آریا بانو
خانمم بیکار شده اما باز هم کارهای خانه را نمی‌کند    !
شنبه 22 شهريور 1399 - 09:12:04
آریا بانو - خراسان / خانمم تا چند ماه پیش مشغول به کار بود، آرایشگاه داشت. به خاطر کرونا، شرایط دخل و خرجش جور نبود و سالنش را جمع کرد. حالا در خانه بیکار است اما باز هم کارهای خانه را انجام نمی‌دهد. قدیم کارگر داشتیم چون او سرکار می‌رفت اما الان نیازی به این کار نمی‌بینم. هر وقت می‌گویم فلان کار را بکن، می‌گوید خودت این کار را انجام بده! نمی‌دانم چرا این کارها را انجام نمی‌دهد. چه کنم؟
 درک می‌کنم از این‌که همسرتان خواسته شما را انجام نمی‌دهد، ناراحت هستید. یکی از دلایلی که خواسته‌های ما توسط همسرمان بی‌پاسخ می ماند این است که شیوه مطرح کردن صحیح آن‌ها را نمی‌دانیم. به عبارتی اصلی‌ترین مشکلات در همه ارتباطات این است که نمی‌توانیم خوب و به جا حرف بزنیم. بخش مهمی از خوب حرف زدن، کامل حرف زدن است. در زیر شیوه‌هایی را برای بیان خواسته‌ها مطرح می‌کنم، امیدوارم بتواند به شما کمک کند.
کلمات، لحن و زبان‌بدن را جدی بگیرید
نکته‌ای که مهم است خدمت‌تان بگویم این است که در گفت‌و‌گو و رساندن پیام به طرف مقابل‌تان 3 موضوع خیلی مهم است؛ کلمات: در یک ارتباط 10 درصد رساندن پیام به همسرتان بر عهده کلمات است که از چه واژه‌هایی استفاده کنید مانند عزیزم، همسرم و خانمم. لحن بیان: دومین مطلب لحن است. لحن بیان مطلب در رساندن منظور، 30 درصد سهم دارد مانند این که شما خواسته تان را با لحن محبت آمیز یا محکم یا پرخاشگرانه بگویید. زبان بدن: سومین رکن، زبان بدن شماست که سهمش 60 درصد است و وقتی خواسته‌تان را مطرح می‌کنید بدن شما چه پیغامی را به ایشان می‌دهد مانند این‌که احساس می‌کند شما پرخاش کردید و دستوری گفتید یا نه.
خواسته‌تان را این‌طور بیان کنید
بیان خواسته، فقط بیان خواسته است نه امر و دستور؛ پس باید با لحن ملایم و صدای آرام مطرح شود. شرایط بیان خواسته و مکانش که جلوی کسی است یا در خلوت یا زمانی که همسرتان مشغول کاری است و ... خیلی مهم است. بهتر است که به موقعیت مطرح کردن هم توجه کنید. برای مطرح کردن خواسته، شناخت تفاوت های روحی و رفتاری افراد مهم است. بهتر است برای بهتر مطرح کردن، دست به شناخت بیشتر همسرتان بزنید، مثلا همسرتان از چه کسی حرف شنوی دارد، مادر یا دوست؟ آن فرد چگونه خواسته هایش را مطرح می کند؟ سعی کنید به شیوه آن‌ها رفتار کنید. به بیان دیگر، نقاط ضعف عاطفی همسرتان را بیابید که چه چیزهایی باعث می شود حرف شنوی‌اش بیشتر شود.
نکاتی درباره بیکار شدن خانم‌تان
البته به خاطر داشته باشید که همسر شما شاغل بوده و احتمال دارد بیکاری باعث فشار روحی ایشان شده و به همدلی نیاز داشته باشد؛ اما شما همدلی کمی دارید و احساس می‌کنید که درک نمی‌شود و برای همین با شما لجبازی می‌کند. بعضی از خانم‌های شاغل خیلی درگیر برابری زن و مرد هستند و وقتی بیکار می‌شوند، احساس ضعف می‌کنند و وقتی همسرشان خواسته‌ای را به صورت دستوری مطرح کند، آن‌ها حالت دفاعی به خود می‌گیرند. اگر احساس می‌کنید همسر شما از بیکاری‌اش خیلی ناراحت است و احساس غم دارد، بهتر است با ایشان همدلی کنید تا احساس کند که توسط شما درک می‌شود نه این که بیشتر احساس کند شما به عنوان مرد، نگاهی تحقیر آمیز به او دارید و به او دستور می‌دهید و از بیکاری او سوء استفاده می‌کنید.
نویسنده : راهله فارسی | مشاور

http://www.banounews.ir/fa/News/400459/خانمم-بیکار-شده-اما-باز-هم-کارهای-خانه-را-نمی‌کند- - !
بستن   چاپ