است و به ما نشان می‌دهد غیرممکن می‌تواند ممکن شود.
این نویسنده دارنده جایزه نوبل ادبیات، سخنرانی خود را با این جمله به پایان رساند: کتاب‌ها به افراد اجازه می‌دهند رویای جهانی متفاوت و بهتر را ببینند.
جشنواره بین‌المللی ادبیات برلین هر ساله به عنوان سکویی برای معرفی پیشرفت‌های معاصر در حوزه نثر، شعر، ادبیات غیرداستانی، رمان‌های گرافیکی و ادبیات کودک و نوجوان در سراسر جهان، برگزار می‌شود. این رویداد امسال از 9 سپتامبر آغاز شده و تا نوزدهم این ماه (از 19 تا 29 شهریور) ادامه دارد.
با وجود محدودیت‌های کرونایی، چهره‌های بزرگ بین‌المللی در حوزه ادبیات از جمله اولگا تُوکارچُوک نویسنده لهستانی برنده نوبل ادبیات سال 2018، دانیل کلمن نویسنده آلمانی و کالم مک کان نویسنده ایرلندی دارنده جایزه ادبی دوبلین، در رویداد امسال سخنرانی می‌کنند.
افتتاحیه رویداد امسال چهارشنبه هفته گذشته (19 شهریور) به صورت حضوری برگزار شد که اگر به خاطر کرونا نبود، یک هزار و 180 نفر در آن شرکت می‌کردند.

http://www.banounews.ir/fa/News/401789/ماریو-بارگاس-یوسا--کرونا-تکبر-بشر-را-در-هم-شکست
بستن   چاپ