آریا بانو
این نشانه ها می گویند گرفتار یک رابطه عاطفی یک طرفه شده اید
شنبه 22 شهریور 1399 - 8:54:11 AM
آریا بانو-

رابطه عاطفی با آدم های خودخواه معمولاً به این دلیل سرانجامی ندارد که ولع زیادی برای صمیمیت و نزدیکی پیدا می کنید و مجبور می شوید همه ی بار عاطفی رابطه را به تنهایی به دوش بکشید. روانشناسان می گویند روابط عاطفی یک سویه صدمه ی زیادی به سلامت جسم و روان ما می زنند و همین مسأله ما را درگیر اضطراب و نگرانی مداوم می کند. اگر ندای درون تان به شما می گوید رابطه عاطفی تان ایراد دارد و در مورد آن به شما هشدار می دهد، پس باید دست نگه دارید و ارزیابی منتقدانه ای از رابطه عاطفی خود داشته باشید. فراموش نکنید عشق یک مسیر دوسویه است.

در ادامه با نشانه های هشدار دهنده ای آشنا خواهیم شد که می گویند شریک عاطفی تان به این رابطه تعلق خاطر ندارد.

1- همیشه این شما هستید که برای دیدن همدیگر برنامه می چینید

تا وقتی که شما به او پیغام ندهید یا زنگ نزنید، خبری از او نمی شود. حتی وقتی هم که از او خبر می گیرید تنها چیزی که نصیب تان می شود چند جواب خشک است که باعث می شود فکر کنید حتماً وسط کار مهمی مزاحمش شده اید. به علاوه، همیشه این شما هستید که برنامه ی قرارهای دو نفره تان را می چینید و برایتان مهم است که حتماً بهتان خوش بگذرد چون فکر می کنید فقط کنار هم بودن کافی نیست. اما شما هم استحقاق این را دارید که به همان اندازه ی شریک عاطفی تان برای جلب محبت و علاقه تان تلاش شود؛ قدر خودتان را بدانید.

2- احساس می کنید شریک عاطفی تان را واقعاً نمی شناسید

شریک عاطفی تان هیچ وقت نه از گذشته اش چیزی به شما می گوید، نه در مورد مشکلات کاری اش از شما راهنمایی می گیرد. حرف هایی که بین شما رد و بدل می شوند معمولاً خیلی سطحی هستند و انگار با یک آشنای معمولی صحبت می کنید نه شریک عاطفی تان. اگر شناختی از شخصیت واقعی شریک عاطفی تان نداشته باشید، پس چطور درمورد بقیه ی زندگی تان با این شخص برنامه ریزی کنید؟

رابطه عاطفی یک طرفه

3- می ترسید خود واقعی تان باشید

بیشتر اوقات احساس می کنید نمی توانید مشکلات تان را با شریک عاطفی تان درمیان بگذارید و همیشه جلویش نقش بازی می کنید؟ به احتمال زیاد یک حد وسط پیدا کرده اید که چیزی است بین شخصیت واقعی خودتان و روحیه ی مورد پسند شریک عاطفی تان و همان را در پیش گرفته اید. وقتی پیش شریک عاطفی تان هستید نمی توانید غم یا آسیب پذیر بودن تان را راحت نشان دهید، چون شریک عاطفی تان فوراً دلخور می شود و به شما می گوید که بس کنید. به خاطر داشته باشید کسی در روزهای بدتان کنارتان نیست، لیاقت روزهای خوب تان را ندارد.

4- خواست شریک عاطفی تان را به خواست خودتان ترجیح می دهید

وقتی پیش هم هستید، شما فقط آن کاری را انجام می دهید که شریک عاطفی تان می خواهد. این شریک عاطفی تان است که انتخاب می کند کدام فیلم را ببینید و چه رستورانی بروید و هیچ اهمیتی هم به علائق شما نمی دهد. به مرور شما شخصیت تان را با خواسته های شریک عاطفی تان انطباق می دهید و به خودتان می قبولانید که شما هم با هر چه او می خواهد موافق هستید. اما این درست نیست. اگر کسی واقعاً دوست تان داشته باشد، از سرگرمی های شما حمایت می کند و همان کارهایی را انجام می دهد که شما از آن ها لذت می برید، اما این کار برای او حکم مدارا و سازش ندارد.

5- همیشه مجبورید رفتار شریک عاطفی تان را توجیه کنید

رفتارهای شریک عاطفی تان بیشتر اوقات شما را جلوی خانواده و دوستان تان معذب می کند؟ تا به حال پیش آمده رفتارهایش را با جملاتی مثل «خب امروز حالش خوب نیست» توجیه کنید؟ احتمالاً دارید بازتاب واقعی شریک عاطفی تان را در چشمان نزدیکان تان می بینید. شما فکر می کنید آن ها برای شما تأسف می خورند، به همین خاطر می خواهید به آن ها ثابت کنید که در اشتباهند. اما چرا چنین احساسی دارید؟ سعی کنید با دوستان تان صحبت کنید. گاهی شنیدن نظر کسی که بیرون از ماجرا قرار دارد می تواند ما را به سمت مسیر درست هدایت کند.

6- دائماً احساس می کنید از نظر عاطفی خالی شده اید

چیدن برنامه برای دیدن همدیگر و سرگرم نگه داشتن شریک عاطفی خود واقعاً خسته کننده است. تعجبی ندارد که احساس کنید تحت فشار هستید چون در مقابل آن همه تلاش و انرژی ای که صرف می کنید، هیچ چیزی نصیب تان نمی شود. فکر می کنید شاید اگر یک برنامه ی شگفت انگیز ترتیب دهید یا هدیه ای به او دهید که همیشه آرزویش را داشته، شاید بالاخره در جواب چیزی نصیب تان شود. اما چون این اتفاق هرگز نمی افتد، احساس ناامیدی و حقارت می کنید. حقیقت آن است که شما خودتان را برای کسی به آب و آتش می زنید که حتی 5 دقیقه هم وقت نمی گذارد تا کاری کند احساس خاص بودن کنید.

7- از ناراحت کردن او به هر شکلی می ترسید

شما نسبت به رابطه ی خود احساس امنیت روانی نمی کنید به همین دلیل وقت هایی که پیش شریک عاطفی تان هستید خیلی محتاطانه رفتار می کنید. دلتان نمی خواهد حرف اشتباهی بزنید یا به هر شکلی او را ناراحت کنید. از خودتان بپرسید چرا به چیزی که مضطرب تان می کند اینطور سفت چسبیده اید. شما باید احساس کنید که می توانید با شریک عاطفی تان راحت درمورد مشکلات رابطه تان به شکلی سالم صحبت کنید. دوری از مشکلات صرفاً به خاطر شریک عاطفی تان، نتیجه ی خوبی برایتان نخواهد داشت.

8- احساس می کنید وقت هایی که لزومی ندارد، باید عذرخواهی کنید

بیشتر اوقات احساس گناه می کنید و دلیلش را هم نمی دانید؟ شاید این شریک عاطفی تان است که شما را بازی می دهد و هر اختلافی را بر علیه شما می کند. اگر تا به حال پیش آمده از شریک عاطفی تان به خاطر زیاد احساساتی شدن یا صحبت از چیزی که ذهن تان را مشغول کرده، معذرت خواهی کنید، باید بدانید رابطه عاطفی شما رابطه ی سالمی نیست. در یک رابطه عاطفی دوطرفه شرکای عاطفی چنین رفتاری با یکدیگر ندارند.

9- دائماً با دیده ی شک به خودتان نگاه می کنید

اگر شریک عاطفی تان دائماً کاری می کند که شک می کنید به اندازه ی کافی باهوش، زیبا یا بامزه هستید، پس بدانید که با آدم اشتباهی وارد رابطه شده اید. شما مجبور نیستید انتظارات شریک عاطفی تان را برآورده کنید؛ اگر شریک عاطفی تان از شما ناامید شده، این مشکل خود او است. شما معنای عشق واقعی را وقتی می فهمید که کسی را پیدا کنید که این احساس را به شما دهد که هرگز هیچ مشکلی در شما وجود نداشته.

10- از تمام کردن این رابطه می ترسید چون سرمایه گذاری زیادی در آن کرده اید

خودتان در عمق وجودتان می دانید که این رابطه مناسب تان نیست اما دلتان نمی خواهید با شریک عاطفی تان به هم بزنید چون وقت و انرژی زیادی صرفش کرده اید. پس به این فکر کنید که این رابطه هر بیشتر ادامه پیدا کند، بیشتر خودتان را نابود خواهید کرد. وقتی که صرف شریک عاطفی تان کرده اید را «از دست رفته» یا «هدر رفته» ندانید؛ به آن چشم فرصتی برای یادگیری نگاه کنید. دفعه ی بعد شما قدر و ارزش خودتان را خواهید دانست و دقیقاً همان چیزی را پیدا خواهید کرد که برای رسیدن به شادی به آن نیاز دارید. شما در واقع با رها کردن خود آینده تان، به خود گذشته تان احترام می گذارید.



http://www.banounews.ir/fa/News/400454/این-نشانه-ها-می-گویند-گرفتار-یک-رابطه-عاطفی-یک-طرفه-شده-اید
بستن   چاپ