آریا بانو
جاودانگی را با کوندرا درک کنیم
شنبه 22 شهريور 1399 - 21:58:23
آریا بانو - ایرنا / اگر اهل رمان و داستان خواندن باشید محال است که نام میلان کوندرا را نشنیده باشید. یکی از معروفترین کتاب‌های کوندرا کتاب جاودانگی است. رمانی که نخستین بار در سال 1990 به چاپ رسید. مرگ و جاودانگی، موضوعات در هم تنیده اولین رمان کوندرا، پس از کتاب پرفروش خود «بار هستی» هستند.
جاودانگی اثر کوندرا، که خود او شخصیتی تأثیرگذار در روایت داستان است به بیان رابطه پرمشکل و طنزآمیزِ گوته، همسرش کریستین و برادر کوچکتر گوته یعنی بتینا در مقابل سه شخصیت پاریسی پل، همسرش اگنس و خواهر اگنس، لارا است.
اگنس پس از مرگ پدرش، به شکلی متفاوت با زندگی خود رو به رو می‌شود و با این شوک متوجه می‌شود در حالی که زندگی خوبی با همسرش داشته، هیچ گاه شورِ عشق را در آن احساس نکرده است.
در سال 1990 کوندرا کتاب جاودانگی را به بازار داد. در مقایسه با سایر آثار کوندرا که بیش‌تر، اندیشه‌های سیاسی را مطرح می‌کنند این کتاب از درون‌مایه فلسفی بیشتر و عمیق‌تری برخوردار است و مفاهیم جهانی‌تری را در خود می‌گنجاند.

آریا بانو


کوندرا نویسنده‌ای بی نظیر
بی‌شک میلان کوندرا یکی از بزرگترین نویسنده‌های معاصر است. نویسنده‌ای اهل جمهوری چک که به فرانسه تبعید شد و به تابعیت آن کشور درآمد. او خود را نویسنده‌ای فرانسوی می‌داند و پس از نوشتن جاودانگی به زبان چکی تلاش داشت که واسطه مترجم را حذف کند و مستقیماً به فرانسه بنویسد.
یکی از بهترین آثار کوندرا سبکی تحمل‌ناپذیر هستی است و در دوره‌هایی چاپ کتاب‌های او در چکسلواکی ممنوع اعلام شد. کوندرا تاکنون چندین بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات بوده‌است.
شوخی، مهمانی خداحافظی، والس خداحافظی، زندگی جای دیگریست، کتاب خنده و فراموشی، سبکی تحمل‌ناپذیر هستی، آهستگی، هویت، جهالت، جشن بی معنایی، کلاه کلمنتیس، وصایای تحریف‌شده و جاودانگی که برگردان حشمت‌الله کامرانی است به فارسی ترجمه شده‌اند.

http://www.banounews.ir/fa/News/401120/جاودانگی-را-با-کوندرا-درک-کنیم
بستن   چاپ