آریا بانو
گران‌شدن پیتزا برای مخاطب پذیرفتنی‌تر است تا کتاب!
شنبه 22 شهريور 1399 - 23:57:39
آریا بانو - ایبنا / درباره تاثیر‌گذاری کرونا بر قیمت‌ تمام‌شده کتاب، گفت: قیمت هر کالا با هر خبر و اتفاقی در لحظه، افزایش پیدا می‌کند، غیر از کتاب! با شیوع کرونا، مساله تعیین قیمت کتاب بسیار مشکل‌تر ‌شده‌است. افزایش سریع هزینه‌‌های تولید موجب شده قیمت کتاب از زمان تولید تا زمان عرضه به بازار با قیمت روز، مطابقت نداشته باشد؛ به‌نظر می‌رسد، کتاب تنها کالایی است که قیمت‌گذاری آن غیر‌ممکن شده‌است؛ چراکه مخاطب عادت کرده، کتاب یک کالای فرهنگی است و نباید رویکرد تجاری به آن داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کتاب، متاثر از شیوع کرونا، گران شده‌است یا خیر؟ عنوان کرد: کتاب در مقایسه با قیمت نهاده‌های تولید افزایش پیدا نکرده، در‌‌حالی‌که کاغذ 6 برابر گران شده، کتاب تنها، دو‌‌ و ‌‌نیم برابر یا نهایتا سه برابر افزایش قیمت داشته‌‌است. علاوه‌براین؛ سلفون 9 برابر و زینک پنج برابر شده‌است اما ناشر نمی‌تواند این افزایش قیمت را بر قیمت‌تمام‌شده‌ کتاب اعمال کند؛ چراکه همان‌طور که گفتم مخاطب برای این افزایش قیمت، نه پذیرش ذهنی دارد و نه توان مالی برای خرید.
مدیر انتشارات چترنگ با تاکید بر نبود آمادگی لازم در مخاطب برای پذیرش افزایش قیمت کتاب، بیان کرد: ظاهرا افزایش قیمت پیتزا از 30 به 70 هزار تومان برای مخاطب قابل‌پذیرش‌تر از افزایش قیمت کتاب است. این وضعیت برای ناشران دشوار است؛ چراکه می‌دانیم اگر افزایش قیمت اعمال شود مخاطب ریزش می‌کند.
جهانگیری در پاسخ به این پرسش که کتاب چقدر با قیمت واقعی فاصله دارد؟ بیان کرد: به‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش هزینه‌‌های تولید از نیروی انسانی تا مواد اولیه که با دلار محاسبه می‌شود، کتاب 50 تا 60 درصد از قیمت امروز گران‌تر است.
وی افزود: شیوع کرونا، جریان فروش را کُند کرد و می‌دانیم هرچه جریان فروش با سرعت قابل‌قبولی جریان داشته باشد، ناشر در قیمت‌گذاری، بهتر تصمیم‌ می‌گیرد. کرونا، محاسبه از زمان تولید تا فروش را به‌طور کل، دستخوش تغییر کرده، حتی در تعداد قرار‌داد‌های نشر و انتخاب کتاب نیز تاثیر‌گذار بوده‌است. ناشران در این شرایط، گزیده‌کار‌تر شده‌اند و می‌بینیم این وضعیت در کیفیت و حتی چاپ کتاب‌های پرحجم و خاص که نیاز به رنگ و یا کاغذ گلاسه دارد نیز ناشران به دلیل اینکه در تعیین قیمت نهایی با مشکل مواجه می‌شوند با ترس و تردید اقدام می‌کنند.
مدیر انتشارات چترنگ درباره وضعیت نشر کتاب در 6 ماه دوم سال با وجود تداوم شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: لغو سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران به‌دلیل شیوع ویروس کرونا معادلات بازار نشر را دگرگون کرد و موجب شد بسیاری از اهالی نشر به راه‌های جایگزین مانند فروش آنلاین توجه کنند؛ البته این رویکرد آسیب وارده به حوزه نشر را جبران نکرد؛ چراکه خرید کتاب به روش‌های نوین هنوز برای بسیاری از مردم جا نیفتاده‌است.
وی با اشاره به رونق بازار فروشگاه‌های آنلاین کتاب با شیوع ویروس کرونا، افزود: تخفیف‌های دائمی فروشگاه‌های آنلاین در روز‌های شیوع کرونا، موجب گلایه‌‌مندی کتاب‌‌فروشان سنتی شد که البته تا حدودی بجاست؛ چراکه عادت مشتری به تخفیف‌های دائمی به جریان فروش آسیب‌ جدی، وارد می‌کند. با توجه به وضعیت غیر‌قابل پیش‌بینی شیوع کرونا، گریزی از ایجاد تحول در کسب‌و‌کار‌ها نیست؛ بنابراین کتاب‌فروشان سنتی نیز باید وارد گود شوند و خود را با فناوری‌های نوین مجهز کنند؛ چراکه همچنان و تا زمان نامعلومی دعوت از مردم و عادی جلوه دادن وضعیت برای خرید حضوری، خطر‌ناک است.
جهانگیری ادامه داد: تقویت طرح‌های فصلی یکی از اقدامات موثر برای کمک به کتاب‌فروشان در روز‌های کرونایی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/401187/گران‌شدن-پیتزا-برای-مخاطب-پذیرفتنی‌تر-است-تا-کتاب!
بستن   چاپ