آریا بانو
تازه‌های نشر/ «هشدارهای جنسی و جسمی» به کودکان
شنبه 22 شهريور 1399 - 11:38:16
آریا بانو - خبرگزاری کتاب ایران / «آیا رازی داری؟» نوشته جنیفر مور، «با غریبه‌ها جایی نمی‌روند» نوشته دگمارگایسلر و «اگر غریبه‌ای به تو نزدیک شود چه می‌کنی؟» نوشته آنا گارد سه عنوان از مجموعه «هشدارهای جنسی و جسمی» است که به تازگی با ترجمه پرستو عوض‌زاده از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات قدیانی (کتاب‌های بنفشه) منتشر شده است.
در این مجموعه تلاش شده با استفاده از داستان‌هایی کودکانه بچه‌ها با موضوعاتی که کمتر می‌دانند و کمتر در خانواده‌ها درباره آن‌ها صحبت می‌شود مانند اهمیت رازداری، اهمیت محافظت از اندام‌های خصوصی و اعتماد نکردن به غریبه‌ها آشنا شوند.

آریا بانو


پرستو عوض‌زاده درباره این کتاب‌ها به ایبنا می‌گوید: من مجموعه «هشدارهای جنسی و جسمی» را به پیشنهاد ناشر ترجمه کردم و معتقدم کتاب‌های مفیدی برای رده سنی کودک محسوب می‌شوند. زمانی که آن‌ها را ترجمه می‌کردم از خواندن‌شان بسیار لذت بردم چون به موضوع جالبی پرداخته بود که امروزه در جامعه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
این مترجم می‌افزاید: با توجه به اینکه در این کتاب‌ها موضوع مورد نظر در قالب داستان برای بچه‌ها بیان شده خیلی بهتر در ذهن بچه‌ها نهادینه می‌شود. من وقتی سهمیه‌ام را از ناشر تحویل گرفتم تعدادی از آن‌ها را به بچه‌های بستگانم هدیه دادم چون معتقدم اگر خود بچه‌ها هم نتوانند کتاب را بخوانند و والدین‌شان برایشان بخوانند در ذهنشان می‌نشیند و متوجه می‌شوند که در مقابل این مسائل چه برخوردی داشته باشند.
عوض‌زاده با بیان اینکه این کتاب‌ها از سوی نویسندگان مختلفی نوشته شده، می‌گوید: زبان و قلم نویسندگان این مجموعه بسیار خوب و ساده و روان بود، گویی مخاطبشان را روبه‌رویشان گذاشته‌اند و به زبان او صحبت می‌کنند.
وی درباره نویسندگان این کتاب‌ها توضیح می‌دهد: مثلا آنا گارد، نویسنده کتاب «اگر غریبه‌ای به تو نزدیک شود چه می‌کنی؟» از سال 1393 درزمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کار کرده و به سراسر کشورش سفر می‌کند و درباره موضوعات گوناگون مربوط به آسیب‌ خواسته و ناخواسته سخنرانی می‌کند. او مدت 7 سال برای شبکه امنیت کودکان که یک مرکز پیشگیری از خشونت و آسیب اجتماعی، کار کرده. خانم گارد به والدین هم آموزش می‌داده و کتابدار هم بوده است.
بخش کودک و نوجوان انتشارات قدیانی (کتاب‌های بنفشه)، «آیا رازی داری؟»، «با غریبه‌ها جایی نمی‌روند» و «اگر غریبه‌ای به تو نزدیک شود چه می‌کنی؟» را با شمارگان هزار و 650 نسخه با قیمت 11 هزار تومان برای هرجلد منتشر کرده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/400617/تازه‌های-نشر--«هشدارهای-جنسی-و-جسمی»-به-کودکان
بستن   چاپ